hirdetés
hirdetés
hirdetés

A titok

Hogy adj hatékony visszajelzést?

A szervezetek mindig kíváncsiak a dolgozók véleményére, ugyanis ez a kulcsa annak, hogy működjön a rendszer. Sokféle módon teszik ezt: 360 fokos értékelésekkel, teljesítményértékelő beszélgetésekkel, a leghatékonyabb módszert viszont gyakran elfelejtik a cégeknél. 

Tegye fel a kezét, aki töltött vagy töltetett már ki 360 fokos értékelő tesztet! – kezdte előadását Preiszinger András pszichológus, tanácsadó a Personal Hungary-n. Gyakori megoldás ez a cégeknél. Ki kéri ezeket? Olyan vezetők, akik visszajelzést akarnak. Ez az igény ugyan ki lesz pipálva ezáltal, de nem feltétlen valós eredményt lát viszont a kérdőív kezdeményezője. Mégpedig azért nem, mert egy 360 fokos értékelés először is anonim, nem konkrét, nem probléma-fókuszú és a múltra vonatkozik. Ezen belül is sokszor egy múltbeli konkrét sztorira, sérelemre reagál a válaszadó. Amire jó egy ilyen felmérés, hogy kirajzolja az amúgy is jól vagy nagyon rosszul teljesítőket. Utóbbiak kapnak egy erős fátyolfellebbentést a vakfoltjaikra. (Általában ők el is hagyják a céget idővel.)

A jéghegy csúcsa

A másik gyakori módszer az évi egyszeri teljesítményértékelő beszélgetések bevezetése. „Ez csak a jéghegy csúcsa. Csak akkor működik ez a módszer, ha évközben is vannak informális visszajelzések, leülések” – állapítja meg Preiszinger András. Máskülönben nem mutat reális eredményt, a Deloitte felmérése szerint 58 százalékban nem éri el a célját ez a módszer.

PWC, Deloitte, Adobe, GE és még lehet sorolni azokat a cégeket, amik elugrottak már a jövőbe, elfelejtették a teljesítményértékelő beszélgetéseket, és tudatosan áttértek a rendszeres visszajelzésekre.

Léteznek olyan egyszerű játékok neten, telefonon, amikor is annyi a feladat, hogy összehúzzunk összeillő pontokat, és a teljesített műveletek sikerét egy-egy hangjelzés, vagy grafikai elem jelzi. Sokan nem tudnák megmondani, hogy miért, de a pszichológusok kiderítették már, hogy azért könnyű rászokni ezekre a játékokra, mert gyors és egyértelmű visszajelzéseket kapunk menet közben, ami befolyásolja a viselkedésünket. Azaz folytatjuk a játékot vagy a visszajelzés hiányában, abbahagyjuk azt.

A gyors és hatékony visszajelzések adása, (amik nem feltétlenül csak pozitívak lehetnek) mindent visz. Ez a legerősebb hatás, amivel befolyásolni tudjuk a kollegák viselkedését. Márpedig az összes kérdőív célja ez a befolyásolás. Nagyon fontos, hogy a visszajelzések folyamatosak legyenek, a cégkultúra része legyen, hogy szinte folyamatosan adjunk visszajelzést a kollegáknak.

Ennyit a szendvicstechnikáról

Bizonyára sokan hallottak már a szendvicstechnikáról, ha visszajelzésről van szó. Mivel az emberi agy evolúciós hagyománya, hogy a negatív információkat sokkal jobban meghalljuk, megjegyezzük (erre volt szükség a túléléshez, a veszélyek kivédéséhez) így pszichológus és kommunikációs szakemberek azt javasolják, hogy még a negatív visszajelzést is csomagoljuk be egy-egy pozitív észrevétel mögé és elé. Preiszinger András szerint ez kevés. Meglátása szerint a szándék, a hozzáállás kenterbe ver minden technikát. Ha valaki jól be akar olvasni a másiknak, az akárhogy is csomagol, a valódi intenció át fog menni, a másik fél pontosan érteni fogja a valódi tartalmat. Később pedig még a valóban pozitív üzeneteket is annulálja, ha valaki mindig ilyen „technikásan” ad visszajelzést.

Preiszinger András tanácsa, hogy építsük be a mindennapi életbe a visszajelzés-adást, és ezt építő, jó szándékkal, őszintén tegyük, rendszeresen szemtől szembe.             

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Nevezési határidő: május 25.

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

Nemzetközi PR Best Practices június 7-én: Nemzetközi PR vezetők esettanulmányai és vacsora az ICCO elnökségi tagjaival

Játssz komolyan! – LEGO® SERIOUS PLAY® workshop: Legózz a fejlődésért, legózz a flow élményért! Három LEGO® SERIOUS PLAY® workshop egy napon, válaszd ki a saját témádat! Időpont: június 14.

Ülj a géphez! – Facebook tréning HR-eseknek. Toborzási kampányok a Facebookon, lépésről lépésre, június 20-án.

hirdetés