hirdetés
hirdetés

Mindenkinek van egy jó sztorija

A Pixar bemutatja: történetmesélés, ahogy azt a nagyok csinálják

A hatásos történetmesélés érzelmeket vált ki közönségből, emellett képes motiválni, inspirálni és akár elkötelezni is. Az üzleti életben számos területen hasznát vesszük egy ütős sztorinak, gondoljunk csak egy marketingstratégiára, employer brandingre, tárgyalásokra... Cikkünkben a Pixar tippjeiből szemezgetünk: hogyan tehetjük saját történeteinket igazán ütőssé és emlékezetessé?

Mindannyian úgy születünk, hogy jó történetmesélők vagyunk, azonban nem mindenki hiszi ezt el magáról. A storytelling művészete tanulható, segítségével pedig emberek tömegeit mozgathatjuk meg, vagy kötelezhetjük el cégünk, márkáink iránt. A Pixar talán generációnk legnagyszerűbb történetmesélője, nagysikerű filmjeit kicsik és nagyok nézik csodálattal. Így joggal támaszkodhatunk tanácsaikra abban, hogy mi is adja egy jó történet esszenciáját.

A jó történetek univerzálisak

Egy jó történet alapja az emberi létezésnek egy olyan része, melyet mindenki átél (születés, érzelmek, konfliktusok, szerelem stb.). Válasszunk ki életünkből egy olyan szituációt, mely különleges érzelmeket váltott ki belőlünk és érjük el, hogy a hallgatóságunk is átélje a mesélés által ugyanezeket az érzelmeket. 

Egy jó történetnek van célja és struktúrája 

A Pixar a legtöbb történetében használ egy egyedi struktúrát, mely biztosan mindannyiunk számára ismerős: „Egyszer volt, hol nem volt...”, „Egy szép napon aztán...”, „Amíg meg nem haltak...”. Ha tudatosan kialakítunk a narratívánk számára egy keretet, akkor az egyedivé teszi a mondandónkat.

Mielőtt belekezdünk egy történetbe, tegyük fel magunknak a kérdést: miért is KELL elmesélnünk ezt? Mit tudok vele tanítani másoknak? Ha ezeket a kérdéseket meg tudjuk válaszolni, akkor megteremtettük a történetünk szívét. Válasszunk egy olyan történetet, melyet szenvedéllyel tudunk elmesélni, mert akkor fogunk azzal hatást gyakorolni a környezetünkre. 

Egy jó történetnek van egy szereplője, akiért szurkolhatunk

Az emberek kedvelik azokat a történeteket, amelyekben csodálhatnak egy karaktert azért, ahogy küzdenek a céljaikért és szembenéznek a nehézségekkel. Manapság bukunk az olyan sztorikra, amikor valaki mélyről indulva (ahogy a mesékben mondják: „egy batyuval útnak indul a hamuba sült pogácsákkal”), sokszor kudarcot vallva végül mégis híres vállalkozó lesz. Helyezzünk tehát egy olyan karaktert a középpontba, akiért izgulhatunk, s aki a végén történetünk hősévé válik.

A jó történetek a legmélyebb érzelmeinkre hatnak

A pszichológusok hat alapérzelmet tartanak számon, ezek a düh, undor, félelem, boldogság, szomorúság és meglepettség (ajánljuk az Inside Out című Pixar filmet!). Ahhoz, hogy másokban is megpengethessük ezeket az érzelmi húrokat, először ismernünk kell magunkat. Egy-egy történés során figyeljük meg, mely érzelmek bukkannak fel bennünk? Miért pont ezeket érezzük? 

A jó történetek meglepettséget váltanak ki 

Mindannyian ismerjük a szokásos történetvezetést: a tehetetlen hercegnő bajban van és a herceg a megmentésére siet. Sajnos ez már olyannyira kiszámítható, hogy nem vált ki izgalmat. Egy modern történetet sokkal inkább úgy tehetünk vonzóvá, ha az emberek valóságról alkotott képét egy kicsit megrengetjük. Meséljünk el egy olyan történetet, mely a hallgatóságot továbbgondolásra készteti. Ne adjunk a kezükbe egy kizárólagos megoldást, hagyjuk, hogy ők maguk alkossák meg egyedi véleményüket. 

A jó történetek egyszerűek 

Ha volt már olyan élményünk, hogy egy könyv olvasása közben nem tudtuk követni a szálakat, akkor biztosan tisztában vagyunk azzal, hogy sajnos előbb-utóbb elveszítjük az érdeklődésünket. Fontos, hogy ezt a hibát ne kövessük el történetmeséléskor! Minden történet elmesélhető részletekkel gazdagítva és egyszerűbben is. A legfőbb cél az, hogy a közönség ne vesszen el a narratívában és megjegyezze, amit mesélünk. A legegyszerűbb, ha teszteljük a barátainkon, hogy hogyan reagálnak, illetve mit tudnak elvinni magukkal a sztorinkból. Ne feledjük: a kevesebb néha több!

Novák Dóra, online szerkesztő, újságíró
a szerző cikkei

(forrás: Medium)
hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés