hirdetés
hirdetés
hirdetés

Pszichofitness

Bagdy Emőke tanácsait nem lehet elégszer ismételni!

A megoldás, hogy: kacagok, kocogok, lazítok, érintek és segítek, lehetőleg minél többet – tanácsolja a pszichológus professzor asszony. De miért, mikor és hogyan? 

2014-ben jelent meg Bagdy Emőke Prima Primissima díjas klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, a pszichológiatudomány kandidátusa, több száz könyv és tanulmány szerzőjének Pszichofitness hangoskönyve. 2018 második napján a kezembe került, és meghallgattam. Csak ajánlani tudom mindenkinek! Akár újévi fogadalmaknak is beillenek a tanácsok: kacagok, kocogok, lazítok, érintek és segítek – lehetőleg minél többet.

Agresszió-frusztráció-regresszió elleni védekezés

„Stressz az, amit annak érzel!”- kezdődik a CD. Minden olyan kérés, vélemény, ítélet lehet stressz forrása, ami minket bánt, megszégyenít, tehetetlenné tesz. A professzorasszony szerint az agresszió-frusztráció-regresszió hármasa ellen, a stresszhormonok ártalmas lerakódásai ellen a pszichofitness 5 eleme segíthet: a kacagás, a kocogás, a lazítás, az érintés és a segítségnyújtás. Mindezek vitalitásgenerátorok, örömhormon-termelést fokozók, immunerősítők és egészségmegőrző hatásuk van.

Nevess és mozogj!

Több kísérlet is bizonyította, hogy a nevetésnek mennyi jótékony hatása van. Betegek gyógyultak meg, depressziósok lettek életvidámabbak. Ha mosolyra húzzuk a szánkat, már azáltal pozitív stresszt szabadítunk fel. A közös nevetés közösségteremtő ereje pedig nem szorul külön magyarázatra.

A mozgás kedvező hatásai mindenki előtt ismertek. A sportolás hozzájárul a testi-lelki egészség kialakulásához és megőrzéséhez. Mozogni élvezet, kikapcsolódás, felszabadulás. A testmozgás oldja a szorongást, javítja a hangulatot, a stressz és a depresszió ellen is hatásos. A rendszeres testmozgás csökkenti a stresszérzékenységet és növeli a stressztűrő képességet.

Aki rendszeresen mozog, annak alacsonyabb a nyugalmi pulzusszáma, a légzésszáma és a vérnyomása. A mozgás izomfeszültséget csökkentő hatása és a testedzést követő izomellazulás is a stressz oldását segítik. Sokan tudatosan alkalmazzák a Jacobson-féle villámrelaxációt, vagy épp a légzéskontrollt. Ha minden reggelt egy rövid tornával kezdünk, már sokat teszünk magunkért.

Csak lazán

A lazítást tudatosan, akaratlagosan is tudjuk „művelni”, és passzív nyugalmi állapotba is kerülhetünk. A lazítás védelmi hatását ki tudjuk alakítani. Az idegrendszerünk 28 nap alatt „ír meg” egy belső programot, azaz kondicionálással, ismétlő gyakorlással belső programunkká tehető akár az autogén tréning, akár a progresszív relaxáció.

Az érintés, az ölelés, a simogatás is immunerősítők, gyógyítók. Ki gondolta volna, hogy sokkal pozitívabbnak értékelünk egy könyvtári szolgáltatást, ha a könyvtáros megérint minket, miközben a könyvet kikölcsönözzük? Pedig ezt egy kísérlet is alátámsztja.

Tudsz hálás lenni?

Végül, de nem utolsó sorban az önzetlen, önkéntes szolgálat, az altruista, segítő magatartás is áldásos hatású. Már attól is stimulálódik az immunrendszerünk, ha látjuk, hogy valaki jót tesz, hátha még mi teszünk valami jót! Ha tudunk hálásak lenni, ha meg tudjuk köszönni a jót, már azáltal is javul az egészségi állapotunk.

Summa summarum, hallgassuk meg a Pszichofitness hangoskönyvet, vagy nyomtassuk ki ezt a cikket, és tegyük meg tudatosan ezt az öt dolgot, valljuk be, nem nagy dolgok ezek, és legyünk sokkal egészségesebbek, mind testileg, mind lelkileg!

 

dr. Szabó Ágnes, egyetemi adjunktus, Budapesti Corvinus Egyetem; Legfittebb Munkahely Program külső szakértője
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

Ismét HR konferencia: ez alkalommal a kékgalléros kihívásokat vesszük górcső alá. Save the date: szeptember 20.

Tervezzük meg együtt a munkavállalód élményét! Időpont: szeptember 28.

Coaching eszközök a gyakorlatban hr-eseknek, coaching szemléletű vezetőknek és coachoknak. Időpont: október 11., 09.00 - 16.00

Részletes program hamarosan! 2018. november 15.

hirdetés