hirdetés
hirdetés

Győzzük le a kezdeti nehézségeket!

6 tipp, hogy simán menjen a beilleszkedés

Pénzcentrum összegyűjtött 6 tippet, mellyel könnyebbé válhatnak az új munkahelyen az első napok, hetek. 

Aki keres, talál - tartja a mondás. A fiatal munkavállalók ahelyett, hogy lojalitásukkal anyagi elismerést vívnának ki jelenlegi cégüknél, törekedve egy esetleges előléptetés megszerzésére, inkább tovább állnak, amint lehet. Ez persze anyagilag is kifizetődik nekik, az utóbbi évek tanulsága ugyanis az, hogy egy fiatal pályaelhagyó 15-20 százalékkal is többet kereshet egy új helyen. 

Egy új állásba belerázódni azonban korántsem egyszerű feladat, megtartani pedig adott esetben még nehezebb. Az embernek jól kell teljesítenie, persze úgy, hogy közben egy teljesen új terepen mozog, ráadásul nem is ismer senkit. Éppen ezért létfontosságú lehet, hogy a most következő 6 tanácsot megfogadjuk, és e szerint próbáljunk cselekedni. Ezekkel a trükkökkel ugyanis abszolút pozitív irányba befolyásolhatjuk megítélésünket, aminek egyenes következménye, hogy a próbaidő lejártakor nem kell körmöt rágva várni, hogy maradhatunk-e vagy sem.

Még nem tudsz semmit, de ez rendben van

Ha valaki új munkahelyre megy, akkor általában rengeteg újdonsággal találja szembe magát. Hirtelen nagyon sok mindent kell elsajátítanunk, nincs idő sokat teketóriázni, ráadásul az emberben már ilyenkor is benne van a bizonyítási vágy. Akkor sem szabad csüggedni, ha az első napok, hetek igazán kimerítők, hiszen ez már csak ilyen, bele kell jönni. A legfontosabb azonban az, hogy ne temessen minket be az az érzés, hogy semmit sem tudunk, mert ez az elején teljesen normális. Az első időkben fontos, hogy figyelmesek legyünk, gyorsan tanuljunk és adaptálódjunk, de természetesen ezt is el kell kezdeni valahol.

Olvass a munkahelyi sorok között!

Bár a munka és az elvárások terepe először misztikusnak tűnhet egy új munkahelyen, azt már hamar le lehet vágni, hogy milyen a munkahelyi környezet. Mennyire beszélgetnek egymással az emberek, milyenek a munkaállomások, a főnök-beosztott viszony. Egyszóval rengeteg dolgot meg lehet figyelni már abban az időben is, amikor a munka még nem megy annyira zökkenőmentesen.

Ez a megfigyelés pedig nagyon fontos, hiszen a munkahelyi légkör alapjaiban határozza meg a munkavállalók jólétét. Jó tehát, hogyha minél hamarabb kiderül, hogy szimpatikus-e csapat vagy sem, hogy az emberek többsége inkább enervált és utálja, amit csinál, vagy inkább vidámak, felszabadultak. Nem szabad tehát csak a saját kötelességeinkbe temetkezni az új helyen, nagy hangsúlyt kell fektetni arra is, hogy megismerjük a munkatársainkat. 

Kezdeményezz!

Természetesen, ha egy új helyen kezdünk, elvárható, hogy a közvetlen felettesünk vagy egy kollégánk megmutassa a dolgokat, eligazítson minket a teendők között, bevonjon minket a körforgásba. Igen ám, de ezt nem szabad csak "elszenvedni", hanem aktívan részt kell benne venni. Ez a kedvezményező aktivitás jó hatással lehet a munkahelyi beilleszkedésre, és ennek segítségével gyorsabban is tanulunk. Nem szabad persze túlpörögni sem, egyszerűen egészséges keretek között, de folyamatosan használni is kell az újonnan elsajátított tudást.

Sőt, nyilván adott kereteken belül, tovább is mehetünk egy-egy feladat során, amiben ha elakadunk, kérhetünk újra segítséget. Ilyenkor meglepve fogjuk tapasztalni, hogy a felettesünk/kollégánk mennyire örülni fog annak, hogy 2-3 szájbarágós részt átugorhat, mivel azt magunknak is ki tudtuk logikázni. Fontos, hogy ezt a pontot mindenki nagyon komolyan vegye, hiszen egy cégnél bármennyire is pozitívak az ott dolgozók, maximalizálva van az az egységnyi idő, amit egy újonccal tudnak foglalkozni a kollégák.

(Amennyire csak lehet) hagyj gyors nyomot!

Nem mindegy persze, hogy egy nagy múltú céghez érkezik valaki vagy újonnan indul el egy kezdeményezéssel, úgymond "alapítóként". Mindkettőnek megvannak a maga előnyei, illetve hátrányai. Előbbi esetben minden kőbe vésett, könnyű adaptálódni, de nehezebb változtatni a fennálló dolgokon. Utóbbi helyzet pozitívabb abból a szempontból, hogy a rendszer nyitott, mi magunk is alakíthatjuk a belső kultúrát, igaz ez sokkal több kihívással is jár. Bárhogy is legyen, amennyire csak lehet figyeljünk, találjunk ki új, innovatív dolgokat, amiket egyeztetések és kipróbálás után akár mi magunk is rendszeresíthetünk a környezetünkben, csapatunkban. Minél hamarabb, annál jobb.

Ismerd meg a főnököd!

Ha szerencsések vagyunk, akkor olyan főnökünk lesz, aki minden tőle telhetőt megtesz azért, hogy az új alkalmazottak a lehető legzökkenőmentesebben elkapják a fonalat. Egy jó vezető arról ismerszik meg továbbá, hogy jól és nyitottan kommunikál, és elsődleges céljai között a bizalom légkörének megteremtése szerepel. Ez persze önmagában még nem garancia semmire, de egy ilyen hozzáállás abszolút meg tudja könnyíteni egy új ember beilleszkedését. 

Ezzel szemben az is előfordulhat, hogy a főnökünk egyáltalán nem jó fej, fölényeskedve beszél hozzánk, lekezel. Ilyenkor muszáj higgadtnak maradnunk és ameddig csak lehet, kivárásra játszani, hiszen ha jobban megismer minket, lehet pozitívabban fog hozzánk állni. Az is segíthet ilyen szituációban, ha az első céges, csapatos dzsemburira elmegyünk, hiszen ott oldott körülmények között is ismerkedhetünk. Egy ilyen összejövetel után pedig lehet, hogy a főnök is máshogy fog ránk nézni. 

Érd el, hogy bízzanak benned!

A bizalom egy kétirányú dolog, új ember érkezésénél természetes, hogy a munkatársak érdeklődnek irántunk, miközben mi is érdeklődünk a többiek iránt. A kezdeti időben azonban érdemes duplán odafigyelni, amit elvállalunk, azt maradéktalanul teljesíteni. Jó, ha nem késünk, egyszóval csupa olyan dologra figyelünk, ami a többiek szemében megbízható alakká tesz minket. Gondoljunk csak bele, ha már a csapat tagjai vagyunk, jól érezzük magunkat együtt, senkit nem fog érdekelni, ha mondjuk néha-néha 10-15 percet késünk, ha viszont ezt az első 1-2 hétben játsszuk el, egyből ránk süthetik a "megbízhatatlan" címet. 

Nem hiába fogalmaz Ronda Suder HR szakember úgy, hogy a "munkád első 90 napja gyakorlatilag a felvételi interjúd meghosszabbítása." Ez azt jelenti, hogy mindent, amit csinálunk, mindent, amit mondunk, arra kell felhasználnunk, hogy bizonyítsuk: profi és szorgalmas munkavállalók vagyunk, pozitív hozzáállással. A kezdettekkor persze semmi sem egyszerű, elég melós jó viszonyt kialakítani ismeretlen, felnőtt emberekkel, de ha ez sikerül, az a későbbiekben kamatosan megtérül. Hiszen egy jó csapatban jó dolgozni, ami adott esetben még a fizetésnél is fontosabb tényező.

(forrás: Pénzcentrum)
hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés