hirdetés
hirdetés

Teszt: fényes triád vs. sötét triád

Hétköznapi pszichopata vagy mindennapi szent vagy? Most kiderül!

Vajon miért annyira csábítóak a sötét triád tagjai (a nárcisztikusok, pszichopaták és machiavellisták), hogy mindenki velük foglalkozik? A másik oldalt vajon miért nem kutatja senki? – tette fel a kérdést Scott Barry Kaufman amerikai pszichológus, a pozitív pszichológia kutatója (Pennsylvania Egyetem), majd válaszul munkatársaival megalkották a „fényes triádot”. Most mindenki kiderítheti, a sötét vagy a fényes oldalra tartozik!

A sötét triádot Delroy Paulhus és Kevin Williams fedezték fel és kezdték el kutatni 2002-ben: a nárcizmust, pszichopátiát és machiavellizmust magába foglaló (és aggasztóan sok vezetőre jellemző) „sötét oldalról” mi is írtunk korábban, például itt  és itt. Paulhus és Williams azt is kimutatták, hogy az említett személyiségjellemzők egy kontinuumként képzelhetők el, ami azt jelenti, hogy mindannyian legalább kis részben nárcisztikusak, pszichopaták és machiavellisták vagyunk (a kérdés csak az, hogy ez a részünk mekkora helyet foglal el a személyiségünkben).

A 2002-es kezdetek óta a sötét triád iránti kutatói érdeklődés évről évre nő: jól mutatja ezt, hogy 2014 óta jelent meg a témával foglalkozó eddigi publikációk kétharmada. Időközben arra is fény derült, hogy noha a sötét triád tagjai jól elkülöníthetőek egymástól, elegendő átfedés található köztük ahhoz, hogy érdemes legyen együtt vizsgálni őket. Úgy tűnik, a személyiségünknek van egy „sötét magja”, amely ebből a három személyiségjellemzőből tevődik össze. De mi a helyzet a másik oldallal?

Vannak-e mindennapi szentek?

Szociálisan destruktív emberek kétségtelenül léteznek, de mi a helyzet a mindennapi szentekkel? Itt nem azokról az emberekről van szó, akik rengeteget jótékonykodnak, és eleve azért tesznek jót, mert tudják, hogy ezzel hozzájárulhatnak a személyes sikereikhez, hanem azokról, akik pusztán a létükkel fényességet sugároznak minden irányba. Akiknél nem stratégiai döntés eredménye, hogy adjanak, hanem spontán módon és természetesen adnak feltétel nélküli szeretetet a környezetüknek – egyszerűen azért, mert ők ilyenek.

A Scott Barry Kaufmanból, David Yadenből és Elizabeth Hyde-ból álló kutatócsoport nekiállt, és kutatni kezdte a fényes triádot, a sötét triád ellentétét. Eleinte nem fényes triádnak hívták: kezdetben a megbocsátást, bizalmat, őszinteséget, törődést és elfogadást vizsgálták, valamint a mindenkiben a legjobbat meglátás képességét és azt a személyiségjegyet, amely következtében a másokkal való kapcsolatépítés kelt valakiben belülről fakadó örömérzést (ellentétben azzal, amikor eszközként használ embereket egy bizonyos cél elérése érdekében). A kutatók végül meglepetésükre a „fényes” oldalon is három dimenziót tudtak elkülöníteni (akárcsak a sötét oldalon). Ezek a következők:

  • Kantianizmus: amikor az emberekre önmagukban való célként tekint valaki, nem pedig eszközökként.
  • Humanizmus: amikor valaki elismeri minden egyén értékét és méltóságát.
  • Az emberiségbe vetett hit: amikor valaki hisz abban, hogy az emberek alapvetően jók.

A kutatók végül 12 olyan jellemzőt különítettek el, amelyek megragadják a fényes triád lényegét. Az ez alapján készült tesztet (angol nyelven) kitöltheted itt, és megtudhatod, nálad mennyire vannak egyensúlyban a sötét, illetve a fényes triádhoz kapcsolódó tulajdonságok.

A hétköznapi pszichopaták mellett a mindennapi szentek is köztünk járnak

Miután a kutatók több ezer különböző életkorú, nemű és etnikumú emberrel kitöltették a tesztet, messzire vezető következtetéseket tudtak levonni. Először is világossá vált, hogy a fényes triád nem tekinthető a sötét triád puszta ellentétének, vagyis önmagában a sötét személyiségjegyek hiánya még nem jelenti azt, hogy a fényes triádba tartozunk. A kettő csak közepesen korrelál, és ez is alátámasztja azt az elképzelést, hogy mindannyiunkban van legalább egy csipetnyi „fényes” és „sötét” tulajdonság. Scott Barry Kaufman szerint a sötét triád tesztjein extrém magas pontszámokat elérőket érdemes nem egy speciális emberfajtának tekintenünk, inkább olyan emberekként tekinthetünk rájuk, akik hozzánk hasonlóak, csak éppen felnagyítva és szabadjára eresztve vannak jelen bennük olyan jellemzők, amelyeket egyébként valamennyiünkben megtalálhatunk.

A kutatók a több ezer résztvevő bevonásával végzett kutatásban arra jutottak, hogy az emberek többsége erőteljesen (de nem szélsőségesen) a „fényes” oldalra húz, míg a szélsőséges rosszindulat csak nagyon kevesekre jellemző az átlagpopulációban, mint az az alábbi ábrán is látszik:

Kép forrása: "The Light vs. Dark Triad of Personality: Contrasting Two Very Different Profiles of Human Nature," by Scott Barry Kaufman, David Yaden, Elizabeth Hyde and Eli Tsukayama, in Frontiers in Psychology, March 12, 2019

A kutatásban számos egyéb tulajdonság mellett pozitív korrelációt találtak a „sötét oldal” és a kreativitás, a bátorság, a vezetői készségek és – meglepő módon – a kíváncsiság között.

A fényes triáddal hozható összefüggésbe a kutatás eredményei alapján az idősebb életkor, az, ha valaki nő, ha kevésbé bizonytalan közegben nevelkedett, a spiritualitás magasabb foka, az élettel való elégedettség, mások elfogadása, az empátia, az új tapasztalatokra való nyitottság, a lelkiismeretesség, a pozitív értelemben vett lelkesedés, és az abban való hit, hogy halálunk után továbbélünk a természetben és a gyerekeinkben. Számos erősség korrelál a fényes triáddal, mint például a szeretetre való képesség, a lendületesség, a képesség a megbocsátásra és a hála érzésére, vagy éppen a csapatjátékosság. Azonban – a sötét triáddal ellentétben – nem mutatkozott kapcsolat a fényes triád és a bátorság vagy az asszertivitás között, tehát ezek olyan személyiségjegyek, amelyek a kutatás alapján inkább a „sötét” személyiségjellemzőkkel hozhatók összefüggésbe.

Összességében a fényes triád teszt az azt összeállító kutatók szerint még inkább csak egy első vázlatnak nevezhető, mint megbízható mérőeszköznek, de azért már ebből is levonhatók közvetkeztetések. Mindenekelőtt az, hogy hétköznapi pszichopaták kétségkívül léteznek, de ugyanígy itt vannak köztünk a hétköznapi szentek is – és éppúgy érdemesek a kutatók figyelmére, mint a sötét triádba tartozó személyiségek. Emellett – emelik ki a kutatók – érdemes mindenkinek tudatosítania magában, hogy a jó is itt van körülöttünk, és nemcsak általában véve „a világban”, hanem egyenként, mindannyiunkban is.

Íme a teszt, amely felfedi személyiséged fényes és árnyoldalait! Ki mered tölteni?

 

Érdekel, hogyan lehet a pszichológiai kutatások eredményeit a kiválasztásban alkalmazni? Gyere el az alábbi konferenciánkra, és kapj választ a toborzással/kiválasztással kapcsolatos égető kérdéseidre!

Matchmaking

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én.

Mi a célravezető? Mesterséges intelligencia? Tesztek? Megérzés? Rutin? 
Válaszok az égető kérdésekre 2019. november 5-én a Matchmaking – Toborzás/kiválasztás konferencián DEMO-túrával egybekötve.

Program:

 DEMO-túra csoportokra osztva

 Pszichológia a kiválasztásban: mire figyeljünk?
Dénes Eszter, Klinikai szakpszichológus, Kogwheel Consulting-alapítója
Tesztek vagy intuíció? Kognitív torzítások egy interjúhelyzetben... Számos pontja van a kiválasztásnak, ahol tetten érhető a pszichológia, és segíti a hatékonyságot, ha tisztában vagyunk ezzel. 

