hirdetés
hirdetés

Fókuszálj!

Így találhatsz vissza a belső figyelmedhez

Folyamatosan elkalandozik a figyelmed munka közben? A gondolataid képzeletben bejárják az egész világot, csak éppen arra nem tudsz fókuszálni, amivel éppen foglalkoznod kellene? Ne aggódj, ezzel egyáltalán nem vagy egyedül. Egy átlagember a napjának körülbelül 45 százalékát ábrándozással tölti. Azaz a napunk majdnem felében fejben egyáltalán nem ott vagyunk, ahol fizikailag.

„Ábrándozás az élet megrontója, mely, kancsalúl, festett egekbe néz.” – írja Vörösmarty A merengőhöz című versében. Azonban agyunk nagyon is hajlamos elkalandozni távoli helyekre. De pontosan miért?

Először mindenképp leszögeznénk, hogy a merengés nem feltétlenül rossz dolog. Akkor érdemes vele komolyabban és tudatosabban foglalkozni, ha már hátráltatja a mindennapi munkavégzést, és ellehetetleníti a koncentrációt.

Az álmodozás (angolul daydreaming) oka még nem teljesen tisztázott, azonban azt már kimutatták, hogy az agy nyugalmi hálózatával (DMN – default mode network) hozható összefüggésbe. Ez a hálózat köti össze agyunk különféle régióit, tehát főleg akkor mutat fokozottabb működést, ha nem egy specifikus dologra fókuszálunk. Vagyis ez a hálózat lép működésbe, ha ábrándozunk.

A kulcs ahhoz, hogy visszataláljunk a belső figyelemhez, az, hogy uralmunk alá hajtsuk ezt az agyi hálózatot. Azok, akik rendkívüli koncentrációs képeséggel rendelkeznek, hamar felismerik, ha a DMN működésbe lép, és ezáltal gyorsan visszaterelik a gondolataikat a megfelelő mederbe.

Ahhoz, hogy ezt minél mesteribben tudjuk elsajátítani, különféle technikák léteznek. Most ebből mutatunk ötöt:

#1 Meditálj lehetőleg naponta!

A meditáció egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Egyre többen gyakorolják, azonban még mindig akadnak olyanok, akik szerint az egész csak egy humbuk. Pedig a meditáció olyan az agynak, akár egy fárasztó edzés a testünknek. Ha szeretnénk fittebbek, egészségesebbek, izmosabbak lenni, általában leugrunk egy edzőterembe, és foglalkozunk a testünkkel. Ha az agyunkat szeretnénk megedzeni arra, hogy tudjon figyelni, akkor arra a legjobb módszer a meditáció. Ha pedig rendszeresen meditálunk, az még számos jótékony hatással jár: csökkenti a stresszt, segíthet a kiégés megelőzésében, valamint javítja az alvásminőséget. Ha nehezen veszed rá magad, hogy meditálj, használj appokat, amelyek segítik a meditációt. Mi leginkább a Headspace-t vagy a Calm-ot ajánljuk.

#2 Iktasd ki a zavaró tényezőket!

Ne csak a gondolataid között rakj rendet, hanem a fizikai környezetedben is. Rakj rendet az asztalodon, tedd messze magadtól a telefonodat, lépj ki a közösségi média oldalakról. Minden egyes frissítés, értesítés megvár majd, mire befejezed a feladataidat. Miért is éri meg teljesen elszakítani magad pár órára a social media zavaró tényezőitől? Nem is gondolnád, de ha megzavarnak, az agyunknak átlagosan huszonhárom percre van szüksége ahhoz, hogy visszataláljon a korábbi fókuszhoz. Tehát egyetlen egy pillantással a telefonunk kijelzőjére, huszonhárom percbe telik visszaterelnünk agyunkat a megfelelő dologra. Tehát ne csodálkozzunk, ha a Facebookot görgetve, vagy a YouTube-ot böngészve munkaidőben (akár csak néhány perc erejéig is) nem vagyunk igazán hatékonyak…

#3 Adj egy kis szünetet az elmédnek!

Érdekes paradoxon, de úgy tanulhatod meg, hogyan fókuszálj, ha kicsit kevesebbet fókuszálsz. Mit is jelent ez? Agyunk alapvetően arra van beprogramozva, hogy a változásokra azonnal reagáljon, azonban a folyamatos és állandó ingereket egy idő után figyelmen kívül hagyja. Gondolj csak azokra a ruhákra, amiket a cikk olvasása közben viselsz! Biztosan nem foglalkozol azzal, hogy pontosan milyen érzés, ahogy a ruháid anyaga a bőrödhöz ér, egészen addig, míg fel nem hívtuk rá a figyelmedet. Ez nem azt jelenti, hogy egyáltalán nem érzékeled a ruháid érzeteit a bőrödön, de az agyad tudatos részéig már nem jut el az információ, azaz nem észleled, tehát a fókuszod sem ezen van. Ha kifejezetten monoton, rutinmunkát végzel az agyad egy idő után úgy fogja érzékelni, hogy a feladatod már nem igazán fontos, tehát nem is érdemes odafigyelned rá. És ilyenkor nyílik meg a kapu minden más gondolatnak, ami szabadon beúszhat az elmédbe. A megoldás? Tarts néha egy kis szünetet, törd meg a monotonitást, így agyad újra figyelni kényszerül a feladatodra.

#4 Ütemezd be az álmodozást!

Ahogy korábban írtuk az ábrándozás egyáltalán nem ördögtől való, így érdemes időt szakítani rá. Ha szabadjára engeded a gondolataidat, akkor az kifejezetten növeli a kreativitást, az empátiát és a produktivitást. A kulcs az időzítésen van. Ha épp fontos feladatok közepette fantáziálgatsz, akkor az álmodozás egyértelműen nem segíti a hatékonyságot. Azonban, az ebédszünet, a kávészünet vagy a szabad estéid tökéletesen alkalmasak arra, hogy elvessz egy kicsit a gondolataid sűrűjében.

#5 Rendszeresen gyakorold a fókuszálást!

Mint sok másnak, a koncentráció elsajátításának is a kulcsa a rendszeresség és a következetesség. Ha azt veszed észre, hogy elvesztetted a kontrollt a gondolataid felett, csak emlékeztesd magad és alkalmazd azokat a technikákat, amiket a cikkben összegyűjtöttünk.

Végül pedig, ha legközelebb azon kapod magad, hogy gondolataid messze járnak, az a legfontosabb, hogy ne légy mérges magadra, és ne ítéld el magad. Még az évek óta rendszeresen meditálóknál is előfordul, hogy bizonyos gondolatokat nem képesek kizárni. Emlékezz, hogy ez teljesen természetes dolog. Az agyunk olyan akár egy búgócsiga, az időnk nagyrészében folyamatosan dolgozik és pörög. A búgócsiga sem képes egyik pillanatról a másikra megállni, hanem idő kell neki a lassításhoz, akárcsak agyunknak. Azokat a gondolatokat, amik pedig folyamatosan betörnek elménkbe, tudatosítsuk, figyeljük meg, gondolkodjunk el azon, hogy ezeket a gondolatokat vajon miért nehezebb kizárni, mint másokat? Az önreflexióval, a rendszeres gyakorlással és odafigyeléssel fokozatosan találhatunk vissza belső figyelmünkhöz, ezáltal sokkal hatékonyabbak lehetünk.

Sas Eszter Krisztina, online szerkesztő/újságíró
a szerző cikkei

(forrás: toggl)
hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye! A verseny shortlistesei és a díjazottjai pontokat szereznek az M+Listán! Nevezési határidő: március 8.

PR workshop a Prizma Kreatív PR Díj kiemelkedő kampányainak bemutatására március 12-én!

Március 13-án ismét megrendezzük néhány órás Facebook, Instagram workshopunkat, ahol gép előtt, az oktatóval együtt, a saját accountunkra belépve közösen végigvesszük, hogy adjunk fel hirdetést.

JobXperience – HR konferencia a még jobb hangulatú munkahelyekért. Időpont: Április 02. 09:00

hirdetés