hirdetés
hirdetés

Generalista vs. specialista

Halmozott képességek – Áldás vagy átok?

Sok munkáltató arról álmodik, hogy egy olyan munkavállalóval találkozik majd az interjún, aki mindent tud, és pillanatok alatt beilleszkedik a társaságba. Természetesen több cég is inkább arra törekszik, hogy az új munkaerőnek legyenek meg bizonyos képességei, a többit majd megtanulja a munkahelyen. Vajon melyikkel járnak jobban? Juhászné Ráthgéber Réka Lifestyle & Business coach, a Válts Pozitívan Blog írójának vendégcikke.

Valószínűleg nem árulok el azzal nagy titkot, ha azt mondom, mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai is. Sok fiatal, az YZ generáció tagja, amikor főiskolára/egyetemre kerül, még nem tudja, hogy mivel is szeretne foglalkozni. Részt vesz különböző előadásokon, és ha szerencséje van, mire befejezi az iskolát, van egy kialakult képe arról, hogy milyen területen helyezkedne el.

Azonban bőven akadnak olyanok is, akik halmozzák a végzettségeket, és hosszú éveken keresztül keresik azt a munkakört, amiben jól érzik magukat. Tulajdonképpen mindkét munkavállalóval jól járhatunk, de mielőtt alkalmazzuk bármelyiküket is, érdemes megnézni a halmozott képességek jó – és árnyoldalát is.

Milyen előnnyel jár, ha valaki az évek során számtalan képességet elsajátított már?

Vegyük például egy jogi iroda működését. Új munkaerőt keresnek, aki szerzett már tapasztalatot a munkajogban és esetleg az ingatlanjoghoz is ért valamelyest. Meg is találják a tökéletes jelöltet, aki 2-3 hét alatt beletanul az iroda működésébe, valamint korábbi ügyfeleket hoz, és az újakkal is jól kijön, hiszen sokan keresik meg őket a fent említett két témában. A felettese, aki szintén nagy tudással rendelkezik mind az ingatlanjog, mind a munkajog területén, tud olyan komplex esetekkel foglalkozni, amivel korábban nem. Az új ügyvéd ráadásul szabadidejében social media tanulmányokat folytat, elindítja az iroda Facebook és Instagram oldalát, így azok is megtalálhatják végre őket, akik a közösségi médián keresztül keresnek ügyvédet.

Ez a példa remekül megmutatja, hogy mennyire jól lehet azt alkalmazni, ha valaki több szakterületen is jártas. Az új ügyvédtől nem várták el, hogy készítsen Facebook és Instagram oldalt, de mivel ez neki is egy jó referencia, valamint még több ügyfelet hoz a cégnek, így ő is és az iroda is win-win helyzetbe kerül. Egy olyan cégcsoportnál érdemes a halmozott képességeket használni, ahol egy-egy adott területtel foglalkozik maga a vállalat. Ez lehet akár mondjuk fürdőszobai kiegészítők árulása, vagy éppen esküvői meghívó nyomtatás, ilyen esetekben érdemes arra figyelni, hogy a munkavállaló tudja alkalmazni azt a tudást is, amit akár eddig hobbiszinten űzött csak, és ne élje meg teherként a plusz feladatot.

Milyen hátránnyal jár, ha valaki az évek során számtalan képességet elsajátított már?

Következő példánk egy multinacionális cég marketingosztálya, ahová egy már nem junior, de még nem senior kollégát vesznek fel a rendezvényes oldalra. Korábban szervezett már több 100 tréninget és workshopot, ám az adott cég kifejezetten nagy, szakmai vásárok szervezésében érdekelt. Az új kolléga hozzá van ahhoz szokva, hogy minden egyik pillanatról a másikra megy, hogy tegezi az ügyfeleket, és hogy a rugalmasságának és a rendelkezésre állásának köszönhetően (amit az ügyféltől is elvár) szinte pillanatok alatt képes mindent megoldani. Igen ám, de az új munkahelyen fontos a tisztelet, a pontosság, és az, hogy délután 5 után senki sem válaszol az e-mailekre, valamint résen kell lenni, mert a kiállítók szeretnek az utolsó utáni pillanatban variálni, ami a korábbi munkahelyére nem volt jellemző. Így az új kollégának teljesen másképp kell hozzáállnia a munkaköréhez, és az is előfordulhat, hogy nem érzi magát komfortosan, mert nem a saját tempója szerint halad.

Ebben a példában tökéletesen megfigyelhető az, hogy lehet az új kolléga rugalmas, megoldásorientált, elkötelezett, szervezhetett már millió tréninget és workshopot, az új munkahelyen teljesen más elvárásokkal és kihívásokkal szembesül, ami egyfelől jó, másfelől pedig betanulást igényel. Ha úgy érkezett volna erre a munkahelyre, hogy látta volna akár gyakornokként, akár munkavállalóként egy vásár felépítését, komplexitását vagy salesesként adott volna el kiállítási helyet, esetleg terméket egy-egy nagyobb rendezvényen, sokkal könnyebben hasznosíthatta volna a plusz készségeit. Nem azt mondom, hogy lehetetlen kitörni a megszokott kerékvágásból, csak nem biztos, hogy a korábban megszerzett képességek segítségére lesznek egy akár hasonló munkakör során.

Mit tud tenni a munkáltató a pozitív kimenetel érdekében?

Mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy egy olyan munkavállalót vesz fel, aki esetleg emberileg megfelelő, és nem végzett el számtalan képzést, vagy éppen amellett dönt, hogy egy olyan embert alkalmaz, aki számtalan területen szerzett tapasztalatot, és komplex tudással rendelkezik. Egy a fontos: ha az új munkavállaló úgy érzi, hogy nem tud kiteljesedni a munkája során, és számtalan beszélgetés után sem tudja kamatoztatni a megszerzett, vagy éppen az új munkahelyén elsajátított tudását, akkor érdemes egy külső szakembert bevonni, aki segíti túllendíteni a krízishelyzeten.

További hasonló bejegyzésekért kattints a szerző blogjára vagy Facebook-oldalára!

Juhászné Ráthgéber Réka, Lifestyle & Business coach
a szerző cikkei

(forrás: Válts Pozitívan)
hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés