hirdetés
hirdetés

Kellemes ünnepeket kívánunk!

5 pszichológiai tény a karácsonyról

Hogyan reagál az agyunk a karácsonyi képekre? Miért olyan fontosak számunkra a hagyományok? Hogyan befolyásol, sőt, akár manipulál minket a karácsonyi zene? Tényleg jobb adni, mint kapni? Cikkünkben ezeknek a kérdéseknek jártunk utána.

1.    Karácsonyra van huzalozva az agyunk?!

Egy kísérletben olyan embereket vizsgáltak, akik különféle hagyományokkal ünnepelték a karácsonyt, a kontrollcsoportot pedig azok alkották, akiknek nem volt karácsonyi hagyománya. A résztvevőknek karácsonyi témájú képeket mutattak, miközben agyukat MRI-vel (mágneses rezonanciavizsgálat) figyelték. Az eredmények azt mutatták, hogy a karácsonyt ünneplők fokozottabb agytevékenységet mutattak a karácsonyi képekre, főként azokon a területeken, melyeket korábbi vizsgálatokban összefüggésbe hoztak többek között a spiritualitással és az érzelmek felismerésével is. Ebből a szerzők arra következtettek, hogy van egy ún. karácsonyi hálózat az agyunkban, ám „a karácsony-jelenség” még további vizsgálatokat igényel.

2.    Ragaszkodunk a hagyományainkhoz, hogy ne érjen minket csalódás

A legtöbbünknek vannak különböző szokásai, hagyományai az egyes ünnepekhez, eseményekhez kapcsolódóan. Mindannyian egy kicsit másképp ünnepeljük a karácsonyt, van, aki szívesen van egész nap pizsamában, más pedig készül arra, hogy végre kiöltözhessen. Vannak családok, ahol évtizedek óta ugyanazok az ételek kerülnek az asztalra, és valószínűleg az ajándékozás és a fa díszítésének időzítése is állandó. Egy biztos: ezek a hagyományok sokat jelentenek számunkra, így nem szívesen mondunk le róluk. Egyrészt belénk van kódolva az attól való félelem, hogy ha nem így csináljuk, akkor az hogy lesz és milyen lesz? Szeretnénk következetesek lenni a viselkedésünkben, így szeretjük ugyanúgy, vagy legalább hasonlóképpen tenni a dolgunkat. A tradícióinkba vetett bizalomnak nagy ereje van, megvéd minket az olyan negatív érzelmektől, mint a csalódottság, a szégyen vagy a veszteség.

3.    A karácsonyi fények és illatok nosztalgiát váltanak ki belőlünk

Amint eljön a december, az utcákon kigyúlnak a karácsonyi fények, az otthonokba és az üzletekbe karácsonyi dallamok és illatok költöznek, s mindez mivel évente ismétlődik, előhívja belőlünk a gyermeki boldogságot, izgatottságot és nosztalgiát. Felidéződnek bennünk a karácsonyi készülődések, emlékek, s a felmérések szerint mindez az embereket pozitívabbá teszi a jövőképükkel kapcsolatban.

4.    A karácsonyi zene vásárlásra bír minket 

Ha már nosztalgia: a legerősebb emlékmegőrző tényezőkhöz tartoznak az illatok és a zene. Nem véletlen tehát, hogy az üzletekben egész decemberben (s gyakran már azt megelőzően is) karácsonyi dalok szólnak. Több tanulmány is vizsgálta, hogy azokat az üzleteket, melyekben mind az ünnepi zene, mind pedig a karácsonyi illatok helyet kaptak, nagyobb valószínűséggel értékelték pozitívan a vásárlók, akik több időt töltöttek el ott és így nagyobb valószínűséggel is vásároltak! Az illatok szintén nosztalgikus (otthonos) hatást válthatnak ki, főként a karácsonyhoz kötődő süteményes illatok, és ami otthonos, az általában jó érzésekkel teli és biztonságos is, azaz vonzó számunkra, szívesen töltünk ott időt. A zenehallgatás pedig hatással van az időfelfogásunkra: például, amennyiben egy általunk kedvelt vagy ismert dal szól valahol, szívesen megvárjuk a végét.

5.    Adni tényleg jobb, mint kapni

Vehetünk-e pénzen boldogságot? Talán igen, de meglepő módon: a másoknak vásárolt karácsonyi ajándékok hozzájárulhatnak a boldogságunkhoz. Egy 2008-as kutatásban például a kutatók reggel megkérték a résztvevőket, hogy értékeljék a boldogságszintjüket, majd adtak nekik egy meghatározott pénzösszeget, melyet különböző dolgokra kellett költeniük: számlák befizetésére, ajándékra saját magunknak vagy ajándékra valaki más számára. Ezt követően ismét megkérdezték a résztvevőket a boldogszintjükről, s azt találták, hogy azoknak ugrott meg leginkább az észlelt boldogsága, akik másoknak vásároltak ajándékot.

Novák Dóra, online szerkesztő, újságíró
a szerző cikkei

(forrás: Psychology Today)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Ugyan az oltások megérkezésével már valamennyire látszik az alagút vége, ez nem jelenti azt, hogy 2021 még ne a változásokról, a rezilienciáról vagy a rugalmasságról szólna. Mely tulajdonságok mellesleg vírus nélkül is csak előrevisznek. Mit tudnak ehhez hozzátenni a HR szolgáltatók?

A nyitás közeledtével egyre többen már az irodai visszatérést tervezik. Tarts március 25-én velünk, járjuk együtt körbe a különböző hibrid megoldásokat: mit tanultunk, mit engedünk el, mit tartunk meg – minden ami a munkavégzés környezetére vonatkozik.

Március 19-én, pénteken Belső kommunikációs workshop a Kreatív szervezésében!

hirdetés