hirdetés
hirdetés

Együttérzés a munkahelyen

6 módszer, ahogyan a vezetőként empátiát mutathatsz a munkahelyen

Az empátia egy olyan készség, mely a jelenlegi és a jövőbeli munkahelyeinken is kulcsfontosságú szerepet fog betölteni. A vállalatok számára egyre kritikusabb szempont, hogy olyan vezetőket alkalmazzanak, akik képesek mozgatni a szervezetet mind békeidőben, mind a kihívások idején. Nézzünk 6 módszert, mely vezetőként elősegíti az empátia gyakorlását!

1. Szánj időt a beosztottjaid napi problémáinak megismerésére! 

Sokak számára a hangsúly a konkrét feladatok vagy projektek eredményeinek megismerésén van.

Sajnos ez a szűk fókusz nem ad lehetőséget annak megismerésére, hogy bizonyos tényezők milyen hatással lehetnek a munkatársak eredményességére vagy a kijelölt feladatok elvégzésére. Például sok vezető nem érzékeli, hogy egy alkalmazott elbocsájtása, vagy egy vezető csere hogyan hat a megmaradó csapattagokra.

2. Figyelj a túlmunka jeleire a munkatársak esetében! 

A kiégés manapság valódi probléma és komoly kockázatot jelent azokban a munkakörökben, ahol fokozott a stressz terhelés és nagy nyomás alatt dolgoznak a munkatársak. Sokan több órát töltenek el fokozott stresszhelyzetben és nehéz a munka és a magánélet összeegyeztetése is.

Az empatikus vezetők képesek felismerni (saját és) mások túlterheltségének jeleit, mielőtt a kiégés olyan mértékűvé válna, hogy az megbetegedéssel, vagy más komolyabb következménnyel járna.

Tehát rendszeresen fordíts időt arra, hogy megnézd a csapatod tagjait, és felmérd, hogyan kezelik a jelenlegi munkaterhelésüket.

3. Mutass őszinte érdeklődést mások igényei, reményei és álmai iránt!

Az empatikus vezetés része az, hogy megértsük az egyes beosztottjaink egyedi igényeit és céljait. És hogy hogyan lehet a munkafeladatokat úgy elosztani, hogy ezzel a lehető legjobban hozzájáruljunk a szervezeti teljesítményhez és az alkalmazottak elégedettségéhez is.

A csapat tagjai, akik úgy látják, hogy vezetőjük elismeri őket, elkötelezettebbek és motiváltabbak a következő feladatokat illetően.

4. Mutass hajlandóságot arra, hogy segítesz a beosztottjaidnak, ha személyes problémájuk adódik.

A munka és a magánélet közötti határok egyre jobban elmosódnak, különösen a jelenlegi járvány- és válsághelyzetben.

Az empatikus vezetők megértik, hogy a munkatársaik a napi munka felelőssége mellett személyes problémákkal is szembesülnek. 

Felismerik, hogy szerepet kell vállalniuk csapattagjaik támogatásában ezekben a nehéz élethelyzetekben.
A nyílt, őszinte kommunikáció ösztönzése és fenntartása jó módszer a pszichológiai biztonság fokozására.

Ez segít abban, hogy a csapat tagjai számára természetes legyen, hogy jelzik igényüket a segítségre, amikor erre szükségük van.

5. Maradj nyitott!

Az empátia kialakulásának egyik első lépése, a saját feltételezések, hiedelmek elengedése és a másik személy perspektívájába való belehelyezkedés.

Hallgasd meg a másikat figyelemmel és próbáld megvizsgálni a helyzetet az ő szemszögéből.

Ne kezdj rögtön vitába, inkább kérd meg a másik személyt, hogy írja le részletesebben a helyzetet, hogy minél jobban meg tudd azt érteni.

6. Vigyázz a saját mentális egészségedre!

Ha nem tudod kezelni a saját érzelmeidet, folyamatosan stressz alatt állsz, stressz tünetek mutatkoznak nálad, esetleg már a kiégés szélén vagy, nehéz lesz számodra megérteni, hogy mások mit élnek át.

Gyakorold ezeket a készségeket az empátia fejlesztéséhez.

Ha érdeklődsz mások gondolatai, érzések és tapasztalatai iránt, azzal bizalmi kapcsolatokat alakítasz ki. Ezzel pszichológiai biztonságot teremtesz a munkatársaid számára, ami nagyban hozzájárul a csapatod és szervezeted sikereihez.

Puskár Ildikó, pszichológus, coach
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Január végén ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol első kézből ismerkedhettek meg a 2020-as év kiemelkedő PR-kampányaival.

Február 4-én bemutatkoznak a HRKOMM Award 2020 nyertes pályázatai! Stay tuned! A programot folyamatosan frissítjük!

Milyen régi, új és régiúj, azaz a változásokkal együtt frissülő szolgáltatásokat tudnak nyújtani 2021-ben a HR-szolgáltatók? Február 16-án megtudhatjátok az év első szakmai rapid találkozóján!

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! Féléves képzés péntekenként: 10 oktatási nap + 9 konzultációs alkalom! 2021. februártól júliusig!

hirdetés