hirdetés
hirdetés

Tanácsadás

A női helyzet

"Nőként sokszor átnéznek rajtam. Ha velem azonos beosztású férfival megyek egy külső tárgyalásra (addig ismeretlen emberekkel, jellemzően férfiakkal), szinte nem is néznek a szemembe, mintha ott se lennék. Úgy érzem sokszor, mintha csak túlzott, nagyon erőteljes megnyilvánulásokkal tudnám felkelteni az érdeklődésüket. Vagy szótlanul ülöm végig, tehát jellegtelenné válok. Mindkét megoldás szégyenérzettel tölt el. Mit tehetek, hogy partnernek tekintsenek?"

 

Számos nőt gyötör ez a kérdés, egy részük dühösen tiltakozik, más részük szégyenérzettel, megalázottsággal küzd. A leértékelés az egyik legbántóbb, leginkább személyiségromboló viselkedés, különösen akkor, ha igazságtalan és értelmetlen. Főleg az értelmetlenség káros, mert folyamatosan értelmezni kívánjuk a ránk adott reakciókat, és ha érthetetlen jelzésekkel szembesülünk, akkor hajlamosak vagyunk magunkban keresni a hibát.

Torma Kálmán
Torma Kálmán

De ez a viselkedés nem a kérdést feltevő hölgyről szól. Az ő jelenléte váltotta ki, de nem ő okozta, tehát nem jogos a szégyenérzet. Persze könnyű ezt mondani, és más átélni, amikor émelyeg a gyomor a leküzdhetetlen szégyentől vagy torkunk szorul össze dühünkben. Ezek a reakciók regresszívek, régi gyerekkori énállapotainkra vezethetők vissza, kinél-kinél más viselkedési és indulati minták mozgósítódnak, ezért leküzdhetetlenek, és ezért ismétlődnek. A helyzet megoldására van lehetőség, de a megoldások többsége elég sok lelkierőt, kapcsolati bátorságot és bölcsességet kíván, hogy másokat ne sértsünk meg. (A „másik” oldalnak esetleg esze ágában sem volt megbántani senkit, sőt, akár még imponálni is akarhatott így.)

Lehet technikai konstrukcióval is élni, ha a helyzetre előre fel tudunk készülni, például előre meg lehet állapodni a szereposztásban, kinek milyen témák vannak kiosztva, mi irányítja a tárgyalást. (Természetesen megbízható partner kell, aki a megfelelő pillanatban átirányítja hozzánk a kommunikációt és a helyzetmeghatározás lehetőségét. Ha mégis „elcsúszik” a dolog, akkor ezt utólag meg kell beszélni.) Ha előzetes megegyezés nincs, vagy nem lehet, mert nincs rá fogadókészség, akkor a megbeszélés során lehet találni olyan témafüggő pontot, amikor kapcsolódni tudunk. Ekkor kell egyfajta bátorság, hiszen senki sem biztatott a tekintetével, senki nem fordult hozzánk. A bátortalan, „Én azt szeretném mondani” típusú mondatkezdetek ilyenkor eléggé félresikerülhetnek. Viszont sikeres, ha határozott énüzenettel indítjuk a mondanivalónkat: „Nekem az a véleményem…” Persze előfordulhat, hogy akivel párban mentünk tárgyalni, nem igazán lesz hálás az egyenrangúság kinyilvánításáért. Igaz, ezzel azt is jeleztem, hogy nemcsak a másik fél viselkedése hozhat nehéz helyzetbe, hanem saját társunk váratlan „árulása”, megingása is (például mert ezzel a saját férfi énideálja kerül nyomás alá).

Kissé messzebbre vezető és állandóbb eredménnyel járó megoldás, ha önérvényesítő (asszertív) módon idejekorán tisztázzuk férfi kollégáinkkal, a vezetőket is beleértve, a kapcsolati és szerepviszony-egyenrangúságot, nem sértve a feladatok funkcionális szerepkülönbségeit. Ekkor, és ez fontos, azt is jogunknak kell tartanunk, hogy szóvá tegyük, ha valaki eltér ettől. Persze attól, hogy mindezeket kijelentjük, még nem fog változni a viszony, ezért megállapodásra kell törekedni. Miután nyílttá tettük a viszonyok meghatározását, és mégsem mennek bele, vagy nem sikerül a megfelelő kapcsolati helyzetbe jutnunk, akkor baj van – lehet, hogy ki kell lépnünk a cégtől, vagy komoly lelki sérüléseket szedünk össze. (Érdekes következmény, hogy a másik oldal megváltozására koncentráló viselkedés sosem célravezető, mert védekezést vált ki, még akkor is, ha az bűntudatosan beismerő.)

Ha mindezt sikerül elérni, akkor a fent említett tárgyalási helyzetben igen ügyesen egymásnak tudjuk adni a „labdát”, és ki tudjuk aknázni a női és férfi szerep különbségéből adódó kommunikációs és viselkedési szerephatékonyságot. A partner nehéz helyzetben lesz, mi pedig szövetségben.

Torma Kálmán, vezetői tanácsadó, szervezetpszichológus, TMT Consulting
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A legsikeresebb digitális kommunikációs kampányokat és megoldásokat keressük, pontszerzés a Kreatív-MAKSz M+Listán. Hosszabbított nevezési határidő: 12.15.

PR workshop a Prizma Kreatív PR Díj kiemelkedő kampányainak bemutatására január 25-én.

A HRKOMM Award 2017 győztes pályázatainak bemutatása. Időpont: 2018. február 13.

hirdetés