hirdetés
hirdetés

Elvesztettük a fókuszt

Így befolyásolja az aggódás a koncentrációnkat

Úgy érzed, az utóbbi időben nehezen koncentrálsz? Nem vagy egyedül. Szakértők szerint a COVID-19 által kiváltott szorongás rontotta a munkamemória teljesítményünket – írja a BBC.

A munkamemóriánk feladata, hogy a beérkező információkat tárolja és egészen addig rendelkezésre álljanak ezek, míg döntünk a felhasználásukról. Úgy tekinthetünk rá, mint kognitív műveleteink mentális platformjára, ahol azok a dolgok jelennek meg, amikre jelenleg gondolunk. A munkamemória szorosan kapcsolódik a figyelemhez. Olyan feladatokra, célokra összpontosít, amelyeket szeretnénk elérni, teljesíteni. Kutatások alapján azonban az aggodalom és a szorongás jelentősen befolyásolja az összpontosítási képességeinket. 

Az egyszerű feladatok is nehezebbnek tűnhetnek

Ha tehát éppen szorongást élünk át – például valaki követ minket este a sötétben -, romlik a munkamemória teljesítményünk és nehezen tudjuk felidézni a részleteket. Stresszes szituációban pedig még a legegyszerűbb feladatok is nehezebbnek érződhetnek.

Egy friss kutatásban arra is rávilágítottak a szakértők, hogy a járvány okozta szorongás is hasonlóképpen csökkent munkamemória teljesítményt eredményez. Amíg a járvány lehetséges vagy már valós következményein aggódunk, lecsökken a kognitív kapacitásunk és nehezebben koncentrálunk. A szorongás ráadásul a negatív gondolatokat teszi hozzáférhetővé. 

Ráadásul a tartós szorongás álmatlansághoz vezet, az alváshiány pedig egyértelműen rontja a munkamemóriánkat és az emlékezőképességünket. Többen beszámoltak arról, hogy a járványidőszakban a legegyszerűbb dolgok, mint egy bevásárlólista memorizálása is sokkal nehezebb. Ha az agyunkat leterheli valami, például a szorongató gondolatok, akkor kevesebb kapacitása marad másra.

Mit tehetünk, hogy visszaszerezzük a fókuszt? 

A jó hír az, hogy a munkamemóriánk fejleszthető. A fókusz javítására és a szorongás oldására ajánlottak a különféle relaxációs gyakorlatok és a mindfulness. Érdemes őket napindításkor és lefekvés előtt is alkalmazni, mert segítik rendezni a gondolatokat és a szorongás csökkentése után javul az alvásminőség is. Ezenkívül hasznosak lehetnek a memória feladatok is, melyeket akár online, akár offline is játszhatunk.  

Ezenkívül annak az elfogadása, hogy rendben van, ha olykor nem vagyunk rendben, paradox módon, segít a kiegyensúlyozottá válásban. Nem baj tehát, ha egy világjárvány közepén nem vagyunk ugyanolyan produktívak, mint előtte. 

 

 

Novák Dóra, online szerkesztő, újságíró
a szerző cikkei

(forrás: BBC)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Ugyan az oltások megérkezésével már valamennyire látszik az alagút vége, ez nem jelenti azt, hogy 2021 még ne a változásokról, a rezilienciáról vagy a rugalmasságról szólna. Mely tulajdonságok mellesleg vírus nélkül is csak előrevisznek. Mit tudnak ehhez hozzátenni a HR szolgáltatók?

A nyitás közeledtével egyre többen már az irodai visszatérést tervezik. Tarts március 25-én velünk, járjuk együtt körbe a különböző hibrid megoldásokat: mit tanultunk, mit engedünk el, mit tartunk meg – minden ami a munkavégzés környezetére vonatkozik.

Március 19-én, pénteken Belső kommunikációs workshop a Kreatív szervezésében!

hirdetés