hirdetés
hirdetés

Távoli munkavégzés

Az első sokk után most következik a konszolidáció időszaka

A magyar vállalkozások többsége gyorsan döntött a távmunka kiterjesztése és az ehhez szükséges eszközpark beszerzése mellett, de a céges hatékonyság továbbra sem állt vissza a koronavírus előtti szintre – derült ki a felhő alapú szolgáltatások közvetítésével foglalkozó Kvazar.cloud friss kutatásából.

Az általuk gyűjtött visszajelzések alapján óriásit növekedett a kereslet a távmunkát támogató szoftverek, eszközök és azok bevezetése iránt, ugyanakkor ezek használatára a munkavállalók és a vezetők sem voltak megfelelően felkészítve. Kiemelt probléma az átláthatóság, az ellenőrzés, és a megfelelő kiberbiztonsági szint kialakítása.

A vis maior helyzet a home office felé eddig sokkal kevésbé nyitott, a személyes jelenlétre építő, és a távoli munkavégzést akár teljesen elutasító vezetőket is lépéskényszerbe hozta. A friss kutatás alapján az első sokk után most következik a konszolidáció időszaka, vagyis a cégek megpróbálják reprodukálni a korábban megszokott üzletmenetet.

A felkészültség most aranyat ér

Az összesen hat témakört vizsgáló kérdéssorban a vállalkozások képviselői a tízes skálán 4,2-es átlagszintre értékelték a távmunkára való felkészültségüket. Tették mindezt úgy, hogy a saját bevallásuk szerint a munkavégzéshez szükséges szoftvert többségüknél (6,9-es érték) már bevezették, ugyanakkor ezek használata közel sem zökkenőmentes (5,3-as érték) a mindennapokban. A beállításukhoz szükséges útmutató és támogatás nagyrészt (6,8-as érték) rendelkezésre áll, de mindez egyelőre még a hozzászokás szakaszában jár, és komoly átláthatósági, hatékonysági (5,3-as érték) valamint kiberbiztonsági (4,6-os érték) problémák jellemzik a távoli munkavégzést. „Számos helyen az olyan alapvető online megoldások, mint az e-számlázó program vagy a VPN alapú belső hálózat is most kerül beállításra. A megváltozott munkakörülményekkel mindenki küzd, és komoly összegekben mérhető az átállásra fordított extra erőforrások költsége. A korábbi években kialakított megfelelő informatikai fejlettségi szint, vagy a jól megválasztott IT-szolgáltató partner szakértelme most tényleg aranyat ér” – mutat rá Iván László, a Kvazar.cloud cégvezetője.

A tűzoltás után jöhet a finomhangolás

Ami a keresletet illeti, nem meglepetés, hogy a felhőszolgáltatásokkal foglalkozó viszonteladóknál is a távmunka bevezetésére, szervezésére alkalmas szoftverek iránt ugrásszerűen, egyszerre nőtt meg az igény. „Az amerikai piacon egy hét alatt 12 millióval több aktív felhasználót regisztráló Microsoft Teams nálunk is berobbant. Ez ugyanakkor azt is eredményezte, hogy a gyors megoldásokat kereső vállalkozásoknál nem volt idő a folyamatok alapos végiggondolására, a kiegészítő projektszervezési eszközök tesztelésére, vagy az alapvető kiberbiztonsági beállítások elvégzésére” – hívja fel a figyelmet Iván László.

A magyar vállalkozások profilja szerint a viszonteladók eddig kevés különbséget fedeztek fel a távmunkához való hozzáállásban: legyen szó a versenyszféráról, az önkormányzatokról vagy termelőcégekről, az elmúlt két hétben mindenki „tüzet oltott”, és az alapvető hardver- és szoftverparkját fejlesztette legalább a kötelező minimum szintjére. A következő lépcsőfok, vagyis a folyamatok finomhangolására tett befektetés mértéke már attól is függ, hogy mennyi ideig áll fenn a jelenlegi helyzet.

A vis maior helyzet pozitív hozadéka

A távmunka tömeges bevezetése olyan, eddig mindennaposnak számító tevékenységeket helyezett át az online térbe, mint a meetingek szervezése, az információk gyors átadása vagy a dokumentumok tárolása és megosztása. A jelenlegi helyzet azt is eredményezheti, hogy az eddig szkeptikus cégvezetők is kénytelenek lesznek hozzászokni a chatprogramokhoz, vagy a nyomtatott dokumentumtárat felváltó felhőalapú fájlmegosztó rendszerekhez. „Eddig az üzletemberek és az informatikai szakemberek nagy része is ragaszkodott a hardver alapú adattárolókhoz, szerverekhez, mivel azok fizikai léte a szemükben egyfajta garanciát nyújt az adatok védelmére és a rendszerek működőképességére. A nem látható felhővel kapcsolatosan a kelleténél nagyobb volt a bizalmatlanság, holott ezeket az adatokat is fizikai eszközökön, óriási területű és kiemelten őrzött szerverfarmokon tárolják” - mondta Iván László, a Kvazar.cloud cégvezetője. Hozzátette: „A vis maior helyzet pozitív hozadéka lehet, hogy a most ideiglenesen bevezetett megoldások magasabb szintre emelik a vállalkozások informatikai fejlettségi szintjét, és néhány jól működő gyakorlat hosszabb távon is beépül a cégek üzletmenetébe.”

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekel? Akkor ne hagyd ki! Jelentkezz!

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

SAVE THE DATE - 2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés