hirdetés
hirdetés

TED

Az eredeti gondolkodók 3 meghökkentő tulajdonsága

Hogyan állnak elő a kreatív emberek nagyszerű ötleteikkel? Adam Grant szervezetpszichológus az alább bemutatott, nagy sikerű TED-előadásában az eredeti gondolkodók, az új ötletek megálmodóinak és megvalósítóinak természetrajzát taglalja. Grant bebizonyítja, hogy az eredeti gondolkodók három fontos tulajdonsága, hogy sokat halogatnak, kételkednek az ötleteikben, és hogy a legjobban attól félnek, hogy ne próbáljanak meg valamit – még akkor is, ha az eredmény kudarc lesz.

Adam Grant egy – lentebb kifejtett – orbitális tévedése után elkezdte tanulmányozni azokat az embereket, akiket később "eredeti"-nek nevezett el: azaz a nonkonformistákat, az olyan embereket, akiknek nemcsak új ötleteik vannak, de tesznek is értük. Azokat, akik kitűnnek a tömegből, és fel merik emelni a hangjukat; akik a kreativitást hajszolják, és megváltoztatják a világot. Tanulmányai során Grantnek rá kellett jönnie, hogy ezek az emberek egyáltalán nem olyanok, mint várta. Előadásában arról beszél, hogyan ismerhetjük fel az eredetiket, és hogyan válhatunk mi is hozzájuk hasonlókká.

1. Az eredeti gondolkodók előszeretettel halogatnak

Adam azért kezdte el az eredeti gondolkodókat tanulmányozni, mert ő maga korábban nem fektetett be egy startupba, mivel az nagyon lassan indult el. A szóban forgó céget – az online szemüvegárusítással foglalkozó Warby Parkert – utóbb a világ legújítóbb szellemű vállalatának nevezték, és ma már egymilliárd dollárnál többre becsülik. Adam a kezdetekkor azért nem szavazott nekik bizalmat, mert úgy látta, halogatnak. Ő saját magát épp ennek ellentéteként írja le: ő mindig is egy igazi „előgető” volt, aki a szemináriumi dolgozatait is hónapokkal a határidő előtt adta le. Azonban az eredeti gondolkodókat kutatva arra kellett rájönnie, hogy ők valójában sokkal inkább a halogatók, mintsem az „előgetők” kategóriájába tartoznak.

Egy kísérletben Adam és társai arra kértek meg embereket, hogy találjanak ki üzleti modelleket, azután pedig független szakértőkkel bíráltatták el ezek hasznosságát és kreativitását. Néhány résztvevőtől azt kérték, hogy azonnal lássanak hozzá. Másokat halogatásra ösztönöztek, és megnyitották előttük az Aknakeresőt, öt vagy tíz percre. A mérsékelten halogatók 16 százalékkal kreatívabbaknak bizonyultak, mint a másik két csoport. A megnövekedett kreativitást nem az Aknakereső okozta, ugyanis aki azelőtt játszott vele, hogy megtudta volna, mi a feladat, nem lett kreatívabb. Csak akkor működött, ha az alanyok már tudták, milyen problémán fognak dolgozni. Bár nem kezdtek neki azonnal, a feladat ott zakatolt a fejükben, és tudat alatt dolgoztak rajta. A halogatás idején sokfelé ágazó ötleteket lehet mérlegelni, nem-lineárisan gondolkozni, és váratlan logikai bakugrásokat tenni.

A halogatás fogyatékosság, ha a hatékonyság felől nézzük, de erény, ha a kreativitás felől

Ezek után Adam nekifogott, hogy könyvet írjon az eredeti gondolkodókról (a könyv magyarul is megjelent). Erről a következőképpen számol be: „…Aztán szorgosan dolgoztam, hogy elérjem a célomat, miszerint ne haladjak a célom felé. Elkezdtem írni a halogatásos fejezetet, és egy szép napon – félúton jártam – egy mondat kellős közepén félretettem, több hónapra. Bele akartam pusztulni. De mikor visszatértem hozzá, ezernyi új ötletem volt."

