hirdetés
hirdetés

Amikor kínszenvedés a munkanap

5 életmentő tanács, ha kialvatlannak érzed magad

Mindenkivel előfordul, hogy valamiért kialvatlanul, fáradtan kell végigcsinálnia egy, vagy rosszabb esetben több munkanapot. Ilyenkor valóságos kínszenvedés minden munkában töltött óra, de a feladatokat mégis teljesíteni kell. Mit tehetünk azért, hogy különösebb baki nélkül vészeljük át a napot? Valóban a töméntelen kávé lenne a megoldás? A HRDoktor tippjei arra az esetre, ha kialvatlanul kell dolgoznunk.

A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás nélkülözhetetlen a szerveztünk számára. Enélkül minden megbomlik: fizikai és szellemi teljesítményünk csökken, immunrendszerünk legyengül, könnyebben megbetegszünk. Gondok támadnak a memóriánkkal, a tanulási és döntési képességeinkkel. A kialvatlan emberek nehezebben kontrollálják az érzelmeiket, könnyebben dühbe gurulnak, megsértődnek, támadást látnak ott is, ahol valójában nincs ártó szándék. Ha nem alszunk eleget, pesszimistábbak, motiválatlanabbak leszünk.

Ennek ellenére mindenkivel előfordul, hogy nem tudja kialudni magát, és fáradtan, alváshiánnyal küszködve megy dolgozni. Ez azért is baj, mert ha csak egyetlen éjszaka alszunk másfél órával kevesebbet, mint amennyit egyébként megszoktunk, máris harminc százalékkal csökkenhet a munkahelyi teljesítményünk. Bizonyos munkakörökben ez nem egyszerűen kellemetlen, hanem veszélyes is: a munkahelyi balesetek közel harmada a kialvatlanság miatt következik be.

Mit tehetünk, ha mégis kialvatlanul kell dolgozunk?

  1. Ha az egész munkanapot nem is tudjuk lemondani, próbáljuk meg legalább a legkeményebb feladatokat átütemezni. Ha kialvatlanok vagyunk, a legfontosabb találkozókat, döntéseket halasszuk el. Ilyenkor nagyon nehéz koncentrálni, kreatívnak lenni, ezért a bonyolultabb problémák helyett próbáljunk meg inkább a rutinfeladatokkal foglalkozni. 
  2. Engedjünk be minél több friss levegőt! Nincs rosszabb annál, mint kevés alvás után, félig ébren egy levegőtlen, sötét helyiségben dolgozni. Ha van rá mód, válasszunk napfényes tereket, és nyissunk minél többször ablakot. 
  3. Ne döntsük magunkba számolatlanul a kávét! Sportolókkal végzett kísérletek igazolták, hogy a kialvatlanságon nem segít a koffein. A fáradt sportolók nem voltak képesek jobb teljesítményre kávézás után sem, ugyanakkor jobb lett a közérzetük attól, hogy bedobhattak egy feketét. Vagyis egy-két kávé még rendben lehet, de a harmadiknak, negyediknek már nincs sok értelme. Igyunk viszont sok vizet, az valamit valóban segíthet az állapotunkon. 
  4. Próbáljunk mozogni valamennyit! Ha úgy érezzük, hogy nem bírjuk tovább, és azonnal leragad a szemünk, akkor menjük ki egy rövid sétára, esetleg lépcsőzzünk egy-két emeletet. Az is segíthet valamit, ha lehajolunk párszor, hogy több vér, és ezáltal több oxigén kerüljön az agyba. 
  5. Szedjünk egy kis C-vitamint! A C-vitamin frissítő hatása közismert, ebből is bevehetünk egy adagot,ha nagyon fáradtak vagyunk. Ha az alváshiány akut probléma, és nem valamilyen külső ok, például vizsgaidőszak vagy egy kisbaba ellátása miatt nem alszunk, akkor segíthetnek a B-vitaminok és a magnézium is az idegrendszernek lecsillapodni, megnyugodni. 

De a legfontosabb mégiscsak az, hogy igyekezzünk minél hamarabb kialudni magunkat. Az alváshiányos állapoton ugyanis minden praktika ellenére csak az alvás segíthet igazán.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

(forrás: HR Doktor)
hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés