hirdetés
hirdetés

The Productivity Project

25+1 gondolat a termelékenység növeléséhez

Chris Bailey könyve, – „The Productivity Project” – mindannyiunknak hasznos olvasmány lehet, hogy időt, energiát, koncentrált figyelmet nyerjünk, és ezáltal termelékenyebbek legyünk. A 25+1 ötlet között akad, amely „közhelyszerű”, viszont akad olyan is, amire nem biztos, hogy gondolnánk. Érdemes csemegézni belőlük!

1. „Értelmes cél kell” – Erőteljes szándékkal, fegyelemmel és mindenekelőtt egyértelmű célokkal fenntartható a nagyobb termelékenység.

2. „Nem minden feladat azonos fontosságú” – Egyes tevékenységek, feladatok és célok fontosabbak, ezeket „bizonyos távolságból” jól kell tudni kiválasztani, és ezekre érdemes először fókuszálni.

3. „A 3-as szabály” – Minden hét elején írj három célt az adott hétre! Minden nap elején írj le három feladatot, amit aznap mindenképp elvégzel!

4. „A halogatás időrabló” – Minden harmadik ember több mint napi egy órát veszít el a halogatással, és minden negyedik legalább két órát. Kezdj bele azonnal egy olyan feladatba, amelyet nem szeretsz, ne halogasd, ne tologasd! Gyakran előfordul, hogy egy feladat nem is tűnik olyan szörnyűnek, amikor már benne vagyunk.      

 5. „Hozd közelebb a jövőbeli énedet!” – A legtöbb ember a jövőbeli dolgokat nagyon távoliként kezeli, így nem tartja olyan fontosnak. A mai énje mindenkinek fontosabb. Viszont ha váltunk, és „közelebb hozzuk” a jövőbeli énünket, akkor kevesebb lesz a késve, vagy utolