hirdetés
hirdetés

4 figyelmeztető jel

A katasztrófa felé tart a vállalatod? Így derítsd ki, és így tegyél ellene!

A szervezetek halálát gyakran a csapnivaló vezetés jelenti. Kezdve a mérgező főnököktől (róluk részletesebben ebben a korábbi cikkünkben olvashatsz) a nem megfelelő készségekkel, képességekkel rendelkező menedzsereken át egészen a hanyag, nemtörődöm főnökökig sokféleképpen lehet rossz vezetéssel a szakadékba kormányozni a céget.

Honnét vehetjük észre, ha a vezetőnk éppen a katasztrófa felé kormányozza a vállalatot?

1. Az inkompetens vezető. A sikeres vezetéshez elengedhetetlen, hogy a vezető rendelkezzen bizonyos kulcskompetenciákkal. Gondoljunk csak a nagysikerű sorozat, a The Office legendás főnökére, Michael Scottra, aki a boldog tudatlanság állapotában él (ami a sitcom egyik folyamatos gegforrása volt): rossz döntéseket hoz, hiányzik belőle mindenfajta interperszonális készség, és gyakran még a jó és rossz közti különbséget is képtelen meglátni.

De vajon miért találkozni annyi inkompetens vezetővel? Ennek számos oka van. Sok vállalat egyszerűen nem jól választja ki a vezetőit. Ahelyett, hogy a kompetenciákra fókuszálnának, sokakat a lojalitásuk vagy a rangidősségük miatt választanak ki a pozícióra. Ez az elképzelés húzódik meg a Peter-elv hátterében is: ez annak a gondolata, hogy a hagyományos szervezetekben az emberek egészen addig a szintig haladnak előre, amíg már inkompetensek lesznek a pozíciójukban, mivel a szenioritásukért jutalmazzuk meg a munkavállalókat (emögött az a feltételezés áll, hogy a régóta a cégnél lévő munkatársak már elsajátították a vezetéshez szükséges skilleket).

Ellenszer: a szervezeteknek csak azokat kellene előléptetniük, akik már bebizonyították, hogy rendelkeznek vezetői skillekkel; emellett megfelelő képzést is fontos lenne biztosítani a vezetőknek.

2.A (jó) patkányok elhagyják a süllyedő hajót. A magas fluktuáció, különösen ha a távozó munkavállalók a tehetségesebb és tapasztaltabb dolgozóink közül kerülnek ki, egyértelmű jelzése annak, hogy a szervezetünk hanyatlik. A magas fluktuációnak számos oka lehet: mérgező szervezeti kultúra, rossz vezetés, nem versenyképes bérezés és egyéb tényezők is tartozhatnak ide.

Ellenszer: A vezetőknek fel kell ismerniük az intő jeleket, és rá kell jönniük, mivel van a probléma. Az első lépés az exit-interjúk szervezése, vagy (megfelelő időközönként) anonim munkavállalói kérdőívek kitöltetése lehet, hogy megértsük, miért hagynak el minket a jó dolgozóink. A következő lépésben pedig az így nyert információt arra kell felhasználni, hogy megtehessük a megfelelő korrekciós intézkedéseket.

3. A (rossz) patkányok kormányozzák a hajót. Mit értünk rossz patkányokon? Elég dehonesztálónak hathat a megnevezés, de ugyanakkor kifejező: azt a jelenséget kívánjuk leírni vele, amikor egy szervezet szabad folyást enged az abuzív felettesek és a zsarnokok tevékenységének. Miért tennének ilyet? Ez gyakran azért van így, mert vagy a „patkányok” kezében van valamiféle kontroll, vagy a felsőbb vezetés támogatását élvezik.

Ellenszer: A felsővezetőknek biztosítaniuk kell, hogy a szervezet még véletlenül se támogassa az abuzív főnököket. Minden szervezetben zéró toleranciát kell tanúsítani a mobbing, a zsarnokoskodás, a bántalmazó viselkedés iránt!

4.A vezetők folyamatosan tüzet oltanak. Amikor a vezetők folyamatosan fel-alá rohangálnak, hogy a lépten-nyomon felmerülő problémákra megoldást találjanak – különösen ha olyan problémákról van szó, amelyek megjelenését előre lehetett látni –, az a rossz vezetés és a szervezet hanyatlásának jele. A „Vezetés teljes kiterjedése” modellben (Full Range of Leadership Model) ezt „kivételek alapján történő passzív vezetésnek” (Passive Management-by-Exception) nevezik: ez azt jelenti, hogy a vezetők egészen a probléma felmerüléséig várnak, mielőtt cselekvésbe lendülnének, és megpróbálnák megoldani azt. Mire ténylegesen tennének valamit, gyakran már késő.

Ellenszer: A jó vezető proaktív. Stratégiai tervet készít, és másokat is bevon ebbe a folyamatba, hogy a vezetők és követőik céljai összehangolódjanak, a potenciálisan felmerülő problémák előrejelezhetőkké váljanak, és még azelőtt kezelni lehessen őket, hogy a dolgok kicsúsznának az irányításunk alól. A jó vezetők minden munkatárssal együtt dolgoznak azon, hogy a szervezet a jó irányba haladjon előre. A siker kulcsa itt ismét az, hogy mindenki a neki megfelelő helyet foglalja el a szervezetben: vezetők és munkavállalók egyaránt.

(forrás: Psychology Today)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Ugyan az oltások megérkezésével már valamennyire látszik az alagút vége, ez nem jelenti azt, hogy 2021 még ne a változásokról, a rezilienciáról vagy a rugalmasságról szólna. Mely tulajdonságok mellesleg vírus nélkül is csak előrevisznek. Mit tudnak ehhez hozzátenni a HR szolgáltatók?

A nyitás közeledtével egyre többen már az irodai visszatérést tervezik. Tarts március 25-én velünk, járjuk együtt körbe a különböző hibrid megoldásokat: mit tanultunk, mit engedünk el, mit tartunk meg – minden ami a munkavégzés környezetére vonatkozik.

hirdetés