hirdetés
hirdetés

Mesterséges intelligencia a HR szolgálatában

Már az e-mailes zaklatást is felfedi a MI: itt a #MeToo-bot

Mesterségesintelligencia-programozók a közelmúltban olyan botokat fejlesztettek ki, amelyek képesek felfedni a digitális világban zajló zaklatást, többek közt az e-mailes szexuális zaklatást is. Azonban kritikusai is akadnak, akik többek közt a hatékonyságát kérdőjelezik meg.

A #metoo-botrány nyomán kifejlesztett botok képesek kiszúrni, ha a kollégák internetes kommunikációjában aggasztó elemek bukkannak fel. Az újonnan kifejlesztett technológiát világszerte kezdték el vállalatok alkalmazni.

A fejlesztők szerint azonban nem könnyű megtanítani a gépeknek, hogyan ismerjék fel a zaklatást, mivel ez gyakran a kommunikációs szürke zónában zajlik.

A chicagói székhelyű, mesterséges intelligenciával foglalkozó NexLP cég MI-platformját már több mint ötven vállalati ügyfél használja világszerte, többek közt több londoni ügyvédi iroda is. Ez a terület a zaklatás melegágya (és ezzel kiváló terep a gyakorlásra a botoknak), ugyanis felmérések szerint a brit ügyvédnők harmada szenvedett már el szexuális zaklatást pályája során.

Különféle anomáliákat figyel meg a levelezésekben

A bot egy olyan algoritmust használ, amely képes felismerni a potenciálisan zaklatásra utaló elemeket a különböző céges dokumentumokban, az e-mailezésben és a chatüzenetekben. A mesterséges intelligencia által potenciálisan problémásnak tartott üzenetek aztán továbbkerülnek egy ügyvédhez vagy HR-vezetőhöz, aki eldönti, valós fenyegetésről van-e szó. A bot nyelvi, időzítés- és gyakoriságbeli anomáliákat figyel, és eközben folyamatosan tanul, hogy egyre jobban tudja felismerni a zaklatás jeleit.

A cég ügyvezetője, Jay Leib szerint már számos más iparágból is érdeklődtek a zaklatásfelismerő bot iránt, többek közt a pénzügy és a gyógyszeripar területén tevékenykedő cégektől.

Tévesen is riaszthatnak

A Harvardon és az MIT-n mesterségesintelligencia-kurzusokat tartó Brian Subirana professzor szerint a kezdeményezés ígéretes, de nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a botok képességei korlátozottak a zaklató viselkedés felismerésére. Nem ismernek fel egyes egyéni, személyközi dinamikákat, és egyelőre a kulturális mintázatokra sem érzékenyek, emiatt pedig félő, hogy egyes zaklatásokat figyelmen kívül hagynak, más esetekben pedig téves riasztásokat adhatnak le.

Emellett bizalmatlan légkört szülhet a dolgozók körében, ha ellenőrzik a levelezésüket, míg a zaklatók idővel megtanulhatják kicselezni a szoftvert – ha mással nem, azzal, hogy áttérnek más, a bot által nem ellenőrzött kommunikációs csatornákra.

Más kritikusok szerint ez csak egy újabb módja az ellenőrzésgyakorlásnak az alkalmazottak felett, ezért kérdéses, hogy ez a módszer valóban támogatja-e a bántalmazás megszüntetését és az egyenlőség növelését – és nem mellesleg a biztonságos adatkezeléssel kapcsolatos komoly kérdéseket is felvet.

A kollégák edukálása lehet a kulcs

A kritikusok azt mondják: minden bizonnyal hatékonyabb lenne, ha inkább a munkatársak edukálásába fektetnének több energiát a cégek, és megfelelő hozzáállásra és viselkedésre tanítanák őket. De azt a kritikusok is megjegyzik, hogy a botoknak még korlátozott hatékonyságuk mellett is áldásos szerepük lehet a prevencióban, mivel a munkatársak valószínűleg eleve kevésbé kezdenek bántalmazó viselkedésbe akkor, ha tudják, hogy ellenőrzik őket; és a botok segítségével kiépíthető egy adatbázis, amely a különféle problematikus üzeneteket tartalmazza.

Egy másik mesterségesintelligencia-startup, a Spot egy olyan chatbotot hozott létre, amely segítségével a munkatársak névtelenül jelezhetik, ha zaklatás érte őket. A chatbot tanácsokat ad az őt felkeresőknek, és további kérdéseket tesz fel az eset feltárására, amely aztán folytatódhat digitális vagy fizikai síkon is (az eset súlyosságától függően). A Spot szerint chatbotjuk jelentős terheket vesz le ezzel a HR válláról, és emellett az ilyen esetekben fontos anonimitást is biztosítani tudja.

Nem bíró, csak segítő

De bármilyen fejlettségre tesznek is szert ezek a botok, az embernek továbbra is csak asszisztensei lehetnek, a mindent látó bíró szerepét nem vehetik fel – figyelmeztet Tess Blair, a technológiát már használó egyik cég, a Morgan Lewis partnere. A mesterséges intelligencia által jelentett eseteket továbbra is nekünk, embereknek kell értelmeznünk.

(forrás: The Guardian)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

DIGITALIZÁLVA – ÚJ MEGOLDÁSOK SAVE THE DATE 07.23. 14:00

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés