hirdetés
hirdetés

Ne csak kidobott pénz legyen!

Ezeket a kérdéseket tedd fel magadnak, mielőtt belső képzésbe vágod a fejszéd!

Számos cégben már van belső képzés, illetve mentorok, akik az újonnan felvett munkatársaknak segítenek a beilleszkedésben. A kérdés az, hogy vajon mennyire hatékony az egész? Lehet, hogy csak kidobott pénz?

A következő pontok fontos tényezők egy jó belső képzés, illetve oktatási rendszer esetében:

- Milyenek a képzési anyagok, tananyagok?

Sajnos, az a tapasztalat, hogy sok helyen még leírt anyag sincs, nemhogy annak a minősége megfelelő legyen, az oktatás pedig szóban történik. Ez pedig egy fontos részlet: az új dolgozónak ne saját jegyzeteiből és papírfecnikből kelljen tanulnia, sem pedig a szóban elmondott új információkat gyorsan megjegyeznie.

- Milyen az oktatás módszertana?

Valóban lépésről lépésre történik az oktatás? Valóban elsajátította a dolgozó az alap tudnivalókat, amelyre a továbbiak épülnek? Kellő mennyiségű gyakorlati rész van benne? A gyakorlat egy sarkalatos pont: a cégeknek nem elméleti szakemberekre van szükségük, hanem olyan dolgozókra, akik képesek a tudásukat a gyakorlatban is végrehajtani.

- Milyen az oktató vagy mentor személyisége, hozzáállása?

Az oktatás egy másmilyen embert kíván, egy másfajta személyiséget. Sokkal több türelemmel kell rendelkeznie, jól kell tudnia átadnia egy-egy információt. Megfelelő kommunikációs képességgel kell rendelkezni – és a többi. Mint ahogyan emlékszünk arra, hogy az iskolában voltak kiváló és csapnivaló tanárok, ez a cégekben sincs másképp. Van, akinek nincsenek ösztönösen jó oktatási képességei. A jó hír viszont az, hogy ezt meg lehet tanulni, el lehet sajátítani.

- Milyen a gyakorlat, egyáltalán van-e gyakornokság?

Az önmagában megérne egy külön cikket, hogy mennyire jól működő rendszer volt anno az inaskodás intézménye. A mesterember mellett az ifjú kiválóan elsajátította az adott mesterség csínját-bínját nemcsak elméletben, hanem gyakorlatban is. Ma már sokszor erősen hiányos szaktudással érkeznek a dolgozók a cégekhez, hiába jártak ki 5-10 évnyi szakiskolát. Ezért szükség van egy rövidebb-hosszabb gyakornokságra.

- Azokat a kollégákat oktatja, akiket valóban kell?

Trendi dolog képezni az egyébként is képzett vezetőket, középvezetőket illetve úgy általánosságban a "kvalifikáltabb" munkatársakat. Viszont egyáltalán nem szokványos a munkásokat vagy az egyszerűbb pozíciókban lévő szakembereket. Ezáltal könnyen előfordul, hogy még nagyobb lesz a szakadék a vezetők és a beosztottak között. Így az is egy fontos tényező, hogy „azt oktatjuk-e, akit kell” vagy sem.

Természetesen fontos megjegyezni, hogy a kékgalléros (fizikai munkát végző) munkaerő másfajta tréninget kíván, mint a szellemi munkaerő.

Mentor Training Kft.
a szerző cikkei

(forrás: HRBlog)
hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Digitális automatizáció a marketingben: Mire való a chatbot és mikor érdemes használni? Milyen lehetőségek vannak vele a márkaépítésben? Mi a szerepe az ügyfélkapcsolatban? Mi a jó chatbot stratégia?

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre!

hirdetés