hirdetés
hirdetés

VUCA-világ

A változásért neked kell tenni. Most.

A mai világot egy olyan kifejezéssel illetik, amely a vietnámi és hidegháborús időszak tapasztalatainak összegzéseként született katonai körökben. A VUCA háború egy olyan háború, ahol ilyen helyzetekkel szembesülsz nap, mint nap:

V = Volatile – illékony, változékony, könnyen vált halmazállapotot

U = Uncertain – bizonytalan

C = Complex – komplex, összetett, bonyolult

A = Ambiguous – kétértelmű, többféleképpen értelmezhető, változó kimenetelű

Azóta ez a kifejezés igaz lett szinte mindenre, bárhová nézünk. Ezért ma már „VUCA World”-ről, azaz VUCA világról beszélünk.

Nem kell messzire menni, elég csak átfutni a hírfolyamot. Mindenhol ott van a bizonytalanság, a kiszámíthatatlanság globálisan és lokálisan is. A munkahelyeken nehézkes a kommunikáció, nem áramlanak az információk, kultúrába van ágyazva a territoriális, enyém-tiéd viselkedés, szinte követhetetlenek a változások és az elvárások, állandósultak a költségcsökkentések, bizonytalanok a munkahelyek. Ezek állandó stresszforrást jelentenek, és a visszavágások is első sorban a jólléti juttatásokat, a pluszokat, a motiváló dolgokat érintik. Az ügyintézés, az eligazodás a szabályok között is egyre bonyolultabb. A családokon belül is küzdelmek vannak, hiszen nehéz mindezt letenni a küszöb előtt.

Mi a legnehezebb dolog ilyenkor? Mire figyelünk legkevésbé? Hát persze, hogy magunkra.

Pedig most kell csak igazán odafigyelni, most kell csak igazán magadban rendet tenni!

Mert ha belül, benned VUCA világ van, kívül is VUCA lesz minden.

Minél nagyobb a kontraszt és az ellentét a között, ami van, és amit szeretnél, annál félelmetesebbnek és kontrollálhatatlanabbnak tűnik a helyzet, és annál hamisabbnak tűnik, hogy te is részese vagy, hogy te is becsatlakoztál, hogy te is tágítottad a rést – mégis így van. Mindannyiunknak magunkra van befolyása, és nem várhatunk arra, hogy a világ megváltozik, hogy mi is megváltozhassunk.

A minap beszélgettem egy ügyfelemmel, aki vezető egy cégnél. Csakúgy, mint engem, őt is egy kiégés ébresztette fel. Veszélyes dolog ez, és mégis egyet kellett értenünk abban, hogy senki nem segít – nem veszik észre azt sem, ha nagy a baj. Ha észre is veszik, helyetted nem tudnak cselekedni.

Kultúraváltás személyes szinten

NEKED kell annyira szeretned magadat, hogy észrevedd, hogy a dolgok nincsenek rendben. Hogy rosszul gondolkodsz, hogy belül harcolsz, erőlködsz, és kapaszkodsz valamibe – és ez bizony irányítja az életedet, újra- és újrateremti a nehézségeidet. Neked kell újraírnod a stratégiát, ha régi már nem működik. Neked kell észrevenned, hogy egy gerillaháborút nem tudsz megnyerni sem magad ellen, sem a világ ellen. Először NEKED kell kultúrát és hozzáállást váltanod. Neked kell észrevenned, hogy mibe keverted magadat. Neked kell fegyverkezés és harc helyett építkezésre fordítanod az erőforrásaidat.

Neked kell magadban a bizonytalanságot kezelned, neked kell a dolgokat magad számára leegyszerűsítened, neked kell ide-oda cikázó, illékony gondolataidat megszelídítened, a bonyolult játszmákat és feltételrendszereket elengedned.

Amint elkezded, hamarosan azt is észreveszed, hogy a világ megváltozik körülötted, már kevésbé VUCA. Pedig csak te lettél más, te lettél kevésbé VUCA.

Ha pedig többen így teszünk, a nagyvilág is velünk változik majd.

Nem is kell, hogy sokan legyünk, nem is kell, hogy összejöjjünk, nem is kell, hogy ismerjük egymást, nem is kell, hogy tökéletesen csináljuk – akkor is menni fog.

Szlávik Krisztina ACC, Coach & Motivációs Térkép tanácsadó, C-IQ Enhanced Skills Practitioner
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés