hirdetés
hirdetés

Coaching eszköz

3 hasznos kérdés, ami biztosan előbbre visz

Kérdésekkel többet segíthetünk az elakadt helyzetben levő beszélgetőpartnerünknek, mint a tutimegmondással. Bár külső szemlélőként könnyebbnek tűnhet az észt osztani, mindannyian tudjuk saját elakadásainkból, hogy célravezetőbb a megoldás megtalálásában, ha egy jó kérdés hatására új szempontból gondoljuk át a korábban kibogozhatatlannak látszó helyzetet.

Vezetőként, HR-partnerként, tanácsadóként, barátként sokszor előfordul, hogy gondterhelt a kollégánk, ügyfelünk, barátunk. Ha nemcsak a kíváncsiság vezérel bennünket, hanem valóban hasznos beszélgetésre törekszünk, és segítő szándékkal kérdezünk tőle, beszélgetőpartnerünk biztosan előrébb jut a helyzete megoldásában. Bónusz előny: az ilyen kérdések szülőként is elősegítik a cseperedő gyermekek, kamaszok önálló gondolkodásra tanítását.

Az alábbi három coaching szemléletű kérdéstípust F. Várkonyi Zsuzsa pszichológus előadásán tanultam. Egyszerű technikaként elsajátíthatók, és alkalmazásukkal profi kérdezővé válhat bárki, aki nyitott a másik fél meghallgatására.

1. Helikopterkérdés

Ahogy az elnevezésből sejteni lehet: ez a kérdés abban segít, hogy magasból nézzünk rá a helyzetre. Jellemzően akkor érdemes feltenni, ha úgy érzed, hogy a probléma gazdája nagyon szűk szögből látja a problémát, vagy „benn ül a gödörben”. Bölcsebb, racionális válasz fogalmazódik meg az ilyen kérdések nyomán:

Számodra ebből mi a leg...?

Mi a legfontosabb? a legzavaróbb? a legnagyobb veszély?

Mi a te felelősséged ebben?

Figyeljünk oda a megfogalmazásra: ha azt kérdezzük, „Mi a zavaró neked ebben?”, az inkább elutasítást válthat ki az elakadt beszélgetőpartnerből, hiszen arról árulkodik, hogy nem értjük meg a nyomasztó problémáját, esetleg vele van gond, hogy zavarónak találja.

2. Zseblámpakérdés

Ha a beszélő hosszasan ecseteli a bonyolult helyzetét, amire nem találja a megoldást, külső füllel hallgatva előfordulhat, hogy valamit nagyon lényegesnek, furcsának vagy meglepőnek találunk. Hallgassunk az ösztöneinkre, és a gondolatmenet végén kérdezzünk rá erre a részletre.

Elmondanád nekem, hogy pontosan?…

Amikor azt mondtad…, ott szokatlannak találtam, hogy… Hogy van ez?

Olyan ez – ahogy Zsuzsa fogalmazott –, mintha a sötét pincében a zseblámpa fényében botorkálnánk valamit keresgélve, és egyszer csak rábukkannánk valami érdekesre, amire ráirányítjuk a reflektorunk fényét. Világítsunk rá a szokatlannak tűnő részletre, és kérdésünkkel segítsünk a problémagazdának körbejárni azt.

3. Fehér bot kérdés

Hallgatóként feltűnhet nekünk, hogy bár odafigyelünk az elmondottakra, egy adott ponton elveszítettük a fonalat, a helyzet bemutatása homályos vagy kusza. Ilyenkor automatikus belső reakciónk többnyire az, hogy „biztos nem figyeltem eléggé, majd ki fog derülni”. Ehelyett az a tapasztalat, hogy az ilyen „elmaszatolt” részletnél valami nagyon lényeges van. Lehet, hogy ez adja a kulcsot a megoldáshoz.

Ezt itt nem értettem pontosan. Hogy függ össze?…

Valami nekem kimaradt a történetből. Mi a kapcsolat a kettő között?…

Ha jó hallgatóságként, az egónkat félretéve tesszük fel a kérdéseinket, a beszélgetőpartnerünk is nyitottabbá válik, és olyan hasznos válaszokat talál, melyekkel közelebb jut a megoldáshoz. Kérdezéstechnikád csiszolásával Te is egyre jobb vezetővé, szülővé, beszélgetőpartnerré válhatsz.

Szabados Andrea, vezetői coach, szervezetfejlesztő
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a Pr Toplistán! Nevezési határidő: augusztus 31.

Business to business kommunikációs verseny, melyre az elmúlt év legjobb B2B kommunikációs megoldásaival jelentkezhetnek ügynökségek, a megbízói oldal képviselői, szolgáltatók és médiumok. Nevezési határidő:09.07.

Workshop Content+Marketing Award kiemelkedő kampányainak bemutatására szeptember 12-én.

Ismét HR konferencia: ez alkalommal a kékgalléros kihívásokat vesszük górcső alá. Save the date: szeptember 20.

Tervezzük meg együtt a munkavállalód élményét! Időpont: szeptember 28.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 5.

Coaching eszközök a gyakorlatban hr-eseknek, coaching szemléletű vezetőknek és coachoknak. Időpont: október 11., 09.00 - 16.00

Részletes program hamarosan! 2018. november 15.

hirdetés