hirdetés
hirdetés

„Új normális” világ

Mi lesz veled, munkavállalói élmény?

A jelenlegi bizonytalanságokkal teli környezetben kivételesen fontossá vált az, hogy a munkaadók biztonságérzetet tudjanak nyújtani a munkatársaknak. A biztonságérzet kialakulásának elengedhetetlen feltétele a szervezeti bizalom, a bizalom kialakítása viszont csak folyamatos párbeszéd, odafigyelés és a valódi problémákra adott valódi válaszok révén lehetséges – az EB&Beyond tanácsadó cég szerint erről kellene szólnia a munkavállalói tapasztalatnak az „új normális” világban.

A munkáltatói márka és a munkavállalói élmény fontossága az utóbbi néhány évben látott felívelést követően a koronavírus-járvány kitörésének hatására mintha megingott volna. Azon cégeknek, akik korábban áldoztak a munkáltatói márkájukra, több mint egyharmada valamilyen okból leállította vagy elhalasztotta az ilyen típusú kiadásait a vírus kitörését követően.

Ennél sokkal nagyobb gond azonban, hogy számtalan vállalat magatartása azt igazolta, hogy vészhelyzetben nem azok az értékek mozgatják őket, amiket „békeidőkben” hangoztattak. Így történt ez több nagyvállalattal is, köztük olyan ismert márkákkal is, mint a Disney1 vagy a Starbucks2, akik nehezen és késlekedve döntöttek parkjaik és üzleteik bezárásáról, ezzel kockáztatva a munkavállalóik – és vendégeik, látogatóik – egészségét. A sajtó és a közvélemény azonban minden korábbinál nagyobb figyelemmel kísérte a vállalatok reakcióit, így végül a kezdetben vonakodók is kénytelenek voltak meghozni a szükséges áldozatokat.

A járványhelyzet igazából azokat a cégeket hozta nehéz helyzetbe, ahol a munkatársakkal való törődés, a munkáltatói márka és a munkavállalói élmény PR vagy marketing kezdeményezésekben merült ki, és nem valódi értékeken, mindennapi gyakorlaton alapult. A hirtelen jött krízis róluk rántotta le a leplet, megmutatva a valódi arcukat.

„A valódi természetet azok a döntések mutatják meg, amiket az ember nyomás alatt hoz meg – minél nagyobb a nyomás, annál mélyebb a felismerés, annál inkább tükrözi a döntés a jellem alapvető természetét.”

Robert McKee

A közvélemény reakciói gyorsan rádöbbentették a cégeket, hogy az, ahogyan a dolgozóikkal bánnak, nagyon is fontos a megítélésük, sőt, a hosszú távú üzleti sikerük szempontjából.

Persze azt már a járvány kitörését megelőzően is számos kutatás igazolta, hogy mind a fogyasztók, mind az üzleti befektetők odafigyelnek arra, hogy egy cég hogyan bánik az alkalmazottaival. Az Edelman 2019. évi Bizalmi jelentése szerint a fogyasztók 78%-a, a befektetők 69%-a számára a bizalom egyik meghatározó eleme, ahogyan a cég a munkatársakkal bánik. A bizalomnak pedig óriási hatása van mind a vásárlási, mind a befektetési döntésekre: a fogyasztók 67%-a nem szívesen vásárol olyan gyártótól, akiben nem bízik, a befektetők 82%-a számára pedig fontos szempont a bizalom a befektetési döntések során.3 A bizalmatlanság komoly üzleti kockázatot jelent: a járványhelyzet kitörését követően egyesek egyenesen bojkottra szólítottak fel a munkatársakkal nem megfelelően bánó cégekkel szemben.4

Persze nemcsak a külvilág és az eladások szempontjából fontos a bizalom, hanem a szervezet belső működésére is nagyon erősen rányomja a bélyegét. Szintén kutatási eredmények támasztják alá, hogy a bizalom szintje nemcsak az elkötelezettséget (+31%) és lojalitást (+38%)5, de a teljesítményt (+50%)6 is jelentősen befolyásolja.

Mindezeken túl a bizalomnak különös jelentősége van egy olyan, bizonytalanságokkal teli időszakban, mint a mostani, hiszen még mindig nem tudjuk, pontosan milyen „új normális” helyzet vár ránk. Rengeteg a találgatás, és egyelőre az tűnik a legbiztosabbnak, hogy semmi nem lesz pontosan úgy, mint a járvány kitörése előtt volt. Ráadásul nap mint nap változik a helyzet, esély van egy második hullámra, és a járvány tényleges gazdasági következményei sem teljesen egyértelműek. Egyáltalán nem mindegy, hogy egy szervezet hogyan, milyen attitűddel néz szembe ezzel a képlékeny helyzettel: rugalmasságra, nyitottságra, optimizmusra, kreativitásra és együttműködésre készen, vagy félelemérzettől vezérelten bezárkózva, minden újtól rettegve. A hozzáállás pedig óriási mértékben függ a bizalom meglététől vagy hiányától.

Forrás: Judith E. Glaser: Conversational Intelligence, How Great Leaders Build Trust and Get Extraordinary Results

De hogyan teremtsük meg a bizalmat a szervezetben?

Az OECD által elfogadott megfogalmazás szerint „A bizalom az ember hite abban, hogy egy másik személy vagy intézmény az ő elvárása szerint pozitív módon fog eljárni.”7 Vagyis igazán akkor alakulhat ki bizalom, ha olyan dolgokat nyújtunk a munkatársainknak, amelyeket ők maguk fontosnak éreznek. Ezt nem általános felmérésekből, saját feltételezéseinkből vagy önmagunkból kiindulva, hanem leginkább közvetlenül az ő megkérdezésükkel tudhatjuk meg. A Beyond május végén végzett villámfelméréséből kiderült, hogy azoknál a cégeknél, amelyek valamilyen módon megkérdezték a saját munkatársaikat, a vezetők sokkal inkább megértették a munkavállalók igényeit, mint ahol nem.

Befolyásolják-e a felmérések, hogy a vezetőség mennyire jól látja a munkatársak igényeit, kihívásait? (%)

BEYOND villámfelmérés, 2020. május 12-20., N=52

Hogy mindig a megfelelő válaszokat adhassuk az éppen aktuális problémákra, elengedhetetlen a folyamatos párbeszéd.

Az egymás iránti figyelem és nyitottság révén olyan bizalmi légkört teremthetünk, amely egy cég optimális működését támogathatja még nehéz időszakokban is. A mostani helyzet talán végre azt is segít megérteni, hogy a munkatársaknak nem jól kommunikálható, szórakoztató vagy látványos „élményekre” van szükségük, hanem arra, hogy mindennapi tapasztalataik során úgy érezzék, számíthatnak a munkáltatóikra.

Az EB&Beyond munkavállalói élménnyel, munkáltatói márkával és szervezeti kommunikációval kapcsolatban nyújt stratégiai tanácsadást vállalatoknak. Bővebb információk a cég weboldalán olvashatók.

(x)

(Borítókép forrása: Hello I'm Nik ?Unsplash)

1 https://www.deseret.com/2020/3/16/21181618/coronavirus-covid19-disney-world-disneyland-photos-vide-magic-kingdom

2 https://www.buzzfeednews.com/article/albertsamaha/coronavirus-starbucks-stores-open-retail-employees-scared

5 2https://www.edelman.com/research/trust-and-new-employee-employer-contract

6 https://hbr.org/2017/01/the-neuroscience-of-trust

7 *https://www.oecd-ilibrary.org/sites/9789264307278-12-en/index.html?itemId=/content/component/9789264307278-12-en

 

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk szeptember 10-én online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdetési lehetőség, ingyen szövegezés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

hirdetés