hirdetés
hirdetés

Megbecsülés kifejezése

Idén még fontosabb lenne a munkavállalók év végi jutalmazása

Különösen nehéz év volt az idei, nincs ez másként a cégek életében sem. A munkavállalók elismerése, megbecsülése most mindennél jobban a fókuszba került. Miként borította fel a járvány az év végi bónuszokat? Terveznek-e idén a vállalkozások év végi jutalmat, juttatást adni? Nem beszélve arról, mit terveznek 2021-re?

Az év végi jutalomosztás vagy bónuszfizetés – nem ideértve az értékesítésből származó jutalék fajtákat – mindig egy neuralgikus pont a vállalatok életében. Ennek általában két oka van: eleve kevés az összeg, amivel gazdálkodhatnak, vagy az elosztási elvek nem objektívak. Így előfordul, hogy az egész jutalmazás több feszültséget generál, mint amennyi motivációs hatást elérünk vele. Hab a tortán ösztönzéselmélet szempontjából, amikor 13. havi „pulykapénzzel” kipipálják a kérdést egyes cégek – írja le az általános helyzetet Túri Laura, a HRSchool.hu alapítója.

Miként változik a helyzet a járványhelyzetnek teljes egészében kitett 2020-ban?

A szakember rövid válasz szerint alapjaiban marad a jutalmazás, mint szokás. Leginkább a mértékek tolódnak el, lefelé és felfelé egyaránt. Továbbá, a jutalom lélektani jelentősége most mindenképpen felértékelődik. Hogy miért? Mert függetlenül attól, hogy milyen üzleti-gazdasági hatása volt az vírushelyzetnek az adott cégre, szinte mindannyiunknak, tehát bármely dolgozónak sokkal több akadállyal, napi problémával, új élethelyzettel, kényszerű alkalmazkodással kellett megküzdenie. Ez azt jelenti, hogy egy egységi jól végzett munkáért jóval nagyobb erőfeszítést kellett tenni ebben az évben, mint korábban bármikor. Ezt pedig honorálni szükséges, és honorálni érdemes – jegyzi meg Túri Laura.

Jellemzően azok a cégek is többet fizetnek – avagy most először fizetnek –, akiknek az üzleti terve gyengébben teljesült, de látva az extra erőfeszítéseket, jobban a pénztárcájukba nyúlnak.

A mértékek szempontjából a vízválasztó az, hogy a vállalatok milyen járvány elleni „megküzdési stratégiára” kényszerülnek éppen.

  • A leginkább kitett szektorokban (pl. vendéglátás, turizmus, művészek, szórakoztatóipar) a túlélésért küzdő cégeknél is az a tapasztalat, hogy valamennyi pénzt kiosztanak a dolgozóknak, de az összeg nagysága értelemszerűen kevesebb, mint például a tavalyi évben, amikor a hazai vendéglátás és turizmus például dübörgött.
  • A kisebb üzleti visszaesést, stagnálást megélő cégek szintén igyekszenek megtartani az előző évi kereteket, de gyakran szigorúbb ún. K.O. kritériumokat alkalmaznak. Például kizáró tényező lehet, ha valaki még frissen (fél éven-1 éven belül) csatlakozott a céghez, és előtérbe kerül a lojalitás (a cégnél eltöltött évek száma), a senioritás, avagy a tényleg extra, kiugró 2020-as teljesítmény.
  • Ezzel szemben azok a cégek, amelyek magából a járványból realizáltak közvetlenül vagy közvetve extra profitot (gyógyszeripar, maszk-kesztyű-védőruházat gyártás és forgalmazás, a home-office átaállások nyomán az IT hardwer kereskedő cégek), azok jellemzően a bónusz mértékében is kifejezik ezt. Van olyan ügyfelünk, ahol a tavalyi évinek egyenesen dupláját osztják ki év végi elismerés gyanánt. (Ezen cégeknél ugyanúgy fokozott teljesítményelvárásoknak, nyomásnak kellett megfelelni az üzleti eredmény érdekében.)

Érdekes lehet még a vezetők év végi premizálásának kérdése.

„Itt azt tapasztaljuk, hogy inkább a közeljövő – a tartós(abb) válságmenedzselés – került a fókuszba, ezért a hosszabb távú, 3-5 éves bónusztervek gyártásába és jó vezetők elkötelezésére koncentrálnak. Merthogy ne feledjük, 2020. arra is választ adott, hogy kik azok a vezetők, akik egy krízisben is képesek helyt állni” – mondja Túri Laura.

„Amit egyértelműen látunk, hogy összességében a cégek mélyebben a zsebükbe nyúlnak, hogy bónusz formájában megköszönjék ezt a rendkívüli, feszített évet”  – teszi hozzá a szakember.

Jövőre sem lesz jobb a helyzet?

Profession.hu rendszeresen vizsgálja a hazai munkaerőpiacot, a koronavírus-járvány kitörésének évében nem kerülhetett más az állásportál év végi kutatásának fókuszába, mint a hazai dolgozók jövővel kapcsolatos várakozásai.

Lapunkkal megosztott felmérésük eredmény szerint a gyakorlati változásokkal kapcsolatban minden második válaszoló azt jósolta, még nem történik érdemi változás a munkavégzésben 2021-ben. Akik szerint viszont igen, azok úgy vélik, 2021-ben jellemző lesz az önállóbb és rugalmasabb munkavégzés, de alacsonyabbak lehetnek a fizetések és az egyéb dolgozói juttatások is.

A koronavírus járvány 2021-es fizetésekre gyakorolt hatásával kapcsolatban a hazai munkavállalók 6 százaléka növekedést, 37 százalékuk csökkenést, 44 százalékuk stagnálást vár. Az egyéb juttatások a dolgozók 38 százaléka szerint nem változnak, míg 5 százalékuk úgy gondolja, hogy növekednek, 40 százalékuk pedig, hogy csökkenni fognak kisebb-nagyobb mértékben.

Valkai Nikoletta
a szerző cikkei

(forrás: Piac & Profit)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

Az élet megállt ugyan, de a toborzás nem: bizonyos ágazatokban ugyanúgy kellett a munkaerő, a kampányok, kiválasztások és interjúk ugyanúgy folytak tovább az elmúlt egy évben is, mégis rengeteg dolog változott. Ennek tanulságait foglaljuk össze május 20-án!

hirdetés