hirdetés
hirdetés

A jövő munkatársa?!

Így fogunk kinézni 20 év múlva, ha nem figyelünk arra, hogy olykor fel kell állni a monitor mellől

Alapvetően számítógép előtt dolgozóknak minden órában legalább 5 percre fel kellene állni az asztal mellől, hiszen az ülőmunkának és a szemizmok folyamatos feszítésének számos negatív következménye van. Most Emma emlékeztet minket arra, hogy hogyan is fogunk kinézni 20 év múlva, ha napunk nagy részét a monitor előtt roskadva töltjük.

Fakó bőr, beesett arc, piros szemek, görbe hát... ez vár minden irodában dolgozóra, aki elfeledkezik arról, hogy minden órában érdemes 5-10 percre felállni, kimozgatni magunkat. Egy átlagos ember napi szinten több mint 12 órát is ülhet! Gondoljunk csak bele: ülünk reggelizés közben, munkába menet a tömegközlekedésen, az irodában, autóvezetés közben... 

Nézzünk néhány káros hatást, mely a sok ülésből következhet:

  • A görnyedt ülés összenyomja a belső szerveinket, ami emésztési problémákhoz vezethet.
  • A sok ülés során észlelhetünk zsibbadást: számos testrészünk ugyanis ülés közben inaktív, így a vér nem megfelelően áramlik. Az erek összenyomódása miatt zsibbadtságot észlelhetünk a csípőnkben, a lábunkban.
  • Ülés közben elernyednek az izmok, kevesebb vér jut a szerveknek, az agynak (ezért fáradunk el a sok koncentrálásban).
  • Egyes izmok folyamatos feszítettségben vannak: beáll a nyakunk, beköt a vállunk. 
  • A mozgás hiánya miatt kevesebb oxigén jut az agyunkhoz, ami fejfájásban, szédülésben nyilvánul meg.
  • A gerincnek is egyértelműen káros a sok ülés: az izmok elfáradnak és a gerinc veszi át a terhelést, ami porckorongsérvhez, becsípődésekhez vezethet. 
  • Ha túl magasan van a monitor, a szemhéjak enyhén felfelé vannak feszítve, így kevesebbet pislogunk. Nedvesítés híján szemünk kiszárad, pirosodik, érzékenyebbé válik a fertőzések iránt.

Emma megalkotója, William Higham arra hívja fel a figyelmet, hogy amíg nem tesszük ergonomikussá munkahelyeinket és nem válik automatikussá az önmagunkra és társainkra való odafigyelés (pl. helyes testtartás, munkaközi szünetek, torna, relaxáció), addig az irodai- és ülőmunkák megbetegítenek minket.

Végül következzen néhány tipp, mellyel megelőzhetjük Emma állapotát:

  • Minél kevesebbet üljünk! Ha munkahelyünkön rendelkezésre állnak álló munkaasztalok is, olykor vegyük őket igénybe!
  • Óránként legalább egy 5 perces szünetre álljunk fel, mozgassuk ki végtagjainkat, hátunkat!
  • Törekedjünk arra, hogy minél dinamikusabban üljünk! Változtassunk testhelyzetünkön, amennyiszer csak tudunk! Ha vannak ülőlabdák, pattanjuk fel rájuk olykor.
  • Iktassuk be a gerinctornát, jógát napi szinten!
  • Ügyeljünk a megfelelő testtartásra, a gerincünket tartsa a szék, és a monitor megfelelő magasságban legyen (ha túl alacsony, görnyedünk, míg ha túl magas, a szemek lesznek megfeszítve).
  • Amennyiben gyakran fáj a hátunk, vegyünk igénybe gyógytornászt, masszőrt!
  • Munkáltatóként biztosítsunk állítható derék- és lábtámlát, illetve kényelmes ülőalkalmatosságot az ülőmunkát végzőknek!
Novák Dóra, online szerkesztő, újságíró
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Ugyan az oltások megérkezésével már valamennyire látszik az alagút vége, ez nem jelenti azt, hogy 2021 még ne a változásokról, a rezilienciáról vagy a rugalmasságról szólna. Mely tulajdonságok mellesleg vírus nélkül is csak előrevisznek. Mit tudnak ehhez hozzátenni a HR szolgáltatók?

A nyitás közeledtével egyre többen már az irodai visszatérést tervezik. Tarts március 25-én velünk, járjuk együtt körbe a különböző hibrid megoldásokat: mit tanultunk, mit engedünk el, mit tartunk meg – minden ami a munkavégzés környezetére vonatkozik.

Március 19-én, pénteken Belső kommunikációs workshop a Kreatív szervezésében!

hirdetés