hirdetés

Kémia és coaching

A coaching Mengyelejeve, avagy interjú Komócsin Laura mestercoach-csal, aki megalkotta a coaching eszközök periódusos rendszerét

Komócsin Laura kamaszként kémia tanár akart lenni, de inkább a közgazdász lett, mert elkezdte vonzani az üzleti élet. Diplomázása után egy nemzetközi tanácsadó cégnél több évet dolgozott Malajziától Norvégián át Hollandiáig és most már több mint 15 éve felsővezetői coachként dolgozik. Annak ellenére, hogy 2021-ben megkapta a coach szakmai életmű díjat, mert 6 könyve jelent meg, közel 1000 coachot képzett és elérte az International Coaching Federation legmagasabb mestercoach minősítését is, gyerekkori kedvenc tantárgya a kémia sem tűnt el nyomtalanul az életéből és Mengyelejev mintájára megalkotta a coaching eszközök periódusos rendszerét.

Interjú Komócsin Laurával, a coaching Mengyelejevével. 

- Külső szemlélőként a kémia és a coaching nagyon távol áll egymástól. Hogyan kapcsolódhat össze mégis a kettő?

- A coach kiválasztási folyamatban gyakran hangoztatjuk, hogy fontos a "kémia", azaz már ez is elültette a bogarat a fülembe. Mivel a Toolful coach című könyvemben 150 coaching eszközt írtam le, ezért szerettem volna áttekinthetően, egy oldalban összefoglalni őket, hogy egy olyan megoldást adhassak a coachok kezébe, ami A4es méretben mindig ott lehet az íróasztalukon, mint a kémiát tanulóknak a Mengyelejev féle periódusos rendszer. Ez nem csak kezdő coachoknak hasznos összefoglaló, de nagyon tapasztaltaknak is, hogy újabb inspirációt nyerhessenek további coaching eszközök kipróbálására, hogy az ügyfél minél elégedettebb lehessen. 

- A Mengyelejev féle periódusos rendszer a kémiai elemeket rendezi be különböző paraméterek, hasonlóságok alapján és mindegyik elemnek van egy vegyjele. Miben hasonlít a Coaching Periódusos rendszer erre? 

-  Ez a coaching eszközöket rendszerezi és ezeknek is megvan a maga "vegyjele", rövidítése. A DIADAL coaching modell 6 fázisra osztja a coaching folyamatot, ezek a periódusos rendszer sorai. A legalsó sorban találhatók azok az eszközök, amik a Diagnózis fázisban használandók, a következő sorban az Iránykijelölésben jók, majd alulról a 3. sorban azok, amikkel sok Alternatívát lehet gyűjteni, majd ezt követik a Döntési fázist támogató eszközök, utána a legnehezebb, az Alkalmazás fázis eszközei és végül legfelül a Lezárás fázis két kiemelt eszköze az Összegzés és az Ünneplés.

Ugyanúgy 18 oszlopos, mint a Mengyelejev féle, és egy oszlopban a hasonló eszközök szerepelnek. Így ahogy Mengyelejevében vannak nemesfémek, alkáliföldfémek, a mi rendszerünkben is külön oszlopban vannak azok az eszközök, amik vizuális eszközök vagy a kreatív írás különböző fajtái és külön oszlopot kaptak azok, amiket az üzleti világban, executive vagy business coaching keretében is jól használhatók, (mint pl AC, 360 fokos értékelés, SWOT, KPI...). Külön narancssárgával jelöltem azon eszközöket, amik team coachingban is hasznosak. Az első és utolsó oszlopba pedig az adott coaching fázis leggyakrabban használt eszközeit tettem, azaz, ha csak azt a 2-t használjuk abban a coaching fázisban, akkor is elég, de ha több időt, fókuszt szeretnénk arra a fázisra szánni, akkor a közte levőkkel is kiegészíthetik. (pl SMART cél, Pozitív vizualizáció, Pro kontra elemzés, Skálázás, Akcióterv, Tanulságok levonása és Ünneplés) 

- A kémiai periódusos rendszer alatt és itt is van 2 "kilógó" sor. Abban milyen coaching eszközök találhatók?

- A felső sorba azokat tettem, amik a coaching folyamat elején jégtörőként használhatók, pl becsekkelés, pozitív pletyka, TRUST modell. 

Az alsó sorba pedig azokat szerepeltetem, amik a coaching folyamat fázisától függetlenül, bármikor jól használhatók, pl aktív hallgatás, kérdezéstechnika, visszatükrözés, összefoglalás.

- Milyen volt a fogadtatása a Coaching periódusos rendszernek?

- Felülmúlta az elvárásaimat, amit már az is alátámaszt, hogy 50-nél is többen jelentkeztek önkéntes tesztelésre, akik visszajelzéseket, javaslatokat tettek arra, hogyan legyen még jobb. Voltak köztük vegyészek, kémia tanárok és persze coachok, HResek is, és olyanok, akik mindkét szakmához kötődnek valahogyan. Mindezek hatására lett jobb, mint az eredeti verzió. Például a Nemet Mondási Lista eredetileg NML volt, majd NO lett, hiszen így még egyértelműbb, könnyebben megjegyezhető "vegyjel" lett. GG nevűből GrGr lett, amit egy nagy macskaszerető HRes javasolt :-).

Ahogy az eredeti kémiai periódusos rendszerben sem mindig könnyű megjegyezni az összes vegyjelet, ezért alá van írva a coaching eszközök pontos neve itt is.  

- Kinek és mikor érdemes használnia?

- Eredetileg kezdő coachoknak gondoltam, de magam is rajtakaptam azon, hogy mivel ott van laminálva az asztalomon, nagyban megkönnyíti, amikor készülök a másnapi coaching ülésemre. Így egy oldalban át tudom tekinteni, ha valamelyik témához vagy valamelyik fázishoz még ötletet keresek. Emellett jó szívvel ajánlom coaching szemléletű vezetőknek, ezért idén az ügyfeleink ezt kapják karácsonyi ajándékként és akik tanulják a coachingot, azok a könyvünk vásárlásához kapják majd, hogy minél szélesebb körben elterjedjen, ezért is készült el már az angol változata is, amiről az egyik legnagyobb nemzetközi coaching magazinban is megjelenik cikk novemberben.

Uj Anikó ACC
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra cégvezetőknek, értékesítési vezetőknek, értékesítőknek, kommunikációs szakértőknek, politikusoknak, és mindenkinek, akinek a munkája részét képezi, hogy meggyőzzön másokat, értékesítsen valamit: terméket, szolgáltatást, ötletet vagy önmagát.

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! 10 alkalmas képzés péntekenként: 10 oktatási nap + konzultációs lehetőség! 2021. októbertől!

Mutassátok meg, hogy CSR-ral valóban lehet jót tenni! Normál nevezési határidő: október 12.

A HRPWR.HU és az Üzlet & Pszichológia szaklap bemutatja a VIII. HR szakmai randit.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Végső nevezési határidő: október 15.

hirdetés