hirdetés
hirdetés

Könyvajánló

Az éber figyelemről – örök kezdőknek

Gyakran tapasztaljuk, hogy kicsúszik a kezünkből a nap, kifolyik a kezünk közül az idő – hogy az elmúlt órákban sietve próbáltuk elintézni az elénk tornyosuló feladatokat, ám igyekezetünk eredménye csak kapkodás és ziláltság. Pedig ahhoz, hogy jobban kézben tartsuk a pillanatot, nem feltétlenül racionalizálás, hanem újfajta beállítódás szükséges.

Csak annyit teszünk, hogy arra figyelünk, ahol épp vagyunk.

Az éberség állapota éppen ellentéte a törekvés állapotának.

Ezt a zilált állapotot Jon Kabat-Zinn cselekvés módnak nevezi Az éber figyelemről – örök kezdőknek című könyvében. A nyugati kultúrában napjaink és így életünk jelentős részét ekként működve töltjük, teendőinket, gondolatainkat, illetve időnk beosztását lényegében határidőnaplónk irányítja. A nyugati kultúra törekedni szeret, aminek kétségtelenül megvan a maga haszna, de a kevésbé pozitív hozadéka is, mint biológiai és pszichológiai stresszrendszerünk folyamatosan ingerelt állapota.

A cselekvés móddal ellentétben, pontosabban azt kiegészítve a keleti kultúrákban sokkal hangsúlyosabban van jelen az úgynevezett létezés mód, aminek lényege, hogy megtaláljuk, miként lehetünk jelen minden pillanatban. A technika alapképlete egyszerű, megvalósítása azonban folyamatos gyakorlást igényel: figyelmünket éberen a jelen pillanatra és a benne megnyilvánuló ingerek sokaságára irányítani, ezáltal megtapasztalni, hogy minden pillanat eltér az előzőtől, új kezdetként érkezik – ezért ajánlja a szerző kötetét az örök kezdők számára, azoknak, akik szeretnék megtapasztalni a pillanat újszerűségét.

Jövőtudat, jelentudat

A két működésmódhoz teljesen más időtudat szükségeltetik. A napi agenda tervezésekor, szervezésekor és lebonyolításakor a jövőre fókuszálunk: „ezt és ezt és ezt kell majd elintéznem, ráadásul hat óráig abszolválni kell mindent, ha törik, ha szakad”, vagyis gondolataink a jövőben elvégzendő feladatok, napirendi pontok körül keringenek. A stresszes állapot oka ugyanakkor a múltban bekövetkező rossz élmény is lehet, vagyis rettegünk a csúszástól, mert adott esetben már korábban megjártuk, esetleg szembe is kellett néznünk negatív következményekkel.

Ezzel szemben létezés módban kizárólag a jelenre figyelünk, beengedve és átengedve bármely, a külvilágban és belsőnkben felbukkanó ingert: amit hallunk, látunk, tapintunk, gondolunk, érzünk. Ha esetleg olyan gondolat támad bennünk, mint „találkozóm lesz két óra múlva”, nem ragadunk le nála (pláne nem kezdünk el aggodalmaskodni, odaérünk-e), hanem hagyjuk, hogy a következő pillanatban teljesen más ingerek, érzések, gondolatok hatoljanak elménkbe. Mivel minden pillanat új, és egyik pillanat követi a másikat, a jelen érzete folyamatosan megmarad, mondhatni a jövő úgy érkezik el, hogy nem is létezik.

A szerző a legkevésbé sem sugallja azt, hogy a létezés módnak ki kellene szorítania a cselekvés módot. Ugyanakkor a nyugati kultúrában számos betegség gyökere bizonyítottan a stressz, ami éppen a folyamatos „robotpilóta-üzemmód” miatt nem kapcsol ki – agyunk állandóan készenlétben van, kombinál, koordinál, és nagyon ritkán jut egy szusszanásnyi pihenőhöz. Az éber figyelem állapotában megszűnünk pörögni, akarni, egyszerűen jelen vagyunk a tapasztalás számára, ahogy az van. A kétféle állapot egyensúlya szükséges ahhoz, hogy ne csak tevékenyek legyünk, de regenerálódni is tudjunk, amivel megalapozzuk a következő tevékenységhez elménk frissességét és összeszedettségét.

Váltani, de hogyan?

Az éber figyelem és a jelentudat kialakításához Kabat-Zinn több tulajdonságot, beállítódást említ és magyaráz, amelyek kiemelt szereppel bírnak a buddhista filozófiában. Fontos nyitottá válni ahhoz, hogy ellenkezés nélkül befogadjuk a világ sokszínűségét, és – ezzel összefüggésben – tartózkodni az ítélkezéstől. Amikor érzékszerveinkre figyelünk, sokkal erősebben és tisztábban észleljük a körülöttünk és bennünk morajló ingerözönt. A „tisztánérzékeléssel” és a nyitottsággal párban bíznunk is kell – önmagunkban, a világban, hogy nem sért mindaz, amit kapunk tőle, sőt, a javunkat szolgálja. Az éberség állapota éppen ellentéte a törekvés állapotának: most nem küzdünk, kivitelezünk, előrejutunk – csak annyit teszünk, hogy arra figyelünk, ahol épp vagyunk. Nem tapadunk le, nem akadunk fel mindenen, hanem folyamatosan elengedjük az előző pillanatot, és befogadjuk, amit a következő hoz.

Tapasztalati fókusz

A nyugati kultúra embere folyamatosan önmagára fókuszál: rengetegszer csúsznak ki a száján az én, nekem, engem szavak, a céljain, a frusztrációin, a vele történteken töpreng, rosszabb esetben rágódik – ezt az önmagára szűkülést nevezi Kabat-Zinn énközpontúságnak vagy elbeszélő fókusznak. Ahhoz, hogy kiegyensúlyozottak legyünk a mindennapokban, fontos kifejleszteni a tapasztalati fókuszra való képességet is, aminek eredményeképp a jelenvaló lét tapasztalataira támaszkodva csökken vagy megszűnik önmagunk felnagyított jelentősége, problémáink sem tűnnek már élet-halál kérdésnek. Csak az ezerarcúan megnyilvánuló világ egy apró elemének.

Kabat-Zinn komplett stresszkezelési, relaxációs és meditációs programot épített az éberség és tapasztalati fókusz gyakorlására. Az általa fémjelzett MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) tréning igen kapósnak bizonyult az Egyesült Államokban: a Fortune magazin által publikált 100, illetve 50 legnagyobb árbevételű nyílt részvénytársaság listáján szereplő számos nagyvállalat rendelte meg munkatársai számára.

Az MBSR bizonyítottan jelentős eredményeket ér el a stressz csökkentésében, a stresszel összefüggő betegségek, mint a pánik és a depresszió kezelésében, és hozzásegíti a krónikus fájdalomban szenvedőket, hogy teljesebb életet éljenek, a rákbetegeket pedig életminőségük javításához. Ráadásként kísérleti eredmények támasztják alá, hogy MBSR alkalmazásának hatására stresszhelyzetben a prefrontális kéreg bizonyos területeinek bal oldali aktivitása jobb oldali aktivitássá tolódik el, tehát jobban meg tudjuk őrizni egyensúlyunkat viharos érzelmek közepette is.

A saját idő védelme

A könyv több vezetett gyakorlatot tartalmaz. Az éber állapot – mint minden meditáció – megvalósításához elengedhetetlen az elhatározás, hogy most bizonyos időt, például 15 percet a gyakorlatnak szentelünk: kapcsoljuk ki a telefonunkat, a számítógépünket, főképp pedig az internetet, csukjuk be a szobánk ajtaját. És ne feledjük, hogy amikor belekezdünk a gyakorlatba, a saját elménk működésén változtatunk, mondhatni, csatornát váltunk, és az erre szánt időt nem ellopjuk valamilyen hasznos tevékenységtől, hanem önmagunk táplálására fordítjuk.

Ha Ön is szívesen használná a hétköznapokban a Mindfulness módszert, jöjjön el workshopunkra és sajátítja el az alapokat!

Jon Kabat-Zinn: Az éber figyelemről – örök kezdőknek. Ursus Libris, 2013.

Szabó Elvira
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A legsikeresebb digitális kommunikációs kampányokat és megoldásokat keressük, pontszerzés a Kreatív-MAKSz M+Listán. Hosszabbított nevezési határidő: 12.15.

PR workshop a Prizma Kreatív PR Díj kiemelkedő kampányainak bemutatására január 25-én.

A HRKOMM Award 2017 győztes pályázatainak bemutatása. Időpont: 2018. február 13.

hirdetés