hirdetés
hirdetés
hirdetés

Gyakorlat

3 mindfulness tipp a koncentrált munkáért

A megoldás a nonstop pörgős multitaskingra, hogy a nagy figyelmet igénylő munkát végezzük teljesen elkülönítve a többitől. 

A megoldás a nonstop pörgős multitaskingra, hogy a nagy figyelmet igénylő munkát végezzük teljesen elkülönítve a többitől. Azaz az e-mailek megválaszolása közben nem feltétlenül baj, ha megzavarnak, kérdeznek, segítséget kérnek, amikor azonban koncentrációt igénylő munkát végzünk, tartsuk be a következő három szabályt:

1. Azzal és csak azzal!

A nehéz, kreatív vagy nagy figyelmet igénylő munkára jelöljünk ki olyan fél-másfél órákat, amikor csak azzal foglalkozunk, semmi mással. Ilyenkor tényleg kapcsoljuk ki a chatablakot, a telefont, az e-mailt. Jó, ha be tudunk ülni egy tárgyalóba, és ténylegesen arra figyelni, amivel foglalkozunk.

2. A szorongás debilizál!

Van egy képesség, amit elveszítettünk, ez pedig a lelassulás képessége. Egy jó döntéshez, egy igazi beszélgetéshez, mások megértéséhez, a valódi odafigyeléshez és odaforduláshoz, sőt, a hatékony munkavégzéshez is lassítani kell. Ha gyorsan akarunk sok feladatot elvégezni, soha nem leszünk jelen lélekben egyik élethelyzetben sem.

A mai ember pedig ilyen: fél szívvel él, ezért elégedetlen. A stressz mindent felgyorsít. Élettani folyamatokat, munkát, agyműködést… De nem a megfelelő módon!

Élettanilag két üzemmódban működik az agy: a félelem állapotában vagy támad, vagy menekül; nyugalmi helyzetben pedig kooperációra és kreativitásra késztet. Ha stresszben van, még a meglévő képességeit is kevésbé tudja kihasználni: a szorongás debilizál. A flow-élmény során 100 százalékosan aktív az idegrendszer, és minden ingerre nyitott. Ez azonban nem lehet permanens – a relaxáló periódusokra is szükség van.

Ezért tudnunk kell, hol folynak el mentális és érzelmi energiáink, tudnunk kell feltöltődni egy kimerítő nap után és közben is. Tudnunk kell (meg)pihenni, mielőtt végletesen elfáradunk. Csak így lehetséges, hogy folytonos feladatvégzés és megoldáskeresés helyett igazán az álmainkra koncentráljunk.

3. Tudatos fékek a napjainkban

A stresszt és a kihívásokat nagyon sokan félreértik. Nem gond a stressz. Nem gond, hogy nagy felelősség nyomja a vállunkat, vagy hogy hajtani kell a munkahelyen, eredményeket elérni. Hiszen vezetőként, kiváló dolgozóként ezt tudjuk, ezt szeretjük.
A gond az, ha egész nap pihenés, megállás, lelassulás, rálátás nélkül pusholjuk a dolgokat.

Alvástrénerként és mindfulness-oktatóként látom, hogyan kerülnek a kimerültség lefelé húzó spiráljában egyre mélyebbre azok a vezetők, akik nehezen tudnak kikapcsolni, vagy gondjaik vannak az alvással. A kikapcsolás olyan képesség, amit nappal is gyakorolni kell. Egyszerűen be kell építeni fékeket a napunkba: ténylegesen megállni, abbahagyni a munkát – de fejben is! Ehhez az szükséges, hogy tudjuk használni az elmének egy nagyon másik működési módját: a közvetlen, direkt megtapasztalást. Ezt a másik működési módot, azaz a jelenben levést tanuljuk és gyakoroljuk a mindfulness-tanfolyamon.

Az aktív, munkával teli szakaszokat néha tudatosan fel kell váltani pihenős, kikapcsolódós szünetekkel. Egy ilyen szünetben tudatos légzést vagy mindfulness-meditációt gyakorolni elképesztően pozitív hatással lehet a munkatempóra és a közérzetre. Nem elég, ha felhörpintünk egy kávét. Nem elég, ha sétálunk egyet az udvaron, vagy „pihenésképp” felhívjuk a családunkat.

A stressz gyors és hatékony csökkentéséhez tudatosságot, gondolati tisztaságot, jobb teljesítményt adó pihenésre van szükségünk. Ezt tudja a mindfulness-meditáció.
Már 16 másodperc tudatos légzés képes a stresszt nagymértékben csökkenteni.

Ilyen és ehhez hasonló cikkeket az Üzlet és Pszichológia 2018. február-márciusi lapszámában olvashat még.  Keresse a nagyobb újságárusoknál, vagy rendelje meg itt

Horváth Ágnes, mindfulness oktató, alvástréner, TEDx előadó
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án. SAVE THE DATE!

hirdetés