hirdetés

Mentális izomerősítés

Íme egy koncentrációs technika, aminek a segítségével nem téveszthetjük szem elől a kitűzött irányt

Az információ tengerében úszunk, de sokszor szem elől veszítjük a partot. Mit tudunk ilyenkor tenni? Mély levegőt veszünk, körbe nézünk és felmérjük a környezetünket, kiszűrjük a legfontosabb adatokat, és miután eldöntöttük merre indulunk, 10-20 karcsapásonként ellenőrizzük a kitűzött pontot, hogy biztosítsuk, jó irányba haladunk. A sportban, meditációban, és a mindennapjainkban is ugyan ezt a szelektálást végzi el az agyunk, amikor koncentrálunk. És hogy mit tehetünk, hogyan lehetünk fókuszáltabbak? A következő sorokból kiderül. Herold Lilla, junior szervezetfejlesztő, coach írása.

Egyszerre egy feladatra helyezni a figyelmünket nem mindig könnyű, különösen nagy kihívást jelent akkor, ha állandó „zaj” vesz minket körül. Gyakorlatilag minden zajnak számít, ami eltereli a figyelmünket, és ha jobban belegondolunk, mindez csupán egy kattintásra van tőlünk. Még a legcsendesebb pillanatokban is csak egy ujjnyira van tőlünk, hogy rápillantsunk az értesítésekre, vagy a legfrissebb hírekre a telefonunkon vagy a laptopunkon. Ahhoz, hogy valami újat megtanuljunk, elérjük céljainkat, vagy jól teljesítsünk különböző helyzetekben, szükségünk van a koncentrálás képességére, hogy mentális erőfeszítést tegyünk annak az egy dolognak az irányába. Akár egy riportot próbálunk befejezni, akár egy futóversenyen veszünk részt, a fókuszálás képessége jelentheti a különbséget a siker és kudarc között. Szerencsére a fókusz nagyon hasonlít az izomzatra. Minél többet gyakoroljuk, annál erősebbé válik.

De miért is nem tudunk fókuszálni? 

Általában nem az a probléma, hogy fókuszálnunk kell, hanem hogy dönteni. Valószínűleg mindenki kapott már olyan feladatot, amit meg kellett csinálnia. Mi történik ilyenkor? Elvégezzük a feladatunkat, mert a határidő „dönt” helyettünk. Ahelyett, hogy kiválasztanánk azt az egy dolgot, amire fókuszálni szeretnénk, sokszor meggyőzzük saját magunkat arról, hogy a multitasking jobb választás. Vegyünk egy példát. Előfordult már, hogy egy email fogalmazásának kellős közepén megcsörrent a telefonunk, vagy folyamatosan jöttek a felugró ablakok a bejövő levelekről, vagy a naptárunk küldte az emlékeztetőket a soron következő meetingekről? Amikor ezekre reagálunk, utána több időbe telik, amíg újra felvesszük a fonalat és visszarázódunk a korábbi feladatunkba. Minden egyes alkalommal, amikor egyik feladatról hirtelen egy másikra ugrunk, akkor azért mentális árat fizetünk, hiszen megszakítjuk azt a tevékenységünket, amibe újra bele kell kezdenünk.

Akkor felmerül a kérdés, hogy a rengeteg sok lehetőség közül honnan tudjuk, hogy mire koncentráljunk? Mi alapján döntsünk, hogy mire helyezzük az energiánkat és figyelmünket? 

A világ egyik leggazdagabb és legsikeresebb befektetője, Warren Buffett „2 List” módszerét hoztam segítségül, amit a privát repülőgép pilótájával végzett el. Ehhez csupán egy tollra és egy papírra lesz szükség. Három lépésből áll a gyakorlat, amit egyedül is el tudunk végezni bármikor, de fontos, hogy csak sorrendben, lépésről lépésre haladjunk:

1. Írjuk le a 25 legfontosabb (karrier) célunkat (ezt variálhatjuk időlimit szerint, akár úgy, hogy írjuk le azt a 25 dolgot, amit ezen a héten el szeretnénk érni)

2. Karikázzuk be az 5 legfontosabb célunkat.

3. Most a kezünkben van két lista: A listán van az 5 bekarikázott célunk, illetve B listán van 20 bekarikázatlan célunk. 

És hogy mit kezdjünk a két listával? Bufett azt mondja, addig, amíg az A listánkon kitűzött céljainkat nem értük el, addig eszünkbe se jusson nekiállni a B listán szereplőknek.

Képzeljük el a figyelmünket úgy, mint az autók reflektor fényét. Ha egy irányba világítunk vele, azon a ponton egészen tisztán látunk. Viszont, ha ugyanezt az erősségű fényt szét akarnánk oszlatni 360 fokban, csupán körvonalak látszódnának a sötétségben. Ahogy Róma sem, a mentális fókusz megerősítése sem egy nap alatt épül fel. Még a profi sportolóknak is szükségük van több időre és gyakorlásra ahhoz, hogy a koncentrációs készségüket fejlesszék.

Az első lépések egyike, annak a felismerése, hogy milyen hatással van a figyelemelterelés az életünkre. Ha küzdünk céljaink megvalósításáért, miközben azon kapjuk magunkat, hogy a lényegtelen részletekben merülünk el, itt az ideje, hogy jobban értékeljük a saját időnket. Az által, hogy felépítjük, megerősítjük a mentális fókusz „izmainkat”, képesek leszünk többet elérni és olyan dolgokra koncentrálni az életben, amelyek valóban sikert, örömet és elégedettséget hoznak nekünk.

Herold Lilla, Junior szervezetfejlesztő, coach
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Január végén ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol első kézből ismerkedhettek meg a 2020-as év kiemelkedő PR-kampányaival.

Február 4-én bemutatkoznak a HRKOMM Award 2020 nyertes pályázatai! Stay tuned! A programot folyamatosan frissítjük!

Milyen régi, új és régiúj, azaz a változásokkal együtt frissülő szolgáltatásokat tudnak nyújtani 2021-ben a HR-szolgáltatók? Február 16-án megtudhatjátok az év első szakmai rapid találkozóján!

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! Féléves képzés péntekenként: 10 oktatási nap + 9 konzultációs alkalom! 2021. februártól júliusig!

hirdetés