Sok eredeti gondolkodónál látni, hogy hamar kezdenek el dolgozni, de lassan fejezik be. A Warby Parker példájára visszatérve: Adam látta, hogy az első hat hónapban csak tettek-vettek, de nem igazán jutottak semmire, és ezzel lemaradtak róla, hogy elsők legyenek az online szemüveg-árusításban. Csakhogy Adam nem vette észre, hogy ez idő alatt arra próbáltak rájönni, hogy mitől fognak az emberek bízni egy online szemüvegboltban. Egy klasszikus kutatás rámutatott, hogy a piaci elsőség nem is igazán előny. Ebben a kutatásban 50-nél több termékcsoportban, a piacot kialakító elsőket hasonlították össze azokkal, akik továbbfejlesztették az ötletet, vagyis valami jobbá és mássá alakították át. Látható volt, hogy az elsők közül 47 százalék dől be, a továbbfejlesztők 8 százalékával szemben. Hogy csak néhány meggyőző példát említsünk: a Facebook sem előzte meg a közösségi hálózatépítéssel a MySpace-t és a Friendstert. A Google is éveket várt az Altavista és a Yahoo után. Valójában sokkal egyszerűbb valaki más ötletét jobbítani, mint a semmiből újjal előállni. Az eredetiséghez tehát nem kell elsőnek lenni. Csak másnak kell lenni – és jobbnak.

2. Kétféle kétely van: az egyik lebénít, a másik fellelkesít

Adam nem csak azért nem szállt be a később nagyon sikeressé lett Warby Parkerbe, mert halogattak. Az is visszatartotta, hogy azt látta: kételkednek a saját ötleteikben. Azonban kutatásai során arra is rá kellett jönnie: a felszínen sok eredeti ember magabiztosnak tűnik, de a színfalak mögött ugyanúgy félnek és kételkednek, mint mindenki más. Csak máshogy kezelik ezeket a félelmeiket és kételkedéseiket.

Adam kutatásából az derült ki, hogy kétféle kétely van. Az egyik a kétkedés magunkban, míg a másik a kétkedés az ötletünkben. De míg az ön-kétkedés lebénít, addig az ötlet-kétkedés fellelkesít, kísérletezésre és pontosításra ösztökél. Szóval az eredetiség kulcsa voltaképp nagyon egyszerű: ahelyett, hogy "Nem érek semmit" mondjuk azt, hogy "Az első ötletek általában semmit sem érnek, és ez még nem az igazi”. Emellett „olyan emberré kell válni, aki hajlamos kételkedni a készen kapottban, és jobb lehetőséget keres. És aki ezt jól csinálja, annak megnyílik a déjà vu ellentétének a lehetősége. Neve is van – úgy hívják: vujà dé” – mondja Adam.

A déjà vu ellentéte: a vujà dé

A vujà dé az, mikor olyasmit látsz, amit már korábban ezerszer, de most először új szemmel nézel rá. Ezt teszi a forgatókönyvíró, aki ránéz egy szövegkönyvre ,amelyet több mint fél évszázada nem filmesítettek meg. Minden korábbi verzióban a főszereplő gonosz királynő. De Jennifer Lee megkérdőjelezi, hogy ennek volna így értelme. Átírja az első felvonást, a gonoszból megkínzott hőst csinál, és a Jégvarázs lesz a valaha volt legsikeresebb animációs film. A történetnek egyszerű tanulsága van: ha kételyeink támadnak, ne üljön szívünkön jég!

3. Félelem és rossz ötletek

És a félelemmel mi van? Az eredetik is félnek. Mind félnek a kudarctól, de abban különböznek tőlünk, hogy még ennél is jobban félnek attól, hogy ne próbálkozzanak. Tudják, hogy van olyan kudarc, mikor a vállalkozásunk becsődöl, és olyan is, amikor már el se indulunk. Tudják, hogy hosszú távon nem azt bánjuk, amit megtettünk, hanem mindazt, amit nem. A kutatások szerint mindig azt szeretnénk másként csinálni, mikor elszalasztottunk egy lehetőséget.

Mindent összegezve azt látjuk, hogy az eredetik nem is különböznek olyan sokban a többiektől. Félnek és kételkednek. Halogatnak. Vannak rossz ötleteik. És néha, nem ezen tulajdonságaik ellenére, hanem pont ezekért, sikereket aratnak.

„Úgyhogy ha ilyesmit láttok, ne essetek abba a hibába, mint én. Ne írjátok le őket” – zárja előadását Adam. – „És ha tiétek az ötlet, ne írjátok le magatokat se. Tudjátok, hogy gyorsan indulni és lassan érni a végére jót tehet a kreativitásnak, hogy motiváció nyerhető a kételyekből éppúgy, mint a félelemből, hogy meg se próbáljuk, és hogy sok rossz ötlet kell ahhoz, hogy legyen közte néhány jó is. Tudom, hogy eredetinek lenni nem egyszerű, de egyben nincsenek kételyeim: az eredetiség a legjobb módja, hogy javítsunk a világon, amiben élünk.”

Itt megtekintheted (magyarul is) a teljes Ted Talkot!

(forrás: ted.com)
hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés
hirdetés