hirdetés
hirdetés

Coaching eszköz

3 hasznos kérdés, ami biztosan előbbre visz

Kérdésekkel többet segíthetünk az elakadt helyzetben levő beszélgetőpartnerünknek, mint a tutimegmondással. Bár külső szemlélőként könnyebbnek tűnhet az észt osztani, mindannyian tudjuk saját elakadásainkból, hogy célravezetőbb a megoldás megtalálásában, ha egy jó kérdés hatására új szempontból gondoljuk át a korábban kibogozhatatlannak látszó helyzetet.

Vezetőként, HR-partnerként, tanácsadóként, barátként sokszor előfordul, hogy gondterhelt a kollégánk, ügyfelünk, barátunk. Ha nemcsak a kíváncsiság vezérel bennünket, hanem valóban hasznos beszélgetésre törekszünk, és segítő szándékkal kérdezünk tőle, beszélgetőpartnerünk biztosan előrébb jut a helyzete megoldásában. Bónusz előny: az ilyen kérdések szülőként is elősegítik a cseperedő gyermekek, kamaszok önálló gondolkodásra tanítását.

Az alábbi három coaching szemléletű kérdéstípust F. Várkonyi Zsuzsa pszichológus előadásán tanultam. Egyszerű technikaként elsajátíthatók, és alkalmazásukkal profi kérdezővé válhat bárki, aki nyitott a másik fél meghallgatására.

1. Helikopterkérdés

Ahogy az elnevezésből sejteni lehet: ez a kérdés abban segít, hogy magasból nézzünk rá a helyzetre. Jellemzően akkor érdemes feltenni, ha úgy érzed, hogy a probléma gazdája nagyon szűk szögből látja a problémát, vagy „benn ül a gödörben”. Bölcsebb, racionális válasz fogalmazódik meg az ilyen kérdések nyomán:

Számodra ebből mi a leg...?

Mi a legfontosabb? a legzavaróbb? a legnagyobb veszély?

Mi a te felelősséged ebben?

Figyeljünk oda a megfogalmazásra: ha azt kérdezzük, „Mi a zavaró neked ebben?”, az inkább elutasítást válthat ki az elakadt beszélgetőpartnerből, hiszen arról árulkodik, hogy nem értjük meg a nyomasztó problémáját, esetleg vele van gond, hogy zavarónak találja.

2. Zseblámpakérdés

Ha a beszélő hosszasan ecseteli a bonyolult helyzetét, amire nem találja a megoldást, külső füllel hallgatva előfordulhat, hogy valamit nagyon lényegesnek, furcsának vagy meglepőnek találunk. Hallgassunk az ösztöneinkre, és a gondolatmenet végén kérdezzünk rá erre a részletre.

Elmondanád nekem, hogy pontosan?…

Amikor azt mondtad…, ott szokatlannak találtam, hogy… Hogy van ez?

Olyan ez – ahogy Zsuzsa fogalmazott –, mintha a sötét pincében a zseblámpa fényében botorkálnánk valamit keresgélve, és egyszer csak rábukkannánk valami érdekesre, amire ráirányítjuk a reflektorunk fényét. Világítsunk rá a szokatlannak tűnő részletre, és kérdésünkkel segítsünk a problémagazdának körbejárni azt.

3. Fehér bot kérdés

Hallgatóként feltűnhet nekünk, hogy bár odafigyelünk az elmondottakra, egy adott ponton elveszítettük a fonalat, a helyzet bemutatása homályos vagy kusza. Ilyenkor automatikus belső reakciónk többnyire az, hogy „biztos nem figyeltem eléggé, majd ki fog derülni”. Ehelyett az a tapasztalat, hogy az ilyen „elmaszatolt” részletnél valami nagyon lényeges van. Lehet, hogy ez adja a kulcsot a megoldáshoz.

Ezt itt nem értettem pontosan. Hogy függ össze?…

Valami nekem kimaradt a történetből. Mi a kapcsolat a kettő között?…

Ha jó hallgatóságként, az egónkat félretéve tesszük fel a kérdéseinket, a beszélgetőpartnerünk is nyitottabbá válik, és olyan hasznos válaszokat talál, melyekkel közelebb jut a megoldáshoz. Kérdezéstechnikád csiszolásával Te is egyre jobb vezetővé, szülővé, beszélgetőpartnerré válhatsz.

Szabados Andrea, vezetői coach, szervezetfejlesztő
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva. Május 30., 09:00

Pakk Csomagolásdizájn-verseny célja, hogy megtaláljuk Magyarország legszebben tervezett és kivitelezett termékcsomagolásait. Meghosszabbított nevezési határidő: május 31.

Idén tizedik alkalommal hirdetjük meg az online videótartalmak versenyét. Hosszabbított nevezési határidő: június 1.

Gyakorlatorientált tréning a SAKKOM Interaktív szakmai támogatásával a Google AdWords kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. június 6., 08.30 - 14.00

Nemzetközi PR Best Practices június 7-én: Nemzetközi PR vezetők esettanulmányai és vacsora az ICCO elnökségi tagjaival

Játssz komolyan! – LEGO® SERIOUS PLAY® workshop: Legózz a fejlődésért, legózz a flow élményért! Három LEGO® SERIOUS PLAY® workshop egy napon, válaszd ki a saját témádat! Időpont: június 14.

Ülj a géphez! – Facebook tréning HR-eseknek. Toborzási kampányok a Facebookon, lépésről lépésre, június 20-án.

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Nevezési határidő: augusztus 31.

hirdetés