hirdetés
hirdetés

Lista a legfőbb átgondolandó területekről

Kineveztek: és most hogyan tovább?

Vannak, akik áhítják, sőt a karrierjük elengedhetetlen következő állomásának tekintik, mások bizonytalanabbak, vagy egyenesen tartanak tőle. Akármelyik csoportba is tartozol, egy biztos: egy vezetői kinevezés olyan változás, amit csak kellő tudatossággal lehet sikeresen meglépni. Mi mindenre érdemes odafigyelned? Nyíri Gabriella, szervezetfejlesztő, tréner, coach a Legacy Kft. blogján megjelent írása.

Vezetőfejlesztőként gyakran támogatunk frissen kinevezett vezetőket, akik – legalábbis vállalati környezetben – életükben először irányítanak csapatot és olyanokat is, akik egy új, komplexebb vezetői feladatkörbe lépnek. Az új kihívás kapcsán nagyon különböző egyéni reakciókkal szoktam találkozni: az önbizalomtól és tettvágytól szinte a kétségbeesésig. Emiatt a vezetői szerepben való helytállást támogató egyéni coaching folyamatok is egészen eltérő módokon alakulnak, ami azonban általánosan megjelenik a témák közt, hogy mi minden igényli az illető tudatos figyelmét. Következzen egy lista azokról a témákról, amelyekkel muszáj tudatosan foglalkoznod annak érdekében, hogy sikeresen betöltsd az új szerepedet:

Kiket vezetsz? Egy vezetői pozíciót az ellátandó feladatok szempontjából nem az határoz meg, hogy hol helyezkedik el a szervezeti ábrán, hanem hogy kiket – pontosabban milyen szerepet betöltő kollégákat – vezetsz. Amíg szakértők csoportja vagy csapata dolgozik a kezed alatt, a fő feladatod, hogy az ő eredményességüket biztosítsd irányítással, fejlesztéssel, az akadályok elhárításával. Ha a csapatod tagjai maguk is vezetők, a te feladatod azt elérni, hogy ők megfelelő módon irányítsák és fejlesszék a saját csapataikat. 

Kinek jelentesz? Fontos azt látni, hogy amíg egy szakterületen vagy vezető, nagy valószínűséggel olyannak jelentesz, aki maga is ért ahhoz a területhez. Ez akkor változik meg, amikor te magad válsz egy egész szakterület vezetőjévé, te leszel a legmagasabb szintű pénzügyes, IT-s vagy értékesítő a szervezetben. (Ez találkozhat az előző pont bármelyik esetével: lehet, hogy szakértőket vezetsz, de az is előfordulhat, hogy egy vezetői csapat élén állsz.) Ekkor az egyik fő feladatoddá az válik, hogy megteremtsd a saját területed magas minőségű kapcsolódását a társterületekhez, illetve stratégiai kérdésekről beszélgess egy olyan első számú vezetővel, aki lehet, hogy sosem dolgozott a te területeden.

Egy újabb szint, amikor te leszel egy szervezet első számú vezetője. Ekkor a napi operatív működés és a stratégiai időtáv közt kell egyensúlyoznod: a jelenben kell a céget felkészítened a jövő kihívásaira. Te leszel az, aki közvetlenül találkozik a tulajdonosi vagy anyavállalati elvárásokkal, és az eredményeiteket is ezen a szinten kell képviselned.

Mit várnak tőled? Egy ideális világban mindenki pontosan tudná, hogy mit várnak tőle. Egy vezetői pozícióban azonban számos érintett – időnként akár egymásnak ellentmondó – elvárásainak kell megfelelned. Éppen ezért legyél tudatos abban, hogy egyáltalán kinek van szervezeti felhatalmazása elvárásokat megfogalmazni veled és a területeddel szemben, vagyis kik az érintettjeid. Kerülj képbe az elképzeléseikkel! Igen, lehet, hogy ezt a beszélgetést neked kell kezdeményezned a csapatoddal, a vezetőddel vagy a társterületek képviselőivel.

A fenti szempontok együttesen fogják meghatározni a sikeres működésed prioritásait: mit helyezel előtérbe, milyen készségeket használsz, mire fordítod az idődet. Egy dolgot biztosra mondhatok: ez nagyon más lesz, mint a korábbi szinten volt. Sokszor nehéz elengedni a régi jól bevált rutinokat – hát persze, ezek jelentették számodra a sikert, lényegében ezek azok, amik miatt megkaptad ezt a kinevezést –, de muszáj lesz, ha meg akarod állni a helyed az új szinten is.

Remélem, a kinevezésedet követően van lehetőséged személyes támogatásra, dolgozhatsz coach-csal, vagy áll melletted egy tapasztalt mentor, de ha mégsem, meríts erőt abból az erőforrásodból, hogy korábban is sikeresen helytálltál már komoly változások során.

Nyíri Gabriella, Szervezetfejlesztő, tréner, coach
a szerző cikkei

(forrás: Legacy Blog)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés