hirdetés
hirdetés

Recruiting praktikák

Az egyetlen bűvös mondat, amivel a LinkedIn HR-ese visszacsalogatja a felszívódó jelölteket

Recruiterként valószínűleg nem ismeretlen a jelenség, amikor a jelölt egyik pillanatról a másikra elnémul vagy felszívódik. Nem hív vissza, nem jelenik meg, vagy nem küldi el, amit ígért. Érthető, ha ettől aggódni kezdünk, és olyasmikre gondolunk, mint: "Vajon ez azt jelenti, hogy nem is érdekli az állás? Jobb ajánlatot kapott? Vagy valami személyes dolog jött közbe?"

Brendan Browne, a LinkedIn toborzási vezetője szerint az ilyen helyzetekben egyetlen mondat használatával le lehet ásni a probléma gyökeréig, kideríteni, mi folyik, és visszaterelni a helyes vágányra azt, amiről úgy éreztük, hogy talán már véglegesen kisiklott. Csak annyit kell mondanunk: "Aggódom".

"Rájöttem, hogy sokáig nem kommunikáltam egyenesen, hogy mi az, ami miatt aggódom" – mondja Browne, aki azt állítja: amióta ezt az egy mondatot használja az ilyen helyzetekben, azóta rendszeresen eléri a kívánt kimenetelt.
Akár sms-ben, akár telefonon, ennek a mondatnak a használatával sikerül kiszűrnie, melyik jelölt nem érdeklődik a munka iránt, a felszínre tudja hozni a háttérben lappangó problémákat, és ismét be tudja vonni a jelölteket.

Ha azt mondom nekik: "Aggódom", ezzel megtorpanásra késztetem őket, és elérem, hogy rám figyeljenek

A fenti mondat megalapozza az őszinte és az empatikus beszélgetést Browne szerint. Úgy gondolja, érdemes a beszélgetést egy rövid visszajelzéssel kezdeni, és ezt követően elmondani az aggodalom okát.

Egy példát is megad:

A jelölt (XY) azt ígéri, fel fogja hívni a recruitert péntek délután 5 órakor, azonban ezt nem teszi meg.
Recruiter (sms-ben, fél 6-kor): "Kedves XY! Vártam a hívásodat 5 órakor, de nem hívtál... Aggódom."

A jelölt ezek után vagy azonnal telefonál, és megmagyarázza a késlekedését, vagy továbbra sem válaszol  az utóbbi eset egyértelmű jel a recruiter számára, hogy érdemes továbblépnie.

Élőben lefolytatott beszélgetésnél Brendan azt javasolja, kezdjük az "Aggódom!" mondattal, majd tartsunk 10 másodperces szünetet. Ezután mondjuk el a jelöltnek, mi miatt aggódunk (például hogy egy másik ajánlat elfogadását fontolgatja, vagy hogy elveszítette az érdeklődését stb.), és figyeljük meg, mit reagál. Egyébként Brendan ugyanezt a módszert ajánlja a kiválasztási folyamatot lelassító hiring managerekkel szemben is.

Két jellemző kimenetel: megerősíti, hogy érdeklődik, vagy hasznos új információra teszünk szert

Miután kimondtuk a "varázsszót", az ezt követő beszélgetés fényt fog vetni arra, hogy mi is folyik tulajdonképpen. Lehet, hogy beigazolódik az aggodalmunk jogossága: tényleg kapott egy másik, jobb ajánlatot, vagy nehezen kezelhető, és nem illene bele a szervezetbe. De olyasmire is fény derülhet, mint hogy megbetegedett a gyerek, és emiatt nem tudott válaszolni. Ez a beszélgetés az esélyünk arra, hogy ezt átbeszéljük, és tisztázzuk a következő lépéseket. Brendannek az a tapasztalata, hogy a jelöltek ilyenkor a legtöbb esetben azonnal válaszolnak, és tisztázzák a helyzetet, vagyis elmondják, miért nem válaszoltak, és megerősítik, hogy továbbra is érdekli őket az állás.

Brendan egy konkrét sztorit is elmesél itt, ami nemrég esett meg vele, amikor ügyvezetőt kerestek. Azt hitte, minden simán megy, egész míg az utolsó előtti pillanatban a fülébe nem jutott: a jelölt fontolgatja, hogy megmarad a jelenlegi pozíciójában, holott korábban már tisztázták egy beszélgetés során, hogy ez nem jöhet szóba. Amint  meghallotta ezt a szóbeszédet, felhívta a jelöltet. A telefonban kimondta a bűvös szót, aztán várt. Az ez után következő beszélgetésükben a jelölt teljesen más hangot ütött meg vele, mint azelőtt. Őszintén bevallotta, hogy noha a korábbi beszélgetéssükkor még valóban fontolgatta, hogy megmarad az aktuális pozíciójában, de utána leült  a családjával beszélgetni, és kizárták ezt az eshetőséget. Ezek után biztosította Brendant a 100%-os elkötelezettségéről és Brendan tudta, hogy ezúttal őszintén beszél.

Nem csak szürke szamárként eltűnő jelöltekkel alkalmazható

Ha bármilyen aggodalom merül fel bennünk a jelöltünk viselkedésével kapcsolatban, akkor a legjobb, amit tehetünk, az, ha nevén nevezzük az aggodalmunkat. Ezt a taktikát alkalmazhatjuk minden olyan jelölttel (sőt tágabban szemlélve: mindenkivel), akinek a viselkedése nem egyezik teljesen azzal, amit mond. Ha így teszünk, azzal tiszta vizet öntünk a pohárba, bármilyen új információra azonnal fényt tudunk deríteni, és könnyen elérhetjük, hogy a jelölt újra megerősítse érdeklődését a pozíció iránt.

hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

hirdetés