hirdetés
hirdetés

COVID-helyzet

Mi lesz veled idén, nyári diákmunka?

Hagyományosan az érettségi utáni napokban indul meg a tömeges jelentkezés a nyári munkákra a fiatalok részéről. Ez idén sem történt másként a Job Force adatai szerint. A Job Force vezetője, Tóth Tamara szerint azonban sokkal több a bizonytalanság a diákmunkára jelentkezők részéről, bár az érdeklődés továbbra is nagy – annak ellenére is, hogy a diákmunkából származó bevétel már nem csak a zsebpénzkiegészítést jelenti.

Noha fesztiválszezon idén nem lesz, mégis akad mire gyűjteniük a fiataloknak – legalábbis erre enged következtetni az, hogy az érettségi időszakában idén is ugrásszerűen megnőtt a diákmunka iránti kereslet, mint a megelőző években. A fesztiváljegyek mellett a jogosítvány megszerzése, a telefon- és a laptopvásárlás az egyik legnépszerűbb indok, az idősebb, egyetemista generáció pedig az albérletet és kiegészítő tanfolyamokat, nyelvvizsgát finanszírozná. 2020-ban azonban várhatóan megnövekszik a családi kassza finanszírozása is mint munkavállalási indok.

Persze sok a kérdés is. Lesz-e munka a cégeknél, amikor leépítésektől és csődhírektől hangos a sajtó? Nyugodt szívvel engedhetik-e a szülők a gyerekeiket a munkahelyekre? Előfordulhat-e, hogy azt az időszakos munkát kapja egy diák, ahonnan költségcsökkentés okán éppen a szüleit küldték el?

Két irányból generálódik a feszültség

„Az biztos, hogy lesz 2020 nyarán is diákmunka, de két irányból is keletkezik feszültség. A tavalyi év hasonló időszakához képest körülbelül ugyanolyan arányban nőtt a munkára jelentkezők száma, amilyen mértékben a most rendelkezésre álló nyitott pozíciók csökkentek” – jellemzi a helyzetet Tóth Tamara. Korábban a diákmunka tekintetében kedveltek voltak a teljes munkaidőben nem betölthető, valamint a szezonális munkák, de a jelen kilátások szerint 2020 nyarára teljesen megváltozik a munkaerőpiac szerkezete. A korábbi éveket jellemző akut munkaerőhiány eleve csökkent, ráadásul a cégek akár házon belülről is átterelik ezekre a feladatokra a saját állományt – köszönhetően a vírushelyzetnek.

Várható, hogy az egyszerű fizikai munkákat és a viszonylag alacsony végzettséget igénylő munkákat idén nem a diákok kapják, mert bőségesen áll rendelkezésre jobb teherbírású felnőtt munkaerő is. Ez lehet a helyzet a logisztikai központoknál és az élelmiszerüzletek raktáraiban. Nem világos ugyanakkor, hogy a mezőgazdasági munkáknál is ez lesz-e a helyzet. Itt várhatóan nem csökken a munkamennyiség, ráadásul a korábban alkalmazott külföldi vendégmunkások a járványhelyzet miatt idén kimaradnak a képletből. Kérdés, hogy mernek-e majd bízni a gazdák a fiatalokban, hiszen a korai munkakezdés és a megterhelő műszakok miatt nem éppen a mezőgazdaság a legnépszerűbb terület a diákok között.

El merjük-e engedni a gyereket?

Az idei nyáron joggal merül fel a kérdés a szülőkben, hogy vajon nyugodt szívvel engedhetik-e a gyerekeket diákmunkára a kialakult vírushelyzet miatt. Tóth Tamara szerint nincs ok aggodalomra, ugyanis a munkahelyi biztonság szabályrendszere, a szükséges átalakítások már megvalósultak, a védelem már a napi rutin része. A diákokra ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a felnőttekre. Ráadásul lesz, ahol könnyebbséget jelent majd, hogy a szezonális munka akár home office-ból is 100%-osan teljesíthető lesz, elsősorban persze szellemi foglalkozásoknál. Kérdés, hogy több hónapnyi otthontanulás után kinek lesz kedve otthonról dolgozni a szünidőben.

A Job Force közepes méretű diákszövetkezet a piacon, közvetített diákjainak kétharmada fizikai munkát vállal a nyáron. A diákmunkaalanyaik kétféle típusba sorolhatók. Az első a fix állomány, tagjaival egész évben együtt dolgoznak, az általuk végzett munka jellemzően a kiskereskedelmi értékesítés, ahol a december például a legerősebb hónapok egyike. A másik az a réteg, akik nyári munkát keresnek maguknak, a cégnél ez utóbbi iránt erősebb az érdeklődés.

2–3 hét: ennyi idővel terveznek előre a cégek

„Idén a keresés sikeressége is máshogy alakulhat, és ezen a Job Force sokat tud segíteni” – magyarázza Tóth Tamara. Jellemző a cégek részéről, hogy a jelenlegi bizonytalan helyzetben mindösszesen 2–3 hétre előre terveznek a diákmunkákkal. Ez a korábbi években azokra a nyári munkákra volt csak jellemző, ahol könnyű fizikai munkát végeztek a fiatalok, és a meglévő emberállományt egészítették csak ki a munkájukkal, illetve a szabadságok idejére alkalmazott diákok esetében. A mostani bizonytalan helyzet az összes cég tervezési horizontját erre a rövid, 2–3 hetes időszakra csökkentette le. A szokatlan „munkamenet”, a rövid teljesítési idők ebben az időszakban komoly koncentrációt igényelnek mind a munkaadó, mind a közvetítő cégek részéről, de ugyanez elmondható a diákokról is, akiknek folyamatos rendelkezésre állás módba kell kapcsolniuk idén nyáron. Amikor van lehetőség, akkor kell munkába állni, tehát a rugalmasság mint erősség most előnyt jelenthet.

Külön kategóriába esik a klasszikus szakmai gyakorlat, ahol a jelentkezőnek a terület iránti érdeklődés mellett megfelelő kvalitásokkal is rendelkeznie kell az állás sikeres betöltéséhez, és itt nem elsősorban a fizetés, hanem a megszerzett szakmai tapasztalat és iskolai igazolás a fő vonzerő. Ezek a munkák stabilabban tervezhetők, jellemzőjük, hogy hosszabb élettartamúak, általában 4–6 hónapig, de akár egy évig is dolgoznak a diákok ebben a modellben.

Nem jellemző az ügyeskedés a cégek részéről

A 2020-as nyárnak van még egy húsbavágó kérdése, ez pedig a fizetések alakulása. Bár sokan tartanak attól, hogy ha őket elküldik, akkor diákokat vesznek a helyükre, a Job Force szerint ez nem lesz jellemző.

„Messze nem olyan rossz a helyzet, hogy így kelljen ügyeskednie egy foglalkoztatónak, ráadásul nyár végén ezeknek a fiataloknak vissza kell menniük az iskolába” – mondja Tóth Tamara. „A mi partnereinknél azt tapasztaljuk, hogy nem csökkentek a fizetések, és nincs trükközés a diákoknak kínált bérekkel sem, ez a jelenlegi helyzetben óriási dolog.”

Általában elmondható, hogy a diákmunkának a kedvezményes adózás az egyik legfőbb előnye a munkaadók számára, de nem kizárólag ebben rejlik a népszerűsége. A határozott időre szóló megbízásokhoz felnőtteket eleve nem is igazán lehet találni. A Job Force vezetője szerint ennek a speciális magyar hozzáállás az oka: a hazai munkaerőpiac szereplői tradicionálisan a határozatlan idejű munkaszerződéseket szeretik, ezt tekintik biztos alapnak az egzisztenciához, míg egy felnőtt munkavállaló a határozott idejű, időszakos megbízást a megbecsülés hiányával azonosítja, és ez a munkáltatói imázst is rontja. A diákok viszont a szezon végén eleve nem várnak folytatást, ez pedig win-win helyzet mindkét fél számára.

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk szeptember 10-én online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdetési lehetőség, ingyen szövegezés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

hirdetés