hirdetés
hirdetés

Tanácsadás

Döntési érzék-mitől függ?

„Ön hogyan tudná megfogalmazni, mi az a kompetencia, érzék, amivel azok az emberek rendelkeznek, akik jó üzleti döntéseket hoznak, azaz valahogy jól mérik fel a jövőbeli helyzeteket, igényeket? Ez simán IQ kérdése vagy más?”

Valóban, ez nem egyszerűen IQ kérdése, bár szeretnénk annak tudni, és szeretjük okosnak látni azokat, akik jó döntéseket hoznak. (Magunkat is szeretnénk annak látni!)

Torma Kálmán
Torma Kálmán

Viszont tudunk-e ezeknek az általunk csodált embereknek a rossz döntéseiről? Természetesen nem, de ezen nemigen akadunk fenn, mert kudarcok helyett a sikereket szeretjük látni. Márpedig a jó döntések ab ovo együtt járnak a rossz döntésekkel, azon egyszerű oknál fogva, hogy a jövő ismerete nincs a birtokunkban. Így minden döntésünk szükségszerűen spekuláció a jövő egy bizonyos állapotára vonatkozóan, amelyről csak korlátozott információk állnak rendelkezésre, ezért racionalitásunk is korlátozott. És most nem is említem tipikus döntési hibáinkat. Azt mondhatjuk, hogy akik jól döntöttek, azoknak éppen abban a döntésben szerencséjük volt. A tőzsdei, pénzügyi, befektetői döntések – de akár a hétköznapi egyéni, családi döntéseink is – mindig a jövőre vonatkozó valamilyen valószínűségi becslés alapján születnek. Ezek egy része nagy valószínűséggel úgy lesz, ahogy feltételeztük, más része viszont nem.

Más oldalról a kérdés nyugtalanítóan aktuális, mondhatnánk azóta, amióta emberiség létezik. Különleges kognitív képességünk a céltételezés, az okok keresése és a valósággal való szembesítés során az eltérés bizonytalanságának átélését kísérő frusztráció. Elképzelhető-e olyan végtelen IQ-jú gép, amely a kezdeti kiinduló feltételek mellett mindig jó döntést hoz? Sajnos nem, így nekünk sem érdemes erre törekednünk.

Ettől a ponttól kezdve a döntés nem IQ kérdése, hanem lélektani folyamatok kerülnek előtérbe. És nem az az érdekes, hogy vannak-e apró trükkök egy-egy esetben, hanem hogy milyen belső állapottal viszonyulunk a döntéshez és annak következményeihez. Például, ha a maximális nyereség vágya vezet, amely nem viseli el a legkisebb veszteséget sem (ezt közönségesen mohóságnak hívják), akkor mindent elkövetünk, hogy akármilyen rossz feltételek mellett is rózsaszínben lássuk döntésünket (lásd brókerbotrányok, a legjobb munkahely keresése, a jó lakás stb.).

Megfigyelték befektetőknél, hogy akik hosszú távon stabil sikerességet tudnak felmutatni (nem különleges kiugrásokat), azok stabil belső értékelési szempontrendszer szerint dolgoznak (a mohó állandóan változtatja értékelési szempontrendszerét), nem egy döntés jelenti számukra a mennyországot vagy a poklot, hanem egészében, veszteségekkel és nyereségekkel együtt szemlélik mind a múltat, mind pedig a jövőt. Különösen érdekes ebből a szempontból a múlt ilyen szemlélete, nem kell kompenzálniuk, nem kell arra gondolniuk, hogy feltétlenül ők az okai a veszteségeknek, hanem bizony nagy, bár nem kizárólagos szerepe van a szerencsének is. Ebből következik, hogy a jövőt is megengedő módon tudják várni, nem követelőzve, de egyben kalkuláltan és menedzselten is, hogy lehetőséget adjanak a szerencsének. A veszteséget tudomásul veszik, nem jelent számukra megsemmisülést, mert természetesnek tartják.

Visszatérve a feltett kérdésre: nincs külön ilyen döntési kompetenciánk, és nem tudjuk, hány rossz döntésre esik egy jó. De lehet olyan képességünk, amelyik a bizonytalanság elviselésére vonatkozik, ez pedig tudatosan fejleszthető.

Torma Kálmán, vezetői tanácsadó, szervezetpszichológus, TMT Consulting
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

PR workshop a Prizma Kreatív PR Díj kiemelkedő kampányainak bemutatására január 25-én.

A HRKOMM Award 2017 győztes pályázatainak bemutatása. Időpont: 2018. február 13.

Toborzásaink kiegészítése LinkedIn kampányokkal. Mire jó, hogyan használható, kinek érdemes, kinek nem? Március 6., 08:30

Gyakorlati Facebook útmutató: Recrutiment branding a gyakorlatban, eszközök és lépések több és releváns jelentkezőért. Március 6., 13:00

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: március 09.

hirdetés