hirdetés
hirdetés

A célok iránti tudatosság azonban egyre nagyobb

A vállalatok mindössze 1%-a tett konkrét lépéseket a fenntartható fejlődési célok eléréséért

Négy év telt el azóta, hogy az ENSZ mind a 193 tagállama egyhangúlag elfogadta a fenntartható fejlődési célokat (SDG=Sustainable Development Goals) a fenntarthatóbb életmód és működés egyetemes keretrendszereként. A 17 kitűzött cél alapozza meg az országok politikáját egészen 2030-ig. Noha világszerte a tagállami kormányoké a végső felelősség a célok megvalósításáért, azok a gazdaság szereplőinek támogatása nélkül nem teljesíthetők.

A PwC a fenntartható fejlődési célokra vonatkozó nyilvános jelentéseket értékelő évenkénti felmérése – amelyet 31 országban 1141 tőzsdei cég, magánvállalkozás, illetve közszférában működő szervezet körében végzett – azt vizsgálja, hogy a vállalkozások a fenntartható fejlődési célokat milyen mértékben építették be vállalatirányítási, üzleti stratégiai és jelentési gyakorlatukba. Az eredmény azt mutatja meg, hogy a gazdaság szereplői hogyan járulnak hozzá a következő tíz évre vonatkozó tagállami kötelezettségvállalások teljesítéséhez.

A vizsgált szervezetek mintegy háromnegyede (72%) hivatkozott az SDG-kre nyilvános jelentéseiben, és alig több mint fele az éves jelentésében. A teljes minta mindössze 1%-a számolt be a vonatkozó célkitűzések megvalósítása felé tett előrehaladást alátámasztó mennyiségi intézkedésekről.

Bár a célokkal kapcsolatos tudatosság szintje általában véve jó, a célok elérését alááshatja a szükséges konkrét célkitűzésekre, mérésre és szélesebb körű üzleti integrációra vonatkozó konkrétumok hiánya. A célkitűzések teljesítése érdekében tett lépésekre vonatkozó beszámolási gyakorlat nagyon kiforratlan, annak ellenére, hogy a célok közös nyelvet és keretrendszert kínálnak a felmerülő problémák, az előrehaladás és a szükséges változtatások jobb átláthatóságának biztosítására. A vizsgált vállalatok mindössze 1%-a méri teljesítményét konkrét SDG célkitűzésekhez viszonyítva.

„Bár a tudatosság szintje magas, integrált mérési és jelentési gyakorlat hiányában az előrehaladás és a releváns intézkedések nem határozhatók meg a célok elérésének tényleges előmozdításához szükséges részletességgel” – mondta Major Andrea, a PwC Magyarország cégtársa. 

A vizsgált vállalkozások közül: 

  • Minden ötödik cégvezető hivatkozott az SDG-kre az elkövetkezendő évre vonatkozó kilátások kapcsán – ami arra utal, hogy a célok felkerültek az első számú döntéshozók napirendjére.
  • Az SDG-kre hivatkozó vállalatok közül 59% utalt azokra a cég fenntarthatósági jelentésében, míg alig több mint felük (51%) említette azokat éves jelentésében.
  • 14% említett konkrét SDG célkitűzéseket: ezek közül 39% határozott meg minőségi, 20% pedig mennyiségi célokat.
  • A fenntartható fejlődési célokat megemlítő vállalkozások mindössze 34%-a (az összes vizsgált cég 25%-a) tette ezt a jelentései üzleti stratégiával foglalkozó fejezeteiben. 
  • A vállalatok többsége a tisztességes munka és gazdasági növekedés célját tartja a leginkább szem előtt, ugyanakkor a természeti erőforrásokkal vagy a jólléttel kapcsolatos célokra, melyek a vállalkozások fenntartása szempontjából alapvető fontosságúak, kevésbé kiemelt figyelmet fordít.

„A vállalatok kezdik rangsorolni az általuk relevánsnak tekintett célokat, ám kevés jel mutat arra, hogy a célok megközelítésével kapcsolatban integrált gondolkodásmódot követnének. A vízhez, a földhöz és az energiához kapcsolódó célok szinte valamennyi ágazatban stratégiai lehetőségeket és kockázatokat rejtenek, ám ezeket nem veszik széles körben figyelembe a jövőbeni üzleti stratégiák és beruházások szempontjából” – tette hozzá Major Andrea.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés