hirdetés
hirdetés

Checklist

A bizalomépítés saját magaddal kezdődik

Szervezetekkel, csapatokkal, egyénekkel dolgozva visszatérő eleme a munkánknak, hogy beleütközünk a bizalom kérdéskörébe, azaz abba, hogy nincs. Hogyan lehet ezen változtatni? És hol érdemes elkezdeni a munkát? Nyakas Kitti szervezetfejlesztő, tréner, coach írása a Legacy Kft. blogján.

A bizalom, illetve a hiányának a kérdése kevésbé a nyíltan kimondás, mint inkább azoknak a jeleknek és tüneteknek a felismerése szintjén jelenik meg, amik zavart és kellemetlenséget okoznak a mindennapokban. Ilyen jelek lehetnek az egyéni viszonyokban az egymás háta mögötti kibeszélés, a piszkálódás, a csapatok szintjén a parttalan viták és személyeskedésbe torkolló konfliktusok, a folyamatok szintjén a túl sok ellenőrzés és jóváhagyási kör, a szervezetek szintjén pedig a megnövekedő fluktuáció, vagy az ügyfelek elpártolása.   

A jelenségek gyökérokáig lefúrva a mélyben gyakran a bizalomhiányt találjuk. Erről írt már Lencioni is a Kell egy csapat című könyvében, a csapat és szervezeti diszfunkciók hierarchiáját bemutató modelljéről pedig itt olvashattok részletesen.  

Ezt a blogposztot egy másik könyv: A bizalom sebessége ihlette. Ami megfogott a könyvet olvasva, hogy a bizalmat belülről kifelé kell építeni. A bizalom első hulláma az önbizalom, avagy a személyes hitelesség, és ezt lehet kiterjeszteni társas, majd szervezeti, piaci és társadalmi szintre. 

Így a munkát magunkkal kell kezdenünk, ehhez pedig adok most egy ellenőrző listát, amin végig lehet menni és a segítségével reflektálni a saját működésünkre. 

A hitelességnek 4 összetevőjéről ír a Covey és Merrill szerzőpáros.  

1. Tisztesség. Ez azt jelenti, hogy azt tesszük, amit mondunk. Megvan bennünk a bátorság, hogy az értékrendünkkel és a hitünkkel összhangban cselekedjünk, valamint kellő alázattal rendelkezünk. 
Vizsgáld meg magad az alábbi kérdések mentén:  

  • Mennyire vagy következetes? 
  • Mennyire sikerül teljesítened az ígéreteidet? 
  • Mennyire tudod kimondani és képviselni a véleményedet?

2. Szándék. A bizalom növekszik, ha a motivációnk egyenes és kölcsönös előnyökön alapul, ha őszintén törődünk magunkkal és azokkal, akikkel kapcsolatba kerülünk. 
Vizsgáld meg magad az alábbi kérdések mentén:

  • Mit teszel a saját motiváltságod fenntartása érdekében? 
  • Mennyire veszed figyelembe mások igényét, véleményét? 
  • Mennyire szempont számodra, hogy te is és mások is jól jöjjenek ki egy-egy helyzetből? 

3. Képességek, azaz a tehetségünk, hozzáállásunk, tudásunk, stílusunk, készségeink, és a folyamatos fejlődésbe fektetett energia, amikkel elérhetjük az eredményeket.
Vizsgáld meg magad az alábbi kérdések mentén:  

  • Milyen mértékben aknázod ki a benned rejlőd potenciált? 
  • Mennyire vagy tisztában az erősségeiddel? 
  • Mit teszel annak érdekében, hogy fejleszd magad?

4. Eredmények. Hiába vagyunk a fentiek birtokában, az is fontos, hogy hozzuk az eredményeket, el tudjuk érni, amit elvárnak tőlünk és amit ígértünk.

Vizsgáld meg magad az alábbi kérdések mentén:  

  • Mit mondasz és hogyan beszélsz a saját eredményeidről? 
  • Mennyire vagy megbízható a rád bízott feladatok elvégzésében? 
  • Mennyire tudsz tanulni a hibáidból, kudarcaidból?  

A kérdések mentén önvizsgálatot tartva pedig vedd számba, hogy mire jutottál: 

  • Mi az, amire a személyes hitelességedet építheted?  
  • Mik azok a viselkedések, amikben érdemes erősítened, vagy változnod ahhoz, hogy a személyes hitelességedet növeld?  
  • Kik azok a környezetedben, akiktől szívesen kérnél visszajelzést erről?  
  • És mi az, amit az előzőek alapján mostantól teszel?  
Nyakas Kitti, Szervezetfejlesztő, tréner, coach
a szerző cikkei

(forrás: Legacy Blog)
hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

SAVE THE DATE - 2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés