hirdetés
hirdetés
hirdetés

Két Lépés

Egyenlően gondolkodunk arról, hogy egyenlőség kellene

Van, amiben teljes az egyetértés: Magyarországon a női és a férfi munkavállalóknak egyaránt 63 százaléka gondolja úgy, hogy a nőknek és a férfiaknak együtt kell tenni azért, hogy ugyanolyan lehetőségekhez jussanak a nők a munkahelyeken. A két évvel ezelőttiekhez képest már ma is sokan ítélik valamivel jobbnak a helyzetet; a legnagyobb mértékű javulásról az alapfokú végzettségűek számoltak be. A következő két év kihívások elé állítja a munkáltatókat: a dolgozók folyamatos javulást várnak. A nyitottabb munkahelyek kialakításában kíván segítséget nyújtani egy most induló, "Két Lépés” nevű program is.

Négy év alatt több mint 20 százalékkal nőtt azok száma, akik sürgetőnek tartják, hogy a munkahelyük tegyen érte, hogy a nők és a férfiak ugyanolyan lehetőségekhez jussanak náluk. Ebben nincs lényegi eltérés a nők és férfiak véleménye között. Abban viszont van különbség, hogy ki mennyire lát rá a jelenlegi helyzetre: a nőknek gyakrabban mesélnek arról, ha a családban valakit hátrányos megkülönböztetés ér a neme miatt. Nekik a negyedük, a férfiaknak alig több mint a tizedük hallott ilyen történetet egy családtagjától.

A Nyitottak Vagyunk és a Gemius egy országos, a 18 évesnél idősebb internetező munkavállalókra nézve reprezentatív kutatásban arra voltak kíváncsiak, hogy milyen változásokat érzékelnek a nők, és milyen tapasztalatai vannak a férfiaknak. A kutatás eredményeire alapozva a Nyitottak Vagyunk “Két Lépés” néven programot indít, többek között cégekre szabott mérésekkel, előadásokkal. Azokat várják, embereket, munkahelyeket, akik szerint nőként és férfiként együtt kell tennünk azért, hogy ugyanolyan lehetőségekhez jussanak a nők a munkahelyeken, és akik hisznek abban, hogy együtt messzebbre juthatunk.

 Hol tartunk most?

Egyre több embert érdekel a téma világszerte, és Magyarországon is. Itthon a munkavállalók 60 százaléka tapasztalta az elmúlt két évben, hogy a munkahelye tett azért, hogy a nők és a férfiak ugyanolyan lehetőségekhez jussanak. “A változás mindenkit érint. Az, hogy a nők számára egyre többen igyekeznek ugyanolyan lehetőségeket biztosítani, nem csak a nők életére van pozitív hatással. Fontos megértenünk, hogy ez a folyamat kiben milyen kérdéseket vet fel, ehhez párbeszédre, és adatokra egyaránt szükség van. A Két Lépés programunkkal ennek szeretnénk terepet biztosítani” - mondta Miklós Melinda, a Nyitottak Vagyunk ügyvezetője. 

Van, amiben nagy az egyetértés a nők és a férfiak között

  • Mind a nők mind a férfiak több mint 60 százaléka egyetért azzal, hogy a férfiak számára is hasznos lenne, ha a nők is ugyanolyan lehetőségekhez jutnának a munkahelyeken.
  • A megkérdezettek 4/5-e azt gondolja, hogy csupán a neme miatt senki ne jusson előnyhöz.
  • A férfiak és a nők nagyjából ugyanannyira tartják fontosnak a munka és a magánélet egyensúlyát.
  • Több mint a válaszadók kétharmada gondolja úgy, hogy fontos, hogy ha egy férfi szeretne, akár részben otthon maradhasson a kisgyerekével.
  • Nagyon kevesen vannak ma már, akik azt gondolják, hogy azért van kevesebb női vezető, mert a nők nem elég ambíciózusak (16%).
  • A válaszadók 60 százaléka tapasztalta az elmúlt két évben, hogy a munkahelye tett azért, hogy a nők és a férfiak ugyanolyan lehetőségekhez jussanak. A legnépszerűbb változás a több gyermekbarát lehetőség volt (pl. rugalmasabb munka). Bár arról, hogy egyes családbarát lehetőségek (pl. kiterjesztett szabadság, bölcsőde stb.) elérhetőek-e az adott munkahelyen, a dolgozók 25-50 százaléka még mindig nem tud.
  • Ahol a kiegyensúlyozottabb nemi arányok felé mozdult a cég, az emberek 71 százaléka örült neki.
  • Ahol elkezdtek szabadabban beszélni arról, hogy egyenlő lehetőséget biztosítanának a nőknek és a férfiaknak, a dolgozók 64 százaléka üdvözölte a lépést.
  • 100-ból mindössze 9 ember örült annak, hogy ha olyan véleményt hallott, hogy valaki szerint az, ha a nők ugyanolyan lehetőségeket kapnak, már a férfiakat hozná hátrányba. 

A nők szemszögéből

Nem csak az látszik, hogy a nők gyakrabban hallanak valamilyen hátrányos megkülönböztetésről szóló történetet, hanem az is, hogy az ilyen helyzetek előfordulását jóval gyakoribbnak látják a férfiaknál:

  • A válaszadó férfiaknak 42 százaléka, a nőknek csak 28 százaléka gondolja úgy, hogy a nőket nem éri hátrány az előléptetések során. Érdekes adat, hogy az elmúlt két évben a nők ugyan előléptetést nagyobb arányban kaptak, mint a férfiak, de ezek pusztán motiválóbb feladatokat jelentettek. Fizetésemelést a nők szignifikánsan ritkábban kaptak, mint a férfiak, pedig ugyanolyan gyakran kértek.
  • A férfiaknak csak 34 százaléka, a nőknek viszont 46 százaléka gondolja úgy, hogy a női vezetőkkel szemben jóval több az előítélet, ezért van kevesebb női vezető. Az, hogy növekszik a női vezetők száma, az emberek nagy többségét nem zavarja, de a vélemények megoszlanak: a férfiak 29 százaléka, a nőknek mindössze 17 százaléka nem örül neki.
  • A családbarát lehetőségek közül a nők számára a férfiaknál lényegesen fontosabb a távmunka, és a munkahelyi bölcsőde vagy óvoda. 

A férfiak szemszögéből

Az apaszerep és a munkahely összeegyeztethetősége foglalkoztatja a férfiakat.

  • A válaszadó férfiak 67 százaléka ért egyet azzal, hogy fontos, hogy ha egy férfi szeretne, akár részben otthon maradhasson a kisgyerekével, kivehesse a részét a családi gondoskodásból. Azt, hogy ezt a munkahelyük kiterjesztett apasági szabadsággal tudná-e támogatni, az emberek fele nem tudja. A férfiak közül többen várják a cégüktől, hogy ilyen lehetőséget kínáljanak az apáknak, mint a nők közül.
  • A férfiak a nőknél nagyobb arányban dolgoznak olyan helyen, ahol vagy a cég, vagy az ő munkakörük nem rugalmas. 

A “Két Lépés” program első videokampányában ismert nőket és férfiakat is megszólaltattak a kutatás kapcsán. Ők saját élményeiket osztják meg egymással. A videókat a Nyitottak Vagyunk YouTube csatornáján lehet követni. Aki pedig hallatná a hangját, megosztaná a tapasztalatát, megteheti: a Nyitottak Vagyunk és a Gemius közös kérdőíve továbbra is elérhető a honlapjukon

Adatvezérelt cégek

A kutatásnak és a Két Lépés programnak aktualitást ad, hogy a KSH adatai szerint csak a versenyszférában közel 60 ezer betöltetlen állás van, ezért hatalmas a verseny az új kollégákért és a dolgozók megtartásáért. Ebben fontos támpont a dolgozók elégedettségének mérése, és segít az is, ha olyan, nyitott vállalati kultúrát alakítanak ki, ahol csak tetteik és teljesítményük alapján, fair módon értékelik a dolgozókat. Az, hogy odafigyelnek rá, hogy a nők és a férfiak ugyanolyan lehetőségekhez jussanak, sikeresebb vállalatokat, és elkötelezettebb, boldogabb munkavállalókat hozhat.

A Nyitottak Vagyunk és a Gemius közös kérdőívével már közel 20 kisvállalat is megmérte magát. A KSH legfrissebb adatai szerint közel 3 millió munkavállalót foglalkoztató kis-és középvállalati szektor számára a kérdőívet a Nyitottak Vagyunk ingyenesen elérhetővé teszi. A nagyobb cégek jelentkezését is várják, az ő megrendelésükre külön részletes anyag készül. 

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

hirdetés