hirdetés
hirdetés

A döntéskutató tanácsai

Dönteni könnyű… csak döntsd el, hogy könnyű lesz!

„Automatikusan mindig a legrosszabb eshetőséget képzeljük el, ami csak megtörténhet” – mondja a döntések pszichológiáját kutató Philip Meissner (ESCP Europe Berlin). Majd felteszi a kérdést: miért is kell ennek így történnie? És elmagyarázza, hogyan könnyíthetjük meg saját magunk számára a döntéshozatalt – legyen szó magánéleti, munkahelyi vagy éppen karrierbeli döntésekről.

Az érettségi időszakában sok diák tapasztalja meg a döntések rá nehezedő súlyát – de természetesen nem csak ők küzdenek ezzel, hiszen életünk során számtalanszor kell kisebb-nagyobb döntéseket meghoznunk, vagy inkább megküzdenünk velük. De csakugyan magától értetődik, hogy a döntéseinket – a nagy, életre szólókat, de olykor az egészen kicsi hétköznapiakat is – ennyi vívódás és stressz árán, olykor kínok kínját is átélve, de mindenképpen nehezen kell meghoznunk (legalábbis annak a jelentős számú embernek, akik visszatérő döntésképtelenséggel küzdenek)? Dr. Philip Meissner, akinek fő kutatási területe a stratégiai menedzsment és a döntéshozatal, azt vallja: dönteni valójában könnyű (még könyvet is írt ebben a témában). Csak tudnunk kell, hogyan csináljuk!

A német kutató a Süddeutsche Zeitungnak adott interjújában a következő főbb tanácsokkal szolgált a döntésképtelenséggel küzdőknek:

1. Ne utólag értékeljük a döntéseinket („Vajon jól döntöttem-e három évvel ezelőtt, amikor a jelenlegi munkahelyemre váltottam?..."), mert ha így teszünk, akkor igazságtalanok vagyunk magunkkal szemben: ugyanis amikor meghoztuk azt a múltbéli döntést, még nem voltunk a jelenlegi tudásunk birtokban. Épp ezért mindig a jelenben értékeljük a döntéseinket! Egy döntés akkor jó, ha a döntés pillanatában jónak bizonyult, és pont.

2. Ne dramatizáljuk a döntéshelyzeteket! Jellemző, hogy automatikusan a legrosszabb eshetőséget képzeljük el, ami csak megtörténhet. Ezzel pedig az a probléma, hogy ha így gondolkodunk egy döntési helyzetben, akkor a lehetséges rizikókat sokkal nagyobb súllyal fogjuk értékelni, mint a potenciális nyereségeket.

3. Menjünk végig a döntés 3 fázisán! A fenti (túl)dramatizálásból kifolyólag sokan érzik úgy, hogy nem teljesítenek jól döntéshelyzetekben. Pedig az alkalmi döntésképtelenségünket valójában igenis könnyű áthidalni a kutató szerint, ehhez mindössze az alábbi három fázison kell keresztülmennünk:

  – Mindenekelőtt azonosítsuk, milyen problémára próbálunk megoldást találni az adott döntésünkkel. Ha például valaki elégedetlen az aktuális munkájával, mielőtt bősz álláskeresésbe kezd, érdemes átgondolni, hogy valójában a céggel vagy a pozíciójával, netán a közvetlen felettesével elégedetlen. Utóbbi két esetben munkahelyváltás helyett a cégen belüli pozícióváltás is elegendő lépés lenne a probléma orvoslására. Az okok és problémák azonosítására Meissner a 3 miért módszerét ajánlja: e szerint – a példánknál maradva – meg kell kérdeznünk magunktól: „Miért akarok munkahelyet váltani?” „Mert elégedetlen vagyok a jelenlegi munkámmal.” „Jó, de miért vagyok elégedetlen a jelenlegi munkámmal?” „Mert nem jövök ki a vezetőmmel.” „De miért is nem jövök ki a jelenlegi vezetőmmel?...” És máris láthatjuk, hogy a sorozatos” Miért?”-ek feltevésével és megválaszolásával egész hamar meglehetősen mélyre áshatunk az okok feltárásában…

  – Ha sikerült azonosítanunk a problémát, akkor itt az ideje, hogy tanácsot kérjünk másoktól – lehetőleg olyanoktól, akik már sikeresen megoldottak hasonló problémákat, így van lehetőségünk a tapasztalataikból tanulni.

  – Tűzzünk ki egy határidőt, amikorra meg kell hoznunk a döntést! Tegyük világossá saját magunk előtt, hogy ha eddig a kitűzött időpontig nem hozunk döntést, az is egyfajta döntésnek minősül.

  – A sorsfordító, nagy döntések meghozatalára „gyakorolhatunk” is azzal, hogy eldöntjük: egy hétig minden alkalommal mi hozzuk meg a döntést a mindennapos, lényegtelennek tűnő apró döntéshelyzetekben (a kutató szerint ez napi cirka 20 000 döntéshelyzetet jelent), amikre egyébként esetleg csak „Nekem mindegy” vagy „Dönts te” fordulatokkal válaszolnánk. Egy hétig döntsük el mi, mi legyen a vacsora, mit nézzünk meg a moziban, vagy egyáltalán, moziba vagy színházba menjünk-e, és így tovább. Ezzel a gyakorlattal felkészülhetünk a fontos döntésekre, amelyek óhatatlanul mindannyiunk életében bekopogtatnak időről időre.

Tehát: döntésre fel!

hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

hirdetés