hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kilövésre felkészülni!

Így küzdenek meg a stresszel a NASA űrhajósai

Gondoltátok volna, hogy a mindfulness alapú stresszkezelést a NASA-nál is oktatják? Csak az ő oktatásuk, szemléletük sokkal gyakorlatiasabb. Nekünk az a bajunk, hogy túl sokat pörgünk (és közben még párkapcsolatot, egészségügyi gondokat, undok kollégát is túl kell élni valahogy). A NASA asztronautái viszont tényleg élet és halál közt lebegnek az űrben – szó szerint.

Az a stressz, amit ők éreznek, nem valódibb, mint amit Te a dugóban vagy amikor rohansz a munkahelyedről a gyerekért 4-kor és még nem jutott időd az ebédedre sem. Agyunk (és testünk) pont olyan stressztüneteket produkál, amikor elképzelünk egy fenyegető szituációt, mintha valóban megtörténne.

Na de mit csinálnak az asztronauták, hogy a stressz ellenére jól teljesítsenek? Nem, nem csak mindfulness-szel kezelik a stresszt.

Hogyan kezelik a stresszt az űrhajósok?

Chris Hadfield (NASA mérnök, asztronauta) egy videóban elmondja, hogy a kiképzésüknek egy nagyon fontos része, hogy megbirkózzanak a váratlan helyzetekkel és a bizonytalansággal.

1, A kompetencia a legjobb orvosság a stresszre.

Azaz az űrhajósok rengeteget gyakorolnak a start ELŐTT. Megvizsgálják, mitől félnek a legjobban, és addig gyakorolnak, míg magabiztosak nem lesznek. Ehhez nagyon nagy önismeret kell – megnézni, mi az, amitől a leginkább félsz. És abban magabiztosabbnak lenni azáltal, hogy gyakorlod.

Ennek a való életbeni megfelelője az lehetne, hogy megnézed a szorongásaidat: mi az, ami miatt aggódom? És megnézni, hogy ez az aggodalom mennyire valós? Csak a fejemben létezik, vagy tényleg van esélye, hogy megtörténhet? Mekkora? 10%, 90%? Fel vagyok készülve rá? Tudok tenni valamit MOST, hogy felkészültebb legyek?

2, A stressz azt jelenti: föl kell készülnöd!

Amikor stressztüneteket érzel (szívdobogás, gyomorszorítás, izzadás stb.), az mindig azt jelenti, hogy még nem vagy készen. Hogy nem készültél fel eléggé egy helyzetre. Ahhoz, hogy magas szinten, profi teljesítménnyel tovább tudj dolgozni, meg kell nyugodnod. Lélekben felkészülten, magabiztosan állni bele egy feladatba.

(Ha nem tudod az „oké, de hogyan nyugodjak meg?”-re a választ, akkor a mindfulness például egy jó választás lehet… Igenis ki lehet úgy állni a színpadra / PPT chartok elé a tárgyalóban úgy, hogy nem fagysz le, beszélsz össze-vissza a stresszről. A mindfulness tanfolyamon nagyon sokat dolgozunk a testérzetekkel – a test ugyanis sokkal hamarabb reagál a stresszre, mint ahogy az agyunkhoz eljutna, hogy itt valami gond van, nem jó valami, változtatni kell.)

3, Gyakorold az elfogadást

Hadfield szerint (nem a Metallica gitárosa, még mindig az űrhajózásban vagyunk Smile) tudni kell elfogadni a stresszes helyzeteket és növelni a felkészültségünket. Azt mondja, ismerd meg a tested reakcióit, és változtasd meg a hozzáállásod a helyzethez. Na ja, könnyű ezt mondani…

Hatfield szerint nagyon jól kell ismerned a tested stresszválaszait, és egyszerűen elviselni őket.

Vannak helyzetek, amik adottak, és nem tudod őket megváltoztatni. Ilyenkor az a teendő, hogy az elfogadást gyakoroljuk – azaz először is megállunk és befelé figyelünk. Ez van (de tényleg, mi is van? Kérdezd meg magadtól: "Milyen helyzetben vagyok most?"), így és így reagál erre a testem (stressztünetek vizsgálata). A lényeg, hogy állj meg egy kicsit, és gyere ki a fejedből.

Az elme a szenvedésre azonnali megoldáskereséssel reagál – ez sokszor hasznos, de egy csomószor nem.

A mostani elvonulásomon azt tanultam, hogy teljesen mindegy, milyen nagy vagy pici nehézség előtt állunk vagy vagyunk benne, sokkal konstruktívabb ötleteink / döntéseink születnek, ha először is lelassulunk – mondjuk 3 perc meditációval.

Az összeszedettség forrása

A napi többszöri lelassulás iszonyatosan stabillá tesz. Sokszor a kibillentség és a hajszoltság érzésével megyünk végig a napon – és nem azért, mert olyan nagyon sok a meló. Hanem mert megengedjük az elmének, hogy ide-oda ugráljon. Majomelme – így is nevezik Ázsiában. Egy nyugodt elme nyugodtabb gondolatokat, bölcsebb döntéseket hozhat.

Nézd meg Chris Hadfield videóját!

Horváth Ágnes, mindfulness oktató, alvástréner, TEDx előadó
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés