hirdetés

Ne feledkezzünk el a pihenésről!

5 tipp a valóban pihentető kikapcsolódáshoz

Amikor felőrölnek a mindennapok, a teendők sodrában gyakran észre sem vesszük, hogy hetek, hónapok óta nem tartottunk pihenőt, és immár a végső tartalékainkból dolgozunk. Ilyenkor szokott jelezni a testünk egy megbetegedéssel, vagy a lelkünk egy kiborulással. Az idei év ráadásul ebből a szempontból kiemelten káoszos, hiszen sokaknak kiesett, vagy éppen megnövekedett a leterheltsége a COVID karantén időszakában.

Nagyvállalatoknál dolgozó ismerőseimmel is ugyanarról számoltak be, mint szabadúszó, vállalkozó barátaim: a legtöbben arról panaszkodtak, hogy a néhány hónapnyi otthonról végzett munka teljesen átalakította a mindennapjaikat, és ez rengeteg stresszel, valamint munkakészenléttel járt. Valójában nem hogy kevesebbet, még többet dolgoztak, és most, hogy nyáron „újraindult az élet”, az energiaraktáraik teljesen lemerültek.

A kérdésemre, miszerint ki és hogyan megy majd nyaralni, a legtöbben csak szomorkás mosollyal, vagy ironikusan válaszoltak: sehogy. Mondhatnánk, hogy nem meglepő, hisz sokan a fennálló gazdasági problémák és egészségügyi kockázatok miatt gondolni sem mernek az „éves pihenésükre”. Az egyik közeli ismerősöm egészen pontosan megragadta a lényeget: „Többet dolgoztam és kevesebbet kerestem!”. Azonban figyelembe véve, hogy a kiégés (burnout szindróma) ma Magyarországon népbetegségnek számít*, érdemes mégis átgondolni, hogyan töltődhetnénk fel – spórolt pénz és nyaralás hiányában is.

Jó tanuló, jó dolgozó 

Az ismerőseimmel beszélgetve világossá vált számomra, hogy a legtöbben nem tudnak igazán minőségi jelleggel pihenni, ha nincsenek ténylegesen erre „dedikált szabadságon”. Pedig a feltöltődésre még inkább szükségünk van, amikor nincs lehetőségünk nyaralni: a kikapcsolódás hatására ugyanis csökken szervezetünkben a stresszhormon-szint, energiaraktáraink feltöltődnek, empatikusabbak és nyugodtabbak leszünk. Ez pedig segít fenntartani munkahelyi motivációnkat, lelki jóllétünket, mely ugyanúgy befolyással van a munkahelyi közösségünkre, mint ahogyan a kiégésünk negatív hatásai is.

Megkérdeztem tehát a barátaimat: miért állnak neki olyan nehezen mégis a pihenésnek? A válasz nagyon jellemző a modern túlhajtott társadalmunkra:

Agyunk és lelkünk érdekesen működik, ugyanis tudatalatt a pihenést egyfajta jutalomként éljük meg, amelyet csak akkor „engedünk meg magunknak”, ha úgy érezzük, hogy kiérdemeltük azt. A túlzott maximalizmus, a megfelelési kényszer és a munka mennyiségének nyomása nem csak önbecsülésünket rombolja, de realitásvesztéshez, konfliktuskezelési problémákhoz is vezethet. Ennek köszönhetően pedig könnyen érezhetjük azt, hogy a munkánkban akár pár órára is nélkülözhetetlenek vagyunk.

A pihenés azonban nem luxus, hanem létszükséglet, a hiánya pedig – bár rövid távon látszólag hatékonyabbnak tűnhetünk -, valójában kiégéshez vezet, mely a munkaképtelenséghez vezető út első lépcsője.

Éppen ezért most 5 szemponton keresztül szeretnék rávilágítani az énidő, és azon belül is a szabad pihenés, kikapcsolódás fontosságára és lehetséges módszereire. Ne feledd, ezeket a praktikákat nemcsak a szabadságod alatt vetheted be, hanem a hétvégékbe, mindennapokba is beépítheted.

1.     A PIHENÉS NEM CSAK AKTÍV LEHET

Emlékezzünk az aktív nyaralásokra és arra, hogy valójában milyen fárasztóak tudtak lenni: mindent néhány napba próbáltunk sűríteni: városnézés, családlátogatás, ügyintézés… Gyakran elfelejtjük, hogy ahhoz, hogy megfelelően teljesítsünk, előbb önmagunk számára kell energiát, mentális és érzelmi tartalékot gyűjtenünk.

Engedd meg magadnak a lazítást, és ne tervezd tele programokkal a pihenőidődet! Törekedj az egyensúlyra és hagyj teret a bambulásnak, sokáig alvásnak, sorozat-maratonnak vagy más haszontalannak tűnő, mégis feltöltő tevékenységeknek is, így sokkal kipihentebben térsz majd vissza a munkába.

 2.     LEGYÉL JELEN

Ha a pihenés elején még a munkán pörög az agyad, akkor hagyj időt magadnak a megnyugvására és átállásra, így hamar megérkezel majd a jelenbe, az „itt és most”-ba. Ez azért is kiemelten fontos, mert ha tudatosítod, hogy most éppen pihensz, az egyfajta meditatív állapotot eredményez, és segít, hogy ne aggódj olyan dolgok miatt, amikre jelen pillanatban nincsen ráhatásod.

Éld meg lazán a szabadságod pillanatait, keress magad körül apró szépségeket (pl. figyeld meg a tájat aprólékosan, beszélgess szívből egy kedves ismeretlennel…) és olyan pihentető tevékenységeket, melyek feltöltenek.

 3.     NE KIKAPCSOLD, HANEM KAPCSOLD ÁT…

az agyad és a mobilodLegtöbbünk számára az okostelefon nem csak kommunikációs eszköz, hanem munkahelyi kellék és hírcsatorna, melyet sokkal többet nyomogatunk a szükségesnél. Az email vagy munkáddal kapcsolatos egyéb értesítések lenémítása valóban javasolt a feltöltődés idejére, azonban, ha okosan használod, nem kell megválnod a készülékedtől.

Tipp: Használd telefonodat fotózásra, örökítsd meg a pillanatokat új szemmel, vagy keress inspirációkat, képeket, festményeket az interneten egy kreatív projektedhez. Látogass meg GPS segítségével még sosem látott, eldugott helyszíneket, éttermeket, vegyél részt újfajta programokon. Az új élmények, szokatlan benyomások és élethelyzetek energiával és pozitív gondolatokkal töltenek fel, serkentik a kreatív gondolkodást.

 4.     LEGYÉL EGYEDÜL IS

A szeretteinkkel töltött minőségi idő csodálatosan felöltő lehet, azonban saját magamon is tapasztalom, hogy az egyedüllét, a magamra fordított idő teljesen másfajta pihenést nyújt, amire ugyancsak szükség van. Fontos, hogy bár úgy tűnhet, a legfontosabb most a családod, rokonaid, barátaid vágyainak eleget tenni, a szabadságod ideje alatt mégse a megfelelési vágyad vezessen.

Az egyedüllét nem egyenlő a magánnyal, hiszen idő és tér kell ahhoz, hogy másoktól függetlenül, alkalmazkodás nélkül pihenhess, és saját igényeid szerint gondolhasd újra a szükségleteidet.

 5.     TERVEZZ SZABADON ÉS ÁLMODJ NAGYOT

Biztosan megéltél már olyan pillanatot, amikor pár nap pihenés után teljesen új terveid, meglepően kreatív gondolataid születtek. Agyunk számára a mindennapi, monotonnak tűnő tevékenységek sorából való kikapcsolódás tökéletes wellness, használd hát ki és nyiss teret a gondolataidnak.

Ilyenkor gyakorta érkeznek felismerések, akár a céljaid újragondolása vagy szimpla álmodozás közben: ezeknek jó szabad keretet adni, egyfajta kötetlen egyéni brainstormingot tartani. Ha jól esik, jegyezd le gondolataidat, de ne vágj bele azonnal a megvalósításukba… elvégre most pihensz.

A pihenés mindannyiunk számára szükséges tevékenység, melynek köszönhetően mentálisan és lelkileg is töltődhetünk. Bármilyen élethelyzetben is vagy, ne felejtsd el csökkenteni magad körül az ingereket, és időnként félretenni a munkát egy kicsit, hogy aztán hatékonyabban és motiváltabban folytathasd azt.

A cikk eredetileg az Eureka Blogon jelent meg.

Győri-Nádai Réka, tréner, szakmai fejlesztő
a szerző cikkei

(forrás: Eureka games)
hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a HRPWR.HU ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 4.0 online szakmai konferencia szeptember 24-én.

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekel? Akkor ne hagyd ki! Jelentkezz!

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés