hirdetés
hirdetés

Jóllét pandémia idején

Ez a 6 szokás segíthet a mentális egészségünk megőrzésében a világjárvány idején

A dán Boldogságkutató Intézet a pandémia első hullámában több európai ország lakosságának szokásait és tevékenységeit elemezte a szubjektív jóllétükkel összefüggésben. Az volt a céljuk, hogy megvizsgálják, hogyan hat a világjárvány a társadalom jóllétére, másrészt pedig arra keresték a választ, hogy hogyan változtatták meg a korlátozások az emberek viselkedését és mik azok a szokások, tevékenységek, melyek hozzájárulhatnak mentális jóllétünk védelméhez.

Az európai lakosság élettel való elégedettségét minden évben felmérik, és talán nem meglepő eredmény, hogy ez az érték minden országban csökkenést mutatott 2020-ban. Svédországban például akkora mértékű volt az észlelt szubjektív jóllét értékének csökkenése, mintha a teljes társadalom depresszióssá vált volna. Az, hogy melyik országban mekkora volt ez a visszaesés, számos tényezőtől függhetett, például, hogy hol mennyi áldozata volt a vírusnak, mennyire voltak túlsúlyban a negatív érzelmek (félelem, magány stb.) a vírus első hulláma alatt stb.

Az azonban kijelenthető, hogy az elmúlt időszak jelentős lenyomatot hagyott a mentális jóllétünkön is, s az erre való tudatos odafigyelés kiemelt figyelmet kell, hogy kapjon. A korlátozások, a kapcsolódások hiánya türelmetlenné és frusztrálttá tesz minket, s még ha kezdetben úgy is éreztük, hogy számos lehetőséget nyújt számunkra ez a helyzet, mostanra a legtöbbünk besokallt. Remélhetőleg hamarosan már látszik a fény az alagút végén, ám addig is, vegyük sorra, hogy a dán boldogságkutatók mely tevékenységeket javasolják a saját mentális egészségünk megőrzése érdekében:

1.     Kapcsolódjunk!

Bár a karantén elején még mindannyian nagy erőkkel vetettük bele magunkat az online kávézásokba, csapatépítőkbe, az utóbbi időben egyre többünk érzi magát fáradtnak ahhoz, hogy plusz órákat töltsön az online térben. Az elmúlt évben ugyanis szinte minden átkerült virtuális platformokra, így megugrott az az idő, amit a laptop, telefon képernyője előtt töltünk nap mint nap. Mégis, a fent említett kutatás is kiemeli, hogy a szeretteinkkel való kapcsolattartás – történjen ez telefonon vagy videochaten, esetleg egy szabadtéri séta keretében – növeli észlelt jóllétünket, illetve csökkenti az izolációból fakadó esetleges magány érzését.

2.     Töltsünk időt a friss levegőn!

Szerencsére a tavasz beköszöntével egyre több a lehetőségünk arra, hogy még munka után is természetes fényben sétálhassunk, mozoghassunk. A szabadtéren töltött idő szintén pozitívan hat ránk, mi több, a munkánk és a magánéletünk között is segít a határhúzásban, ha a munkaidő leteltével elmegyünk egy sétára.

 3.     Keressük a kreatív tevékenységeket!

A karantén beálltával rengeteg kezdtek el sütögetni, kertészkedni, lakást felújítani stb. Ezek a tevékenységek bizonyítottan boldogságfokozó hatásúak, hiszen általuk azt élhetjük meg, hogy a szokásos napi rutinunk során történik valami izgalmas, új inger ér minket, ráadásul az alkotás örömét is megtapasztalhatjuk.

4.     Gyakoroljuk a tudatos jelenlétet!

Az otthoni munkavégzés talán még inkább megágyazott a multitaskingnak, ugyanis a munkánk mellett esetlegesen családunk életét is menedzselnünk kell. Fontos, hogy találjunk a napunk során néhány olyan percet, amikor csendben el tudunk vonulni egy kicsit és időt szánjunk arra, hogy tudatosítsuk: hogy vagyunk, milyen gondolatok és érzések vannak bennünk. Szuper gyakorlat, ha elképzeljük, hogy a gondolataink felhőkként jelennek meg a fejünk felett. Ne ítélkezzünk felettük, csak figyeljük meg őket. Lehet, hogy valamelyik hamarabb elúszik, tovább halad, míg egy másik tartósabban jelen van. Próbáljuk meg csak megfigyelőként szemlélni őket, és erre napi néhány percet szánni, hiszen így sokkal hatékonyabban tudunk a saját igényeinkre is reflektálni, jobban tudni fogjuk, hogy mire is van szükségünk.

 5.     Tegyünk jót másokért!

A pandémia által meghozott korlátozások következtében a legtöbben kiéheztünk a kapcsolódásra. Mindannyian más típusú, de mégis hasonló nehézségekkel küzdünk, ám ha ebben tudunk egymásnak segítő kezet nyújtani, az most még nagyobb erővel bírhat, mint valaha. A másokért tett jócselekedetek nagyon jó hatással vannak saját mentális egészségünkre.

 6.     Mozogjunk! 

A mozgás automatikusan boldogsághormon löketet ad, ebben az időszakban ez pedig igazán ránk fér. Nem is beszélve arról, hogy a megnövekedett idő, amit a laptopunk előtt töltünk, nincs jó hatással a tartásunkra és könnyen szenvedhetünk hátfájástól, ízületi fájdalmaktól. Napi 20-30 perc átmozgatás, jóga, futás, tánc vagy bármilyen mozgásforma bizonyítottan növeli jóllétünket!

Ti melyik gyakorlatokat végzitek rendszeresen?  Mivel egészítenétek ki a listát, mi vált be nektek?

Novák Dóra, online szerkesztő, újságíró
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

Az élet megállt ugyan, de a toborzás nem: bizonyos ágazatokban ugyanúgy kellett a munkaerő, a kampányok, kiválasztások és interjúk ugyanúgy folytak tovább az elmúlt egy évben is, mégis rengeteg dolog változott. Ennek tanulságait foglaljuk össze május 20-án!

hirdetés