hirdetés
hirdetés

COVID19 best practice

Hogyan motiválta a Mars a Munkatársait a járvány ideje alatt?

A koronavírus-járvány alatti időszak minden vállalat számára új helyzeteket és egyben új kihívásokat teremtett. Ahol ez lehetséges volt, a hazai vállalatok jelentős része otthoni munkavégzésre biztatta a munkavállalóit, akik így egy új környezetben, egymástól távol, gyakran extra nehézségekkel szemben próbálták fenntartani a szokásos működésüket. De hogyan motiválhatók a munkavállalók ebben a rendkívüli helyzetben, és mivel lehet nekik segíteni abban, hogy még ilyenkor is fejlődni tudjanak? Az aktív életmód fontosságáról, a csapatmunka átszervezéséről és a járványhelyzet alatti folyamatos kommunikációról a világ egyik legnagyobb élelmiszer-, csokoládé- és kisállateledel-gyártójának, a Mars közép-európai vállalati kapcsolatokért felelős vezetője, Zuzana Losakova mesélt.

1. Az elmúlt hónapokban, a koronavírus-járvány alatti időszakban a legtöbb magyarországi vállalat átalakította a működését: voltak, akik otthonról dolgoztak, és voltak, akik fel is függesztették a működésüket egy időre. Milyen lépéseket tett a Mars Magyarország azért, hogy segítsen a munkavállalóinak ez alatt az időszak alatt?

A Munkatársaink (ahogyan a Marsnál a dolgozóinkat hívjuk) központi szerepet töltenek be minden döntésünkben. Mi egy családi vállalat vagyunk, amely fennállásának több mint 100 éve során az Öt Alapelvünk szolgált iránymutatásul. Ezek a Minőség, Felelősség, Kölcsönösség, Hatékonyság és Szabadság, amelyek meghatározzák a mindennapi működésünket. Ezek alapján határoztuk meg a stratégiánkat, amellyel szembenéztünk ezzel a globális válsággal is: a legfontosabb számunkra a Munkatársaink egészsége és biztonsága volt, és az, hogy minden tőlünk telhetőt megtegyünk azért, hogy megfékezzük a vírus terjedését, és gondoskodjunk azokról a közösségekről, amelyekben dolgozunk és élünk. Az első lépések, amelyeket tettünk, mind annak a 125.000 Munkatársunknak az egészségét és biztonságát szolgálták, akik a világ 80 országában velünk dolgoznak. Már február végén bevezettük az utazásokra és találkozókra vonatkozó megszorításainkat, és arra kértük minden Munkatársunkat, hogy ahol csak lehetséges, dolgozzanak otthonról. A telephelyeinkre tett látogatásokat szintén megtiltottuk, kivéve azokat a látogatókat, akik kulcsfontosságúak a működésünkre, a Munkatársaink, kisállatok vagy termékeink biztonságára nézve. Az olyan alapvető létesítményeinkben, mint a gyáraink, laboratóriumaink és a világszerte elérhető kisállatklinikáink, rendkívül szigorú biztonsági intézkedéseket vezettünk be.

Zuzana Losakova
A különböző belső csatornáinkon folyamatosan kommunikáltunk a helyzetről. Fontos volt számunkra, hogy a Munkatársaink tudják: az ő biztonságuk elsődleges, és miután minden lehetőséget mérlegelünk, minden szükséges intézkedést meg is hozunk ennek érdekében. Rendszeres heti és havi online meetingjeink voltak a Munkatársainkkal, ahol tájékoztattuk őket a bevezetett intézkedésekről és a stratégiánkról is, amellyel szembenéztünk ezzel a nehéz helyzettel. Rendkívül fontos volt számunkra, hogy lássák, vállalatként mi az irány, és hogyan tudják kivenni ebben a részüket. Rendszeresen küldtünk ki helyzetjelentést és hírleveleket, amelyekben valós időben tájékoztattunk mindenkit a globális és helyi döntésekről, és létrehoztunk egy dedikált oldalt az intranet felületünkön a koronavírus-járványról szóló híreknek és ezekhez kapcsolódó javaslatoknak. Fontos megemlíteni, hogy a Mars Közép-Európai vezetőségi csapata heti vagy akár napi szinten többször is összeült, hogy megbeszélje a vállalati döntéseket és a következő lépéseket, amelyekhez figyelembe vettük a különböző biztonsági intézkedéseket és javaslatokat a régiónk négy országában: Csehországban, Szlovákiában, Romániában és Magyarországon.

