hirdetés
hirdetés

Az igazmondás művészete

Fejezzük be a kamuzást a munkahelyünkön!

Te őszinte vagy a munkahelyeden? A dolgozói elégedettség és wellbeing témakörét már többször körbejártuk, azonban van egy olyan területe a munkahelyi életünknek, amire valamivel kevesebb figyelem jut: ez pedig az őszinteség. 

Többségünk a cikk elején feltett kérdésre nemmel válaszolna, a Fierce múlt évi felmérése alapján legalábbis tízből nyolc kolléga nem mondta ki a munkahelyi, kritikus véleményét a kollégái és főnökei előtt, és 63%-uk döntött úgy, hogy inkább nem ad negatív visszajelzést vagy fejezi ki ‘egyet nem értését’ a munkahelyén. 

Az őszinteség néha nagyon tud fájni – de a fájdalom a fejlődés velejárója. – Csernus Imre 

Miért vágunk jópofát?  

Az elhallgatás vagy őszintétlenség legtöbbször teljesen átlagos okokra vezethető vissza, ezek közt szerepel a nyilvános megszégyenüléstől vagy megalázottságtól való félelem, a megfelelni akarás, vágy a közösség szimpátiájának elnyerésére vagy szimplán a konfliktuskerülés

A válaszadók azt is jelezték, hogy ezekben a helyzetekben inkább szerettek volna kedvesnek és együttműködőnek tűnni, mint kritikusnak, így remélve a kollégákkal való jobb együttműködést és a későbbi jobb előrelépési lehetőségeket. Az őszinteség ugyanis sok esetben együtt jár a konfrontálódással, így a legtöbben jobbnak látták hallgatni a bennük lévő feszültségekről vagy aggályokról sokszor egy életen át. 

A férjem nagypapájáról jár körbe az a történet, miszerint egy átlagos hétfői reggelen 54 év házasság után felpattant az íróasztalától, és földhöz vágta a vajas zsömléjét, miközben megkérdezte a párját és egyben munkatársát, az imádott nagymamát: “Minek adod nekem mindig a zsemlye alját?” A nagymama pedig a világ legegyszerűbb válaszát adta erre meghökkenve: “Azt hittem, az a kedvenced. Sose mondtad!” 

“Jó politikusnak” lenni 

Akkor vajon csak annyira legyünk őszinték, amennyire a helyzet megkívánja, vagy inkább radikális őszinteséggel kommunikálni az igazán hiteles  a magánéletünkben és a munkahelyünkön egyaránt? Elvárhatjuk-e vajon, hogy számunkra kedvezően változzanak körülöttünk a dolgok, ha a félelmeink miatt nem jelezzük az igényeinket?

Az őszinteség nem jelenti azt, hogy a másik arcába vágod a véleményed, inkább egy okosan megfogalmazott “én üzenet”, a saját álláspontod hiteles kibontása. Ez pedig munkavállalói és munkáltatói szempontból is kifejezetten előnyös helyzetet teremthet, lássuk csak néhány szempont alapján, hogy miért is?

A munkavállalói őszinteség mindkét félnek jó 

Minden emberi kapcsolat alapja a bizalom, így ahogy egy magánéleti, úgy egy munkakapcsolatban is van a felek között egy láthatatlan, bizalmi bankszámla, aminek az összege nő, ha a résztvevők bizalmat, partnerséget és őszinteséget fektetnek bele, és csökken, ha nem tartják be ígéreteiket, vagy pl. nem tisztességesek egymással. Lefordítva: egy munkahelyen belül is nagyon könnyen elveszhet a feléd mutatott bizalom, ha kiderül, hogy valójában nem vagy őszinte, csak a remélt előnyök miatt kedveskedsz a kollégáidnak vagy főnöködnek. A gerinces, egyenes magatartást és a felvállalt, őszinte véleményt a legtöbb ember különösen értékeli, sokszor jobban is, mint a pillanatnyi simulékonyságot.

Bizonyíthatóan a munkahelyünkön töltjük a felnőtt életünk nagy részét, így, ha nem viszel aktivitást, kreativitást magaddal és dobsz be bátran a véleményedet tükröző ötleteket, akkor a napok könnyedén elsuhannak, és méltán bosszankodhatsz, hogy úgy érzed, semmilyen ráhatásod nincs a körülötted folyó eseményekre. Nem biztos, hogy minden úgy történik majd, ahogyan szeretnéd, de ha kifejezed az őszinte véleményedet egy témában, sokkal nagyobb rá az esély, hogy a vezetőség – akinek ugyancsak érdekében áll a Te “jóléted” -, megfontolja és beépíti azt. 

Ráadásul a kollégákkal is sokkal mélyebb és összetartóbb közösséget alkothattok, ha a valós énetek nyilvánul meg az irodában, nem pedig csak egy udvariasságból felvett szerep.

Munkáltatói oldalról kész haszon

Azt már senkinek sem kell magyarázni, hogy a szervezet hatékonysága nagyban függ az ott dolgozók motiváltságától és attól, hogy mennyire érzik magukénak a munkájukat. Arra azonban különösen érdemes odafigyelni, hogy a kollégák őszintesége és aktivitási szintje egyenes arányban mutatja a bizalmi szintjüket, elköteleződésüket, bevonódásuk mértékét.

Nem elég azonban arra bátorítani a munkavállalókat, hogy fejtsék ki gyakrabban a véleményüket. A munkáltató szemléletének azt kell tükröznie, hogy a dolgozó nyugodtan lehet őszinte, a későbbiekben nem fogja emiatt hátrány érni, és őszintén kíváncsiak a véleményére. Így az a munkahely, amelyik nem üldözi, hanem ünnepli az egyenes kommunikációt, két legyet üt egy csapásra, hiszen igazán remek ötleteket zsebelhet be az ott dolgozóktól, és olyan környezetet alakít ki, amelyben megéri őszintének lenni.

A cikk eredetileg az Eureka Blogon jelent meg.

Győri-Nádai Réka, tréner, szakmai fejlesztő
a szerző cikkei

(forrás: Eureka games)
hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Hozd a laptopod! – Facebook és Instagram tréning HR-eseknek, lépésről lépésre, március 12-én!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

SAVE THE DATE Vezetés és pszichológia konferencia április 28-án!

hirdetés