hirdetés
hirdetés

Employee Assisstance Program

Hogyan sokszorozzuk meg a boldog munkatársaink számát?

A stressz mindenhol utoléri a dolgozókat, legyen szó munkahelyről vagy magánéletről, vezetőkről vagy beosztottakról. Számos olyan stresszfaktorral kell egy nap folyamán megküzdeniük, mint feszített munkatempó, munkahelyi konfliktusok. Esténként pedig otthon várják őket a kapcsolati problémák, komolyabb nehézségek pl. válás, gyász, vagy a magány. A vállalatoknak nagy szerepük van dolgozóik pszichológia jóllétének fenntartásában, tehetnének is ennek növelésért, csak épp nem mindig tudják, hogy mi történik egy személy magánéletében, ami befolyásolhatja a munkahelyi teljesítményét.

Az Egészségügyi Világszervezet szerint „egy mentálisan is egészséges vállalat, olyan munkavállalókat foglal magában, akik egyéni, csoport és vállalati szinteken is védik és fenntartják a mentális egészséget”. Ezért nem elég a megfelelő egészséges körülményeket megteremteni, szükséges a dolgozók támogatása problémáik kezelésében.

Hogyan tud egy vállalat segíteni munkatársai személyes problémáin, a szakmaiak mellett?

Van-e bármi segítség, ami leveszi a teher nagy részét a vezetők válláról úgy, hogy közben segíti a munkavállalókat?A jó hír, hogy van, a neve pedig Employee Assisstance Program (EAP). Az EAP egy olyan bizalmi alapokon nyugvó tanácsadói szolgáltatás, melyet a munkáltatók munkavállalóik számára igényelhetnek, a munkahelyi és magánéleti jóllétük támogatása érdekében. Az EAP támogatást nyújt azon egyének számára, akik magán vagy munkahelyi problémákkal küzdenek, hatást gyakorolva a jóllétükre, munkahelyi teljesítményükre, biztonságukra és morális, valamint pszichológiai egészségükre.

Mit tartalmaz a program?

  • Telefonos Tanácsadói Szolgáltatás (a nap 24 órájában, a hét minden napján)
  • E-mail elérhetőség és Tanácsadói Szolgáltatás (garantált válaszadás)
  • Egyéni személyre szabott Tanácsadás akár 3 területen (pszichológia, opcionálisan jog és pénzügy)

A tanácsadás célja a személyek professzionális támogatása problémáik feltárásában, annak megértésében, olyan lehetőségeket felvázolva, melyek konkrét tervek és konstruktív megoldások formájában hatékony segítséget nyújtanak az adott nehézségben. A problémák időben való felismerése és támogatása, a legjobb előrejelzői a boldog munkavállalónak.

Mik az Employee Assistance Program (EAP) előnyei a szervezetek számára?

A szolgáltatás megmozgatja a munkatársakat és arra sarkallja őket, hogy vegyék kezükbe életstílusukat, és kezdjenek el tenni a pozitív változásért. Nemcsak rövid távon, hanem hosszú távra tervezve motiváltak maradjanak. A jóllétért tett pozitív változások, jó irányban befolyásolják a produktivitást és elégedettséget az élettel, munkahelyi közeggel szemben. 

Megnövekedett produktivitás

A kanadai Mentális Egészségügyi Egyesület (Canadian Mental Health Association) becslései szerint a dolgozók 10-15 %-a komolyabb személyes problémával küzd. Kutatások eredményei azt mutatják, hogy ezen munkavállalók körében a produktivitás 35%-kal csökkent. Ha a munkavállaló dolgozik személyes problémáin, egy szakember támogatásával és iránymutatásával, akkor ez a termelékenység növeléséhez vezet.

Kevesebb betegszabadság

Számos kutatás bizonyítottan alátámasztja a fizikai jóllét és pszichológiai jóllét közti erős összefüggést. 2016-os KSH adataira hivatkozva, Magyarországon a munkavállalók átlagosan 22 napot vesznek ki betegségre hivatkozva. Az EAP az a szolgáltatás, ami ennek az átlagát, látványosan csökkenteni tudja, azzal hogy segít növelni a pszichológiai jóllétet.

Alacsonyabb fluktuáció

A munkavállalók felmondásának hátterében 65-80%-ban személyes és kapcsolati problémák állnak. Az EAP segíti a munkavállalók problémáinak megoldását, megelőzve ezek súlyosbodását, hogy végül ne a munkahelyük elhagyásában lássák a megoldást.

Kevesebb baleset

Az EAP bevezetése segít a vállalatoknak csökkenteni a betegszabadságokra fordított összeget (baleset vagy betegség esetén), akár 60%-kal, míg a balesetek aránya 70%-kal csökkent a szolgáltatást alkalmazó vállalatoknál (EAP Facts, 2000).

Jobb munkáltatói márka (employer brand)

Maslow szerint alapvető emberi szükségleteink között a biztonság és a törődés meghatározó helyet foglal el. Az emberek nagyra értékelik, ha a munkahelyükön törődnek velük, foglalkoznak a problémáikkal, legyenek azok szakmaiak vagy magánéletiek, a kiváltott pozitív töltetű érzés azonos.

Az alapvető biztonság és törődés szükségletének kielégítettsége mellett a munkavállalók boldogabbak lesznek és nagyobb valószínűséggel fogják a vállalatot is jó színben feltüntetni. Az ott dolgozó emberek pozitív tapasztalatainál és azok megosztásánál pedig nem létezik hatékonyabb eszköz a munkáltatói márka építésére!

Az emberek egy olyan szervezetben szeretnének dolgozni, ahol nemcsak szakmailag támogatják őket, hanem pszichológiai jóllétüket is fontosnak tartja a vezetőség.
 
Még több információért érdemes ellátogatni a november 28-án megrendezésre kerülő Nagy Employer Branding Napra, ahol bővebben is beszélni fogunk a programról.
(x)
Órás Andrea, pszichológus-tanácsadó
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HR és a vezetés szerves része, hogy értsük a munkavállalóban végbemenő folyamatokat. Webináriumunkon azok a szolgáltatók mutatják be gyakorlati megoldásaikat, akik egy szervezet emberi működésével kapcsolatos kérdésekre adnak válaszokat. HR-eseknek ingyenes!

hirdetés