hirdetés
hirdetés
hirdetés

2 in 1: Játék és munka

Akarsz 10 évvel tovább élni?

Sokan láttuk a világhálón terjedő skandináv videót, amikor egy mozgólépcső mellé olyan lépcsőt építettek, amelynek fokai hangot is adó zongorabillentyűkként működtek. Így 66 százalékkal több ember választotta a fizikailag nehezebb, de izgalmasabb „zongorázó” lépcsőmászást. Játszani mindenki szeret…

Hadd kezdjem egy történettel! Hérodotosz szerint Lüdiában találták fel a kockajátékot egy súlyos éhínség idején, amikor az emberek annyira szenvedtek, hogy zavargások törtek ki, amelyek az egész birodalom létét veszélyeztették. Az extrém helyzetre extrém válasz kellett. Lüdia királya elrendelte, hogy páratlan napokon egyenek az emberek, páros napokon ugyan nincs ennivaló, de játszhatnak kockajátékokkal. Így a polgárok az egyik nap a játék örömében, a másik napon az evés boldogságában merülhettek el. Tizennyolc évig éltek így, s a király megmentette a játékkal a népét. Végső soron a játék adta öröm segített „megédesíteni” egy nehéz, embert próbáló feladatot: a túlélést.

A játék pszichológiája

Vajon miért szeretünk játszani? A játék erőt próbáló, igazságos és jutalmazó. Nem csak akkor ad pozitív élményt, amikor célba értünk, de végig a célig tartó úton is. Egy jó játékban a feladatunk épp olyan nehézségű, amit képesek vagyunk teljesíteni. Igaz, a teljesítőképességünk határán vagyunk, de valódi esélyünk van a sikerre. A játékban mindig van értelmes tennivaló, és pozitív visszajelzéseket kapunk. Mérhető a haladásunk, hiszen pontokat és jelvényeket (ún. „badge”-eket) szerzünk, szinteket ugrunk, szupererőnk és szuperképességeink fejlődnek ki, amelyeket aztán a következő kihívásban kipróbálhatunk.

Ez az együttműködő online környezet olyan kielégítő számunkra, hogy nem is nagyon akarjuk ezt a világot elhagyni, inkább minden időnket itt töltenénk.

1994-ben indult el az első valós idejű, többszereplős online stratégiai játék, a World of Warcraft. Indulása óta a játékosok összesen hatmillió évnyi időt játszottak vele, épp annyit, amennyi azóta telt el, hogy az első emberszerű főemlős két lábra állt. A szemünk láttára kristályosodott ki egy motivációs rendszer az MMORPG-k (Massively Multiplayer Online Roleplay Game) világában, amely olyan erős, hogy akár rászokást is eredményezhet.

Játék és üzlet

Logikusan merült fel a kérdés, vajon lehetne-e ezt a motivációs rendszert a valós életben, valós célok – üzleti célok elérésre használni? Ha igen, hogyan? A gamification-programok első ránézésre nagyon hasonlítanak egy játékszoftverre, és olyan viselkedésekre motiválnak, amelyeknek a valós életben látjuk hasznát, úgy egyénileg, ahogy szervezeti szinten is. A gamification fő eszközei az önkéntesség, a jó történet, a közösség, az azonnali pozitív visszajelzés, az egyén számára is értelmes cél és az egyre nagyobb kihívást jelentő feladatok.

A játékosítás segítségével örömtelivé tehetjük a vevőnek vagy a munkavállalónak a célig tartó utat, csökkenthetjük a „nemszeretem” tevékenységek okozta unalmat és a kiégést eredményező stresszt, növelhetjük a teljesítményt – és a profitot is. Nem csoda, hogy az üzleti világ felfedezte a gamificationben rejlő lehetőségeket. Az élet minden területén megjelenik: robbanásszerű a fejlődés az eLearningben, az ügyfelek elkötelezésében, a biztosítási és pénzügyi termékek piacán is már csak az időzítés a kérdés. A munkavállalók motivációjának fenntartásában is értékes segítség. Helye van a vállalati kommunikációban, a folyamatok és teljesítmény menedzselésében, a toborzásban és a vállalati orientációs programokban. A határ a találékonyságunk, azon túl pedig a csillagos ég. Érdemes azonban csínján bánni ezzel az eszközzel. A játékosítás nem helyettesíti az igazi emberi találkozásokat, a vezetők személyes visszajelzését, a kollégák tudást megosztó mondatait, az őszinte mosolyt.

JÁTÉK!

A Kentucky Egyetem 180 apácával végzett kutatása igazolta, hogy a pozitív érzelmi beállítódás átlagosan tíz évvel növeli élettartamunkat. Tíz évvel tovább és egészségesebben élni sokunk számára értelmes és magasztos cél. Optimizmusunkat a hétköznapok nehézségei között megőrizni azonban nem egyszerű. Tegyük ezt könnyebben, tegyük ezt játszva, Jane McGonigal útmutatása nyomán:

 1.      Megküzdés a nehézségekkel

Valakinek segít a megküzdésben, ha fejben egy játékot hív segítségül. Ebben a játékban egy avatart alkotunk magunknak, egy titkos identitást, egy „szuperhőst”, aki leküzdi a nehézségeinket. Szövetségeseket szerzünk, akik vállvetve küzdenek velünk. Azonosítjuk a problémákat és kitaláljuk az energianövelőket is. Hogy néz ez ki a gyakorlatban? 

Miután azonosítottuk a problémát (Pl: túlterhelt, stresszes, vagyok, megbántott valaki stb.), képzeljük magunkat az avatárunk helyébe. Képzeljük el, hogy „szuper hősként” (vagy inkább egy idealizált személyként) hogyan oldanánk meg az adott szituációt.

Legyenek „energiapatronjaink” is, amelyeket akkor kaphatunk meg, ha egy-egy problémát leküzdöttünk, például kávézás a parkban, újságolvasás az áruházi sorban, egy kocka kézműves csokoládé, 15 perc csukott szemmel a székünkben, egy jó film a kedvenc mozinkban stb.

 2.      Rugalmasság minden téren!

Élettartamunkat tíz évvel növeli pozitív érzelmi beállítódásunk. Pozitív érzelmi beállítódásunkat pedig a következő négy készségünk erősíti: a fizikai, szellemi, érzelmi és szociális rugalmasság, ellenálló képesség. Eddzük hát magunkat!

A következő négy gyakorlattal körülbelül nyolc perccel növeljük az élettartamunkat. (Ha 75 évig élünk pozitív érzelmekkel, akkor minden évben 47 napot, azaz 67 384 percet nyerünk. Ez azt jelenti, hogy óránként 8 percet adhatunk hozzá az élettartamunkhoz.)

Most találja ki, és írja ide, mire fogja használni ezt az ajándék nyolc percet? __________________

1.            Fizikai rugalmasság, ellenálló képesség: Álljunk fel, és csináljunk tíz lendületes karkörzést mindkét karunkkal! Igyekezzünk közben jó mélyeket lélegezni! Fontos, hogy figyeljünk arra, hogy lehetőleg ne üljünk mozgás, mocorgás nélkül egy óránál többet!

 

 2.            Szellemi ellenálló képesség, azaz akarat: Csettintsünk ötvenszer mindkét kezünkkel! Az akaratot jól fejleszti, hogy ha éhesek vagyunk, akkor még várunk egy kicsit az evéssel (mondjuk amennyi idő volt a csettintés), ha elfáradtunk valamiben, még egy kicsivel tovább csináljuk. Tűzzük ki a célt, és érjük el, még akkor is, ha kicsit nehezek az utolsó lépések!

 

3.            Érzelmi ellenálló képesség: Vessük be a cukiságfaktort! Nézzünk valami igazán szívmelengetőt! Lehet ez a kedvesünk mosolya, vagy keressünk a neten kisbabákat, kutyakölyköket, lavórban pancsoló elefántbébit, dobozból kiugráló mókás macskákat! Jót fog tenni! Mosolyogjunk rajtuk egy kicsit!

 

4.            Szociális ellenálló képesség: Most menjünk, és rázzuk meg valakinek a kezét, s lehetőleg hét másodpercig el ne engedjük! Ha van a közelben olyan ember, akit megölelhetünk – a gyermekünk, a társunk, egy jó barát –, tegyük ezt! Az ölelés közismerten jót tesz, minél több, annál jobb! 

Toldi Zsuzsanna
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Információ, kapcsolatépítés, csúcsgasztronómia – mindez egy időben, egy helyen május 7-én a Caviar & Bull-ban.

Employer Branding Award 2017 – Winner's Conference / Best Practices: jöjjön el, és ismerje meg a Példaértékű Munkáltatói Márkaépítés Díj nyertes megoldásait! Szakmai konferencia a legjobb hazai munkáltatói márkák bemutatására május 15-én, a Müpában.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől nemzetközi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Díjátadó: 05.18., Akvárium

Rendezvényünk célja, hogy jövőbe mutató, már itthon is elérhető, a munkát valóban megkönnyítő gyakorlati megoldásokat mutasson be a közönségnek. Jöjjön el, ismerkedjen a jövőjével május 18-án a Müpában!

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Nevezési határidő: május 25.

hirdetés