 Beszéd alapú kiválasztás módszerei és felhasználási területei
Kisházy Gergely, logopédus, igazságügyi munka- és szervezetpszichológus, COVA
A beszédalapú kompetenciák nem csak hazugságvizsgálókkal mérhetők, HR-esként utolérhető a szemmel és füllel is tesztelhető beszédteljesítmény is. Mire érdemes tudatosan is figyelni egy állásinterjú közben?

 A kutya és a farok esete: "Csak el ne ijesszem a jelöltet"...   
Horváth András,  Szervezeti tanácsadó, Remedios consulting
Manapság jobban félünk a jelölt elfutásától, mint attól, hogy megcsináljuk a megfelelő kiválasztási folyamatot. Válaszok a paradox helyzetre.

 Hagyományos mosópor kontra Ariel: Te melyiket próbálod ki hamarabb?
Lupkovics Edit, IT Divízió vezető, Jobsgarden
Hogyan legyen izgalmas és egyedi az ajánlatod? Hogyan briefeld a toborzódat, hogy jó jelölteket kapj?

 Álláskeresés a virtuális világban? Így toborozz szórakoztatva!
Ficza János, PR menedzser, Workania.hu
Hogyan lehet adatbázist és márkát építeni egyszerre? Természetesen úgy, ha egyidőben szórakoztatsz és informálsz. Esettanulmány bemutatása az Álláskeresés Labirintusáról.

 Felmérjük? Mit? A kompetenciáinkat? Avagy hogyan tegyük közérthetővé a személyiséget?
Füzér Gábor, Ügyvezető igazgató, Assessment Systems
Akkor is objektíven mérhető, ha egyedi és csak a miénk? Az előadás arra ad választ, hogy miként lehet az egyedi, cégre és pozícióra szabott kompetenciarendszereket megbízhatóan mérhetővé, érthetővé tenni.

 A megtartás az új toborzás
Fazekas László, Head of Marketing, Games for Business
A toborzás napjainkban hatalmas kihívások és szemmel látható költségek elé állítja a cégeket. A megoldás nem feltétlenül a ráfordított erőforrások növelésében, hanem inkább a szemléletváltásban rejlik.

 Max, a digitális toborzási asszisztens
Felméry Krisztina, Academic Relations & Employer Branding Lead, Tata Consultancy Services Hungary
Tapasztalati beszámoló a chatbot által történő toborzás tanulságairól.

 Dupla számú releváns jelentkező extra rövid határidővel: a Vision Express toborzási kampánya
Horváth Ádám, Társalapító, Brandfizz
Egy munkáltató márkaereje akkor válik láthatóvá igazán, amikor gyorsan kell nagyobb létszámot toborozni. A Vision Express integrált toborzási kampányának eredményeit, dilemmáit, kihívásait és tanulságait osztjuk meg. 

 Járt utat járatlanért…csak nyugodtan!
Kalocsai Lea, Értékesítési igazgató (Hun, PL, RO), Codecool
Nem feltétlen budget kérdése az innovatív toborzási csatornák használata ebben az új, jelöltközpontú világban…

 Miért, hogyan, mit tegyünk a sikeres onboardingért?
Katona Melinda, Boreális ügyvezető, Szervezeti tanácsadó
Ha végre, nagy nehezen megtaláltuk a befutót, ne ijesszük el az illetőt egy nem megfelelő onboarding folyamattal. Integráció mesterfokon: onboarding útmutató a mindennapi gyakorlatban.

Részvételi díjak:
Teljes árú részvételi díj: 39 900 + áfa/fő
Csoportos jelentkezés 3 főtől: 36 900 + áfa/fő

A jelentkezési lap letöltéséhez kattints a képre, majd kitöltve juttasd vissza a szervezőknek a   This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.   e-mail címre:

Letöltöm a jelentkezési lapot! 


Időpont: 2019. november 5. (9.00 - 15.30)
Helyszín: CEU Auditórium A (1051 Budapest, Nádor u. 15.)
Kapcsolat: Tóth Jázmin,   This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  , 061 430 4544

(forrás: Scientific American)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! Apex Toplistás pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2021. április 16.

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

hirdetés