hirdetés
hirdetés
hirdetés

Employee Assistance Program

Decemberi burnout: jelek és megoldások

Az év leghúzósabb hónapja nagyon sok személy életében a december. A munkahelyen ilyenkor ébrednek fel sokan, hogy be kell izzítani az utolsó rakétákat, mert már csak egy hónap van elérni a 2019-es kitűzött célokat. Valami hasonló a helyzet a magánéletben is, ahol a család számára szükséges beszerezni a rengeteg személyre szabott ajándékot, ami hasznos és szép. Ugye ismerős a két helyzetből legalább az egyik?

A téli hideg idő, korai sötétedés melegágya a rossz hangulatnak, nehezebb a problémákkal szemben ellenállónak lenni. Ezért a munkahelyen és magánéletben is észlelt folyamatos nyomás alatt, könnyebb eljutni a kiégés állapotához. A kiégés egy érzelmi, lelki és fizikai kimerültségi állapot. Akkor jelentkezik amikor a személy hosszú távú intenzív stressznek van kitéve. A december pedig már önmagában, egy óriási stresszbomba, többek közt a fent említett okokból kifolyólag.

A kiégés, az egyén életére vonatkozóan, párhuzamosan több szinten is hatást gyakorol, nem csak a fizikai egészségére lesz káros hatással, hanem a lelki boldogságára, kapcsolataira és munkahelyi teljesítményére. Ezért is nagyon fontos hamar, már az első jeleknél észrevenni és kezelni, mint komoly problémát.

A kiégés leggyakoribb jelei

Kimerültség: egyértelmű jele a kiégésnek, a folyamatos fáradtság érzése, ami a normális 6-7 órás alvásmennyiségtől függetlenül is megjelenik.

Motiváció hiánya: amikor a belső motiváció elveszett, és a személy már nem lelkesedik semmiért. Ez megjelenhet nehéz reggeli felkelések formájában, vagy a munkába való elindulás nehézségében.

Negatív érzelmek: jelenlétük, a folyamatos csalódottság érzését erősítik, hogy semmi sem sikerül, nem számítanak a tettek, eredménytelen minden. Általános pesszimista hozzáállásként foglalható össze.

Kognitív problémák: stressz hatására, a szervezet egy készenléti állapot során a figyelmet a probléma felé irányítja, hogy a fenyegetéssel szemben helyt álljon, rövid távon. Hosszú távú stressz hatására, szervezetünk csakis a negatív fenyegetésre tud fókuszt helyezni, ezért nehéz lesz bármi mást, ami ezen kívül esik, figyelembe venni. A döntéshozatal és a problémamegoldás képessége ennek okán romlik. A feledékenység az egyik legtisztább kognitív romlásra mutató jelenség.

Csökkent teljesítmény és elégedetlenség: a teljesítmény hirtelen romlása a kiégés szintén egyik elsődleges jeleként szokott felbukkanni. A folyamatos elégedetlenség érzése, legyen szó munkahelyről vagy magánéleti helyzetekről, szintén egy felkiáltójel lehet.

Személyközi kapcsolati problémák: két formában jelenthet meg, az egyik a másokkal való több konfliktusos helyzet (több veszekedés, több nézeteltérés), a másik forma a szociális kapcsolatok elkerülése, inkább magányos programok választása. 

Önelhanyagolás és egészségügyi problémák: kiégés esetén nagyobb valószínűséggel kezdünk el olyan egészségkárosító viselkedésekbe, mint a dohányzás, alkohol -, gyors ételek fogyasztása, elégtelen tápanyagbevitel vagy alvás megvonás.

A kiégés, a krónikus stressz által kiváltott negatív hatásai eredményeként valós egészségügyi problémákat tud okozni, mint emésztési -, szív- és érrendszeri problémák, depresszió vagy elhízás.

A fent felsorolt komoly negatív hatások miatt érdemes időben felismerni és tenni a kiégés megelőzéséért, még mielőtt visszafordíthatatlan eredményei lesznek.

Lépések az egyensúly megtartására

Munkahelyi közegben vezetőként és munkatársként fontos, egy támogató szociális közeg jelenléte, ami segít megtartani a csapatot és annak tagjait a nehezebb időszakokban is. Az Egészségügyi Világszervezet számos modellt igyekezett létrehozni a kiégés megértése és felismerése érdekében és számos területet megjelölt, melyek egyensúlyának megbomlása kiégéshez vezethet. A felmérés szerint a legkritikusabb területek:

  • munkahelyi kontroll érzése,
  • túlterheltség,
  • jutalom,
  • közösség,
  • igazságosság, és az alapértékek eltérése.

Ezen területek egyensúlyának megtartása által nyújthatunk hatékony segítséget. Vezetőként, a munkavállalók számára biztosított saját szabadság és kontroll a végzett munkájuk felett, egy nagyon hatékony elsődleges támogatásként szolgálhat. A jól felépített pozitív és konstruktív visszajelzések is energizáló hatásúak tudnak lenni, előző segítve az erősebb önbizalmat, utóbbi pedig a munka eredményességét. Az igazságosság és közös értékek teremtése szintén megtartó erejű, ha a munkavállaló megbecsülve érzi magát és azonosulni tud a vállalat értékeivel, szintén ellenállóbb lesz a kihívásokkal szemben, hiszen ezeket erőforrásként tudja majd felhasználni a nehezebb időkben.

Konkrét és biztos szakmai megoldás

Ha egy szakmai megoldásra lenne szükség, akkor az Employee Assistance Program nyújthat segítséget. Ez egy olyan szolgáltatás, ami többek közt pszichológus szakember(eke)t foglal magába, akik elérhetőek a vállalat munkatársai számára. Az általa nyújtott segítség mellett, a szolgáltatás támogatja és felkészíti a vezetőket, munkavállalókat a kiégés mélyebb felismerésére és megelőzésére. Súlyosabb esetekben, ahol a kiégés már komolyabb tüneteket produkál, a pszichológus szakember által nyújtott tanácsadás igénybevételével lehet konkrét egyéni megoldásokat találni a mihamarabbi javulás érdekében. (x)

Órás Andrea, pszichológus-tanácsadó
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az elmúlt és a mostani hetek már a visszarendeződésen való gondolkozás jegyében teltek/telnek. Ehhez szeretnénk segítséget nyújtani.

Tippek, amivel a HR időt, pénzt spórol és/vagy lojalitást nyer! Olyan szolgáltatókat kértünk fel előadónak, akik elevator pitchszerűen, max. 10 percben válaszolnak az alábbi kérdésre: „Te most miben tudnád segíteni egy HR-es munkáját?”

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés