hirdetés
hirdetés

Coaching eszköz

Átkeretezés, avagy ugyanaz másképp

„Az emberek nem a dolgoktól félnek, hanem attól, ahogy látják őket.” – Epiktétosz

Ugyanannak a dolognak, helyzetnek többféle jelentést is tulajdoníthatunk. Amikor azonban érzelmileg érintettek vagyunk, hajlamosak vagyunk ugyanazt szajkózni, és beleragadni egyféle negatív értelmezési keretbe, ez pedig akadályoz minket a problémamegoldásban és a döntéshozásban.

Az átkeretezés eszköze segít abban, hogy egy állítást több szemszögből is megvizsgáljunk, megértsünk és értelmezzünk. Az átkeretezés gyökere az NLP-ben, a neuro-lingvisztikus programozás nevű módszerben található.

Mi a lényege?

Más nézőpontból ugyanaz a dolog máshogy néz ki.

 

 

 Az átkeretezés hatására változik az érzelmi hozzáállásunk vagy az értelmezésünk, az, hogy milyen jelentést tulajdonítunk az adott dolognak, hogy milyen következtetésre jutunk azzal kapcsolatban. A módszert használhatjuk arra is, hogy a túlzott borúlátásunkon változtassunk, hogy a minket hátráltató hiedelmeinket átírjuk. 

Az átkeretezés lehetővé teszi, hogy újra erőforrással teli, „képes” állapotba kerüljünk, vagyis képesek legyünk eleget tenni a kihívásainknak, mozgósítani tudjuk az erőforrásainkat, és rugalmasan keressük a megoldást az adott helyzetünkre, ne pedig leblokkolva álljunk mozdulatlanul. Ha pozitívabban rá tudunk nézni egy helyzetre, bízunk magunkban, akkor a kreativitásunk is feléled.

Néhány példa, amit saját magunkra vonatkoztatva is alkalmazhatunk:

 

  1. Ha például felismertünk egy régi, minket nem támogató szokásunkat, akkor ahelyett, hogy sopánkodnánk miatta, megnézzük, hogy a felismerés milyen lehetőségeket nyit meg a számunkra, és hogyan léphetünk tovább.

Gondolat: „Nem vagyok képes felelősséget vállalni a saját életemért, és mindig a körülményeket hibáztatom.”

Átkeretezés: Ez egy komoly felismerés, ami egy új kezdetet jelent. Képes vagyok változni. Mit tesz lehetővé az, hogy elkezdek felelősséget vállalni magamért?

  2. Ha például negatívan látunk egy helyzetet vagy viselkedést, akkor átkeretezéssel pozitívabbá formálhatjuk.

Gondolat: „Jól elszúrtam ezt a tárgyalást. Ez egyszerűen nem megy nekem.”

Átkeretezés: Ennél többre vagyok képes. Mit tehetek azért, hogy legközelebb jobban sikerüljön a tárgyalás?

  3. Változtatunk az idősíkon.

Gondolat: „Bizonytalannak érzem magam.”

Átkeretezés: Bizonytalannak éreztem magam még pár perce. Mit tehetek azért, hogy újra ne bizonytalanodjam el?

  4.Mindig vagy soha szóval kezdődő negatív megállapításaink megkérdőjelezése.

Gondolat: „Mindig unalmasan prezentálok. Elalszanak az emberek az előadás közben.”

Átkeretezés: Hogy is van ez valójában? Mikor tartottam előadást? Hol? Kiknek? Milyen volt a fogadtatás? Mi is a valóság? A legérdekesebb előadásom mitől volt izgalmas a résztvevőknek?

 

Rajtunk múlik, hogy milyen a belső beszédünk, a belső kommunikációnk, és hogy mennyire tartjuk kézben a gondolatainkat, érzéseinket és hangulatainkat.

Vass Andrea, business coach, team és csoport coach, tréner
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A Kreatív hagyományos éves konferenciáján ismét a pr-szakma előtt álló legaktuálisabb kihívásokat járjuk körbe. Időpont: november 23.

Időstressz: Hogyan győzhető le? Energiamenedzsment 4 lépésben. 2017.12.01.

A Kreatív év végi médiakonferenciája mindig arra keresi a választ, mi vár a piacra a következő évben. Időpont: december 6.

A legsikeresebb digitális kommunikációs kampányokat és megoldásokat keressük, pontszerzés a Kreatív-MAKSz M+Listán. Nevezési határidő: 12.08.

Tippek és trükkök a prezi.com használatáról. Workshop 2017. december 13-án.

hirdetés