2. Számos nagyvállalat biztosított különböző erőforrásokat a munkavállalóik számára, hogy könnyebben tudjanak alkalmazkodni az új helyzethez – a fitness alkalmazásokhoz való hozzáféréstől az otthoni munkát megkönnyíti tippek és trükkök megosztásáig. Tudna néhány példát mondani arra, hogy mivel segített a Mars ebben az időszakban, és ezeket hogyan fogadták a munkavállalók?

Valóban, mi is igyekeztünk extra támogatást és erre dedikált tanulási felületeket felajánlani a Munkatársainknak, hogy ebben a rendkívüli időben is kihozhassák magukból a legtöbbet. Mint a legtöbb ember a világon, ők is szokatlan helyzetekkel kerültek szembe a mindennapjaik során, például otthonról kellett dolgozniuk, miközben bezártak az iskolák, és vigyázniuk kellett a gyerekükre, de a csapatukkal is csak távolról tarthatták a kapcsolatot, és így kellett megőrizniük a motivációjukat is. Mindegyik helyzet más és más kihívást, és ezáltal más és más hozzáállást és megoldást kívánt meg, mind egyéni, mind csapatszinten.

Az egyik első intézkedés, amit ennek érdekében tettünk, az a teljeskörű rugalmas munkaidő bevezetése volt: a csapatok maguk dönthették el, hogy mi a legmegfelelőbb számukra. Emellett minden Munkatársunknak hozzáférést biztosítottunk egy sor digitális eszközhöz, és a meglévő anyagainkat is frissítettük, hogy megfeleljenek a helyzetnek – ilyenek például az e-learning platformunk, a Mars University-n található tananyagok és cikkek. Az első hónap során az „A bizonytalansággal való együttélés” és a „Rugalmasság” volt a két legnépszerűbb tananyag.

A szokásosnál jóval gyakrabban szerveztünk megbeszéléseket a csapatvezetőknek is, hogy biztosítsunk számukra egy fórumot, ahol egymás között megoszthatják a tapasztalataikat és fejleszthetik a vezetői készségeiket. Útmutatást adtunk nekik arra, hogyan vezessék a csapatukat ebben az új helyzetben, hogyan legyenek jó vezetők bizonytalan időkben, hogyan tartsák a kapcsolatot a távolból is, és teremtettünk nekik egy helyet, ahol minderről beszélni tudtak, megoszthatták a kihívásaikat, amelyekkel szembesülnek, és a többi vezetővel együtt megkereshették a legjobb megoldásokat.

Igyekeztünk új lehetőségeket felajánlani a Munkatársainknak arra, hogy kapcsolatba lépjenek egymással, mind csapat, mind pedig egyéni szinten. Minden héten tartunk például egy online megbeszélést, minden csapatunkkal az összes piacon, ahol méltatjuk a kollégáink eredményeit. Ez egy kötetlen hangulatú beszélgetés, aminek az is a célja, hogy helyettesítse a kávészünetek alatti beszélgetéseinket, amelyek mindannyiunknak nagyon hiányoznak. Mindenki bátran beszélhet a kihívásairól, az elvárásairól, és – végül is miért ne? – arról is, hogyan látja a jövőt.

A szokásos hírlevelünkben heti szinten rengeteg olyan cikket megosztottuk, amelyekben tippek és trükkök voltak az otthoni munka optimalizálásához, de biztosítottunk hozzáférést fitness alkalmazásokhoz is, mentális egészséggel foglalkozó coachinghoz, de még főzési tippekhez is, hogy ezáltal is könnyebbé tegyük az otthon töltött időt.

3. Milyen wellness kezdeményezéseket vezettek be a Mars Magyarországnál az elmúlt évek során, és milyen extra lehetőségei vannak a Munkatársaknak?

Több kezdeményezésünk is van, amelyeken keresztül arra törekszünk, hogy segítsünk a Munkatársainknak a munka és magánélet egyensúlyának fenntartásában és a stresszkezelésben. A megfelelő munka és magánélet közötti egyensúlyt például egy egészséges munkakultúra által támogatjuk, amely a teljesítményt díjazza, nem az irodában eltöltött órák számát. Tulajdonképpen elmondható, hogy nagyon rugalmasak vagyunk a munkabeosztásban, hiszen az a célunk, hogy minden Munkatársunk a legjobbat hozza ki a saját életstílusából. Együttműködünk több wellness központtal is, többféle sportolási lehetőséget is biztosítunk, és egy aktív életmódra biztatunk mindenkit. A vezetőségünk tagjai pedig ennek a legjobb példáját mutatják.

A Marsnál úgy gondoljuk, hogy a tanulás és a fejlődés elengedhetetlen része a mindennapi működésünknek. Minden Munkatársunk segítséget és útmutatást kap ebben, már az első naptól fogva, beleértve minden képzést és lehetőséget is arra, hogy olyan karriert építsen magának, amire büszke lehet. A fejlődési terveket az alapján állítjuk össze, hogy az adott személynek mi a következő legjobb karrierlépése, és odafigyelünk rá, hogy a menedzsereink számára is rendelkezésre álljon minden, ami ahhoz szükséges, hogy támogassák a csapatuk tagjait az előrehaladásban.

Minden Munkatársunknak lehetősége van pozitív hatást gyakorolni a környezetére a Mars Önkéntes Programunkon és a Mars Ambassador Programunkon keresztül. Míg az előbbi fizetett szabadidőt biztosít nekik arra, hogy a piacukon jelen lévő közösségeknél végezzenek önkéntesmunkát, az olyan partnereinknél, mint az SOS Gyermekfalu vagy különböző állatmenhelyek, addig a második esetben arra kapnak lehetőséget, hogy fejlesszék a készségeiket, és világszerte erős partneri hálózatot építsenek. Ez utóbbi egy globális program, amely során segíthetnek egy jobb világot teremteni a kisállatoknak Puerto Ricóban, vagy dolgozhatnak a kenyai teagyárak fenntarthatóságán, de eljuthatnak Indiába is, ahol egy központi konyhában dolgozhatnak azon, hogy optimalizálják az ételek tápértékét. Ezekről a programokról még a koronavírus-járvány ideje alatt sem akarunk lemondani, ezért különböző segédanyagokat fejlesztettük ki a Munkatársainknak, amelyekkel távolról is tudtak önkénteskedni és segíteni a közösségeiknek, úgy, hogy közben mindannyiunk biztonságát is szem előtt tartjuk.

4. Az elmúlt időszak teljesen átalakította azt, ahogyan dolgozunk. Mit gondol, hogyan hat majd a világjárvány a Mars Magyarország működésére a jövőben?

A koronavírus-járvány által okozott gazdasági válság és társadalmi hatásai világszerte arra kényszerítették a vállalatokat, hogy gyorsan cselekedjenek és újragondolják a napi működésüket. Jelenleg azon dolgozunk, hogy meghatározzuk, számunkra mit jelent majd az „új normális”, hiszen a világ nem lesz többé ugyanolyan.

A jövőt illetően bizakodó vagyok: az elmúlt hónapokban rengeteg időt töltöttünk a tanulással és a Munkatársaink fejlesztésével. Azt gondolom, hogy ezzel az új tudással felvértezve meg fog térülni az idő, amit a Munkatársaink önmaguk fejlesztésére fordítottak a kijárási korlátozások ideje alatt, és együtt, vállalatként erősebben és jobban jöhetünk ki ebből a válságból. (x)

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk szeptember 10-én online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdetési lehetőség, ingyen szövegezés

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: Szeptember 4. péntek délelőtt

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

hirdetés