hirdetés
hirdetés

Elvesztettük a fókuszt

Így befolyásolja az aggódás a koncentrációnkat

Úgy érzed, az utóbbi időben nehezen koncentrálsz? Nem vagy egyedül. Szakértők szerint a COVID-19 által kiváltott szorongás rontotta a munkamemória teljesítményünket – írja a BBC.

A munkamemóriánk feladata, hogy a beérkező információkat tárolja és egészen addig rendelkezésre álljanak ezek, míg döntünk a felhasználásukról. Úgy tekinthetünk rá, mint kognitív műveleteink mentális platformjára, ahol azok a dolgok jelennek meg, amikre jelenleg gondolunk. A munkamemória szorosan kapcsolódik a figyelemhez. Olyan feladatokra, célokra összpontosít, amelyeket szeretnénk elérni, teljesíteni. Kutatások alapján azonban az aggodalom és a szorongás jelentősen befolyásolja az összpontosítási képességeinket. 

Az egyszerű feladatok is nehezebbnek tűnhetnek

Ha tehát éppen szorongást élünk át – például valaki követ minket este a sötétben -, romlik a munkamemória teljesítményünk és nehezen tudjuk felidézni a részleteket. Stresszes szituációban pedig még a legegyszerűbb feladatok is nehezebbnek érződhetnek.

Egy friss kutatásban arra is rávilágítottak a szakértők, hogy a járvány okozta szorongás is hasonlóképpen csökkent munkamemória teljesítményt eredményez. Amíg a járvány lehetséges vagy már valós következményein aggódunk, lecsökken a kognitív kapacitásunk és nehezebben koncentrálunk. A szorongás ráadásul a negatív gondolatokat teszi hozzáférhetővé. 

Ráadásul a tartós szorongás álmatlansághoz vezet, az alváshiány pedig egyértelműen rontja a munkamemóriánkat és az emlékezőképességünket. Többen beszámoltak arról, hogy a járványidőszakban a legegyszerűbb dolgok, mint egy bevásárlólista memorizálása is sokkal nehezebb. Ha az agyunkat leterheli valami, például a szorongató gondolatok, akkor kevesebb kapacitása marad másra.

Mit tehetünk, hogy visszaszerezzük a fókuszt? 

A jó hír az, hogy a munkamemóriánk fejleszthető. A fókusz javítására és a szorongás oldására ajánlottak a különféle relaxációs gyakorlatok és a mindfulness. Érdemes őket napindításkor és lefekvés előtt is alkalmazni, mert segítik rendezni a gondolatokat és a szorongás csökkentése után javul az alvásminőség is. Ezenkívül hasznosak lehetnek a memória feladatok is, melyeket akár online, akár offline is játszhatunk.  

Ezenkívül annak az elfogadása, hogy rendben van, ha olykor nem vagyunk rendben, paradox módon, segít a kiegyensúlyozottá válásban. Nem baj tehát, ha egy világjárvány közepén nem vagyunk ugyanolyan produktívak, mint előtte. 

 

 

Novák Dóra, online szerkesztő, újságíró
a szerző cikkei

(forrás: BBC)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk szeptember 10-én online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdetési lehetőség, ingyen szövegezés

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: Szeptember 4. péntek délelőtt

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

hirdetés