hirdetés
hirdetés
hirdetés

TED

Legközelebb húzd ki magad az állásinterjún!

Lehet, miközben ezeket a sorokat olvasod épp összegörnyedve állsz valahol, esetleg keresztbe tett lábakkal vagy összefont karokkal ülsz. Figyeld meg a testedet! Nemsokára jelentősége lesz ennek, és olyan trükköt tanulhatsz, ami jelentős mértékben megváltoztathatja az életed menetét. Amy Cuddy TED videóját ajánljuk, ami azt járja körbe, amikor a test beszél.

Általában lenyűgöz minket a testbeszéd, kiváltképp mások testbeszéde iránt érdeklődünk. Amikor a nonverbális viselkedésjelekre gondolunk, igazából a testünk nyelvét próbáljuk megfejteni. Elsöprő ítéleteket és következtetéseket vonunk le a testnyelvből. Az ilyen megítéléseknek jelentőségteljes kimenetele lehet az életben, mint például: kit veszünk fel, léptetünk elő vagy kivel randizunk. Hajlamosak vagyunk azonban elfelejteni, hogy van még egy közönség, akire a nonverbális jeleink hatnak, és az mi magunk vagyunk!

A hatalom és a dominancia nonverbális kifejezéstára

Amy Cuddy figyelmét társadalomtudósként a hatalom dinamikája és nonverbális kifejezőeszközei keltették fel. A hatalom kifejeződése univerzális és ősi, már az állatvilágban is megtapasztalható. Megnöveljük magunkat, kinyújtózunk, több teret foglalunk el, alapjában véve kinyílunk. Akkor is ezt csináljuk, amikor úgymond tartós hatalmunk van, meg akkor is, amikor pillanatnyilag érezzük magunkat erősnek.

És mit teszünk, amikor gyengének érezzük magunkat? Épp az ellenkezőjét. Összezáródunk, becsukjuk magunkat. Összehúzzuk magunkat kicsire. Nem akarunk beleütközni a mellettünk lévőbe. Hajlamosak vagyunk arra, hogy amikor a hatalmi helyzetről van szó, akkor a másik nonverbális jeleit kiegészítsük. Azaz, ha valaki nagyon hatalmaskodóan viselkedik velünk, akkor hajlamosak vagyunk kicsire húzni magunkat. Nem pedig tükrözzük őket.

Addig tettetni, míg bele nem jössz

Tudjuk, hogy a nonverbális jeleink vezérlik azt, ahogy mások rólunk gondolkodnak. Azonban vajon a nonverbális jelek irányítják-e azt, ahogy magunkról gondolkodunk és magunkkal kapcsolatban érzünk? Mosolygunk, amikor örülünk. Akkor is, amikor kényszeredetten mosolygunk, mert egy ceruzát kell a szánkban tartanunk, attól is jobb kedvűek leszünk. Mindkét irányban működik. Amikor érezzük, hogy van hatalmunk, nagyobb valószínűséggel vesszük fel a domináns testtartást, ám az is lehetséges, hogy amikor csak tettetjük hogy hatalmasak vagyunk, akkor is nagyobb valószínűséggel fogjuk magunkat úgy is érezni!

Az elménk hat a testünkre, a testünk hat az elménkre?

A hatalommal bírók hajlamosak arra – nem meglepő módon –, hogy asszertívebbek, magabiztosabbak és optimistábbak legyenek. Érzik egész konkrétan, hogy győzni fognak, még a szerencsejátékokban is. Arra is hajlamosak, hogy elvontabban gondolkodjanak. Többet is kockáztatnak. Élettanilag pedig, még a két legfontosabb hormon is eltérést mutat: a tesztoszteron, ami a dominanciahormon, és a kortizol, ami a stresszhormon. A hatalommal bíró, hatékony vezetőknek is magas a tesztoszteron és alacsony a kortizol szintje.

Amy Cuddy és csapata laborban folytatott kísérletet, amiben azt vizsgálták, hogyan hat az emberekre a felvett hatalmi pozíció. Az emberek két percre felvették ezeket a nagy hatalmú pozíciókat vagy gyenge pozíciókat. A hormonszint mérésére nyálmintákat vettek a résztvevőktől a pózolás előtt, majd azt követően is. Ezen felül önbevallás alapján kellett megítélniük, hogy mennyire érzik magukat hatalmuk teljében, illetve mennyire kockázatkészek.

Már két perc is elég

A kockázattűrő képességnél, ami a szerencsejátékhoz kell, az derült ki, hogy nagy hatalmú pozíció helyzetben a jelöltek 86%-a játszik szerencsejátékot. Gyenge helyzetben pedig, csupán a 60% játszik, és ez elég komoly, szignifikáns különbség. A tesztoszteronnal kapcsolatban ezt találták: a hatalommal bíró emberek a belépés pillanatától nézve, egy kb. 20%-os növekedést tapasztalnak, a hatalom nélküliek pedig 10%-os csökkenést. A kortizollal kapcsolatban: a hatalommal bírók egy kb. 25%-os csökkenést, a kis hatalmúak pedig egy 15%-os növekedést tapasztalnak. Tehát már két perc hormonális változásokhoz segít, ami az agyunkat alapjában véve vagy asszertívebbre, magabiztosabbra és kényelmesebbre konfigurálja, vagy tényleg olyanra, ami aktívan reagál a stresszre. Tehát úgy tűnik a testünk az elménket is befolyásolja.

Hol érdemes ténylegesen alkalmazni a hatalmi testtartást?

Az állásinterjúk során mindenképp. Gyakran előfordul, hogy az interjú előtt ülünk, nézegetjük a telefonunkat vagy a jegyzeteinket, összegörnyedünk, kicsire húzzuk magunkat. A gyenge pozíciót vesszük fel, de mi történik akkor, ha a hatalmi pózolást gyakoroljuk? Cuddy és csapata újabb embereket hívott a laborba, akikkel megint a hatalommal bíró, vagy a hatalom nélküli pózokat csináltatták. Ezután  végigszenvedtek egy nagyon stresszes állásinterjút, amelyet rögzítettek, majd független bíráknak mutattak meg. Az összes bíra a hatalompózos jelentkezőt szerette volna felvenni, a hatalom nélkülieket pedig senki. Úgy tűnik a döntésüknek semmi köze a beszédük tartalmához, pusztán a testnyelvükből olvastak.

Apró kis trükkök nagy változásokhoz vezethetnek. Ilyen a két perc. Mielőtt a következő stresszes értékelő helyzetbe kerülsz, két percig próbáld ki a hatalmi pózolást, a liftben, a mosdóban, vagy az íróasztalodnál zárt ajtók mögött. Konfiguráld át az agyadat arra, hogy képes legyen a legjobb helyzetet kihozni. Csak a testedre, egy kis magányra, és két percre van szükséged, és jelentős mértékben meg tudod változtatni életed kimenetelét! 

Itt megtekintheted az ajánlott TED videót! 

(forrás: ted.com)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Hosszabbított nevezési határidő: június 1.

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

Nemzetközi PR Best Practices június 7-én: Nemzetközi PR vezetők esettanulmányai és vacsora az ICCO elnökségi tagjaival

Játssz komolyan! – LEGO® SERIOUS PLAY® workshop: Legózz a fejlődésért, legózz a flow élményért! Három LEGO® SERIOUS PLAY® workshop egy napon, válaszd ki a saját témádat! Időpont: június 14.

Ülj a géphez! – Facebook tréning HR-eseknek. Toborzási kampányok a Facebookon, lépésről lépésre, június 20-án.

hirdetés