hirdetés
hirdetés

Virtuális összecsődülés

Ez a 15 perces meeting struktúra segít, hogy a távolból is kapcsolatban maradj a csapatoddal

A hatékony munkavégzésről mindannyiunknak megvan a maga elképzelése. Néhányan magányos farkasként dolgoznak, egyesek roadshow-znak, míg mások (és ők vannak talán a legtöbben) csapatban szorgoskodnak. Megszoktuk, hogy az ideális körülmények rendelkezésre állnak, megfelelő munkahely és eszközök segítik azt, hogy a teendőinkbe koncentráltan elmerülhessünk.

Mi történik azonban akkor, ha ezek a tényezők hirtelen megváltoznak? 

Nagyon sokan átéljük most ezt az új helyzetet: a körülmények ugyanis arra kényszerítettek bennünket, hogy az otthonainkban maradva dolgozzunk, és bizony autodidakta módon beletanuljunk a home office rejtelmeibe. Azonban ez nem szabad, hogy azt jelentse, hogy a csapatunkból és a munkahelyi közösségünkből is kiszakadjunk. Ha gyökeresen megváltozik egy körülmény, kovácsoljunk belőle előnyt, és ápoljuk azt, ami továbbra is megmaradt: jelen esetben a barátainkkal és kollégáinkkal való kapcsolódást.

Simon Sinek világhírű szerző és előadó egyszerű és mégis hatékony módszert dolgozott ki arra, hogy a kényszerű (vagy akár önként vállalt) home office során is átéljük a közös munka és a munkahelyi közösség inspiráló és motiváló közegét. Ez a módszer a Huddle, vagyis az „Összecsődülés”: egy rövid, 15-20 perces (de lehet akár hosszabb) online meeting, mely során a kollégák könnyen összekapcsolódnak és támogatják egymást.

Miért fontos a rendszeres csapatösszetartás a távmunka során?

Mert az ember alapvetően közösségi lény. Ezért alakult ki a félelmetesen összetett kommunikációnk, ennek alapjain hoztunk létre civilizációkat és a modern élet legtöbb aspektusa is a közösségi léten alapszik: a család, a kikapcsolódás és természetesen a munkahelyek. Akkor működünk igazán jól, ha fókuszáltak és nyugodtak vagyunk, ehhez pedig a társaink jelentik a legfontosabb kapaszkodót: ha van kihez fordulni segítségért, információért, támogatásért vagy akár csak egy közös nevetésért.

Azonban most egy új élethelyzet adódott: kényszerből izolálódunk és felfüggesztjük társas kapcsolatainkat. Új rutinokat vagyunk kénytelenek kialakítani, és ez úgy mehet végbe a legkönnyebbenha a régi szokásokat átmentjük és hozzáigazítjuk az új helyzethez. Tegyük hát ugyanezt a home office során is! 

Hogyan „Csődüljünk Össze”?

Simon Sinek és csapata már évek óta virtuálisan tartja a kapcsolatot, és egy olyan szokásrendszert építettek fel, mely egy biztos pontot nyújt a csapat életében, ezáltal organikusan vált a munkájuk részévé. Céljuk a kapcsolattartáson túl egymás erősítése, biztatása, és az aktuális feladatok eredményes átbeszélése.

1. lépés: Legyen rendszeres!

A szokások és a rutin megfelelő gyógyírt jelentenek a káosz közepette. Ha van egy fix alkalom, ahol a csapattagok számíthatnak arra, hogy „találkoznak” egymással, támogatást kapjanak, visszajelzést adjanak egymásnak és dicsérjék egymást, akkor sokkal motiváltabban fogják végezni teendőiket még a bezártság közepette is.

2. lépés: A levezénylés

A csapat méretének megfelelően válasszatok 1-2 embert, aki az adott megbeszélést levezényli. Jellemzően 10 főig elég egy „facilitátor”, afölött akár más is besegíthet a meeting irányításába. A beszélgetést vezető felelős azért, hogy ne vágjatok egymás szavába, és az időt is figyeli, így nem fog rétestészta hosszúságúra nyúlni a megbeszélés.

3. lépés: Repülőgép-üzemmód 

Képzeljétek el, hogy a meetingre egy repülőgépen kerül sor. Ehhez két feltétel elengedhetetlen: egyrészt legyetek pontosak, mindenki időben érkezzen meg (hiszen a repülőjárat sem fogja bevárni a későket). Másrészt szó szerint tegyétek magatokat repülőgép-üzemmódba: kapcsoljátok ki a telefonon, a számítógépeken az értesítéseket, némítsátok el az okoskészülékeket. A cél, hogy ne vonja el más a figyelmet arról, ami igazán számít: egymásról. Legyetek jelen, és fókuszáljatok egymásra erre a 15 percre.

4. lépés: Jégtörés 

Egy rövid, gyors közös csapatépítő, jégtörő gyakorlat segít abban, hogy feloldódjatok, és magatok mögött hagyjátok a zavaró tényezőket. Vegyetek benne mindannyian részt, és kapcsolódjatok egymáshoz. Ez lehet közös meditáció, egy gyors játék vagy akár vicces sztorik megosztása a múlt hétről.

5. lépés: Virtuális pacsi! 

Adjatok egymásnak pacsikat a webkamerán keresztül: jelezzetek vissza, ha valamelyik kollégátokat dicséret illeti. Dobjatok egy pacsit annak, aki határidőre elkészült a feladatával, aki új ötletekkel állt elő, aki segített egy munkafolyamatban vagy akár csak szorgalmasan és megfelelően végezte a munkáját. A bátorítás és a visszajelzés a legnagyobb motivátor.

6. lépés: A hét kérdése 

Minden héten legyen egy (és csakis egy) téma, kérdés, amit röviden körüljártok. Nem kell feltétlenül és szorosan a munkához kapcsolódnia, megoszthatjátok egymással a gondolataitokat a jelen helyzetről, arról, hogy ki mit tanácsol a másiknak, hogyan őrizheti meg egészségét, nyugalmát vagy bizalmát. Adjátok át egymásnak a szót, és figyeljetek arra, hogy mindenkinek legyen lehetősége röviden beszélni.

7.lépés: Bejelentkezés 

Ne hagyjátok, hogy a meeting úgy záruljon, hogy bárkiben benne maradt volna egy fontos gondolat vagy kérdés. Adjatok lehetőséget arra, hogy megosszátok egymással röviden a gondolataitokat, aggodalmaitokat, így könnyebben tudtok egymásra odafigyelni a hét folyamán.

A cikk eredetileg az Eureka Blogon jelent meg.

dr. Kalmár Péter
a szerző cikkei

(forrás: Eureka games)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk szeptember 10-én online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdetési lehetőség, ingyen szövegezés

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: Szeptember 4. péntek délelőtt

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

hirdetés