hirdetés

Coaching és "radikális elfogadás"

És most kivé váljak?

Szakmai karrierem egyik legprovokatívabb kérdését az örökké mosolygós szemű Haesun Moon, a Torontói Egyetem képzési tanszékének igazgatója szegezte nekem: Te hiszel az ügyfelednek? Először félreértettem, és bőszen kezdtem bizonygatni, hogy én nagyon hiszek az ügyfeleim képességében, hogy bármilyen problémára megtalálják a saját legjobb megoldásukat. Akkor ő kedvesen újra megkérdezte: De hiszel az ügyfelednek? Amikor például azt mondja, hogy már mindent megpróbált, akkor az jár a fejedben, hogy biztos kísérletezett ezzel-azzal? Vagy ha azt állítja, hogy ez neki nem megy, akkor az a válaszod rá, hogy dehogynem?

Bármilyen coachingirányzatot is kövessünk, a beszélgetés valamelyik pontján szinte biztosan faggatjuk az ügyfelet a céljairól, álmairól, reményeiről. Vajon miközben arról mesélnek, hogyan szeretnének élni, elhisszük, hogy ez nem egy távoli cél, hanem már úton is vannak felé? Az ügyfeleink gyakran a coachingbeszélgetések során teremtenek teret maguknak arra, hogy újragondolják létezésük értelmét, a „miértjüket”, és ennek mentén újrarendezzék a prioritásaikat. Vajon mi, akiket a bizalmukba fogadtak, hogy velük tartsunk ebben a munkában, elhisszük nekik, hogy azzá is válnak, amit megfogalmaznak maguknak?

Elfogadás mint coaching eszköz

A teljes elfogadás nemcsak egy az eszköztárunkban, hanem a módja annak, ahogy az ügyfeleinkkel együtt tudunk dolgozni a valaki mássá válásuk folyamatában. Külön izgalmas gondolatkísérlet, hogy mi történik, ha magunk felé is kiterjesztjük azt a bizonyos teljes súllyal beledőlős hitet. Ha elhisszük magunknak, hogy holnaptól többet sportolunk, vagy jobban kiállunk magunkért, már el is kezdünk mindazzá válni, amit elképzeltünk.

Megint a változás küszöbén állunk, ahogy lassan, óvatosan kimerészkedünk a karanténjainkból. Mielőtt újra teljes lendülettel belevetnénk magunkat a „normális” életbe, érdemes időt szánni arra, hogy végiggondoljuk, kivé váltunk az elmúlt hetek során, és kiként szeretnénk folytatni az életünket, mi lesz az „új normális”.

Ezt az eszközt használjuk bátran ügyfelekkel, de barátokkal, családtagokkal is, bárkivel, akinek szívesen nyitunk teret arra, hogy megfogalmazza, ki is ő a COVID-19 után. A folyamat nagyon egyszerű, kérdezzük meg, hogy mi vált világossá számára a krízis során. Erre építve kíváncsiskodjunk, hogy mit tud már arról, akivé éppen válik mindezek hatására. Bármit is mond, hallgassuk teljes hittel és elfogadással. Csípjük fülön azokat a gondolatokat, amelyekben fejben kijavítjuk az ügyfelet. Ha véletlenül jobban tudnánk az ügyfélnél, gyorsan emlékeztessük magunkat arra, hogy a „radikális elfogadással” végezzük a legfontosabb munkánkat coachként.

A cikk eredetileg az Üzlet és Pszichológia 2020. június–júliusi számában jelent meg. Az újság megrendelhető itt.

Horváth Irma, csapatfejlesztő, facilitátor, coach
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a HRPWR.HU ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 4.0 online szakmai konferencia szeptember 24-én.

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekel? Akkor ne hagyd ki! Jelentkezz!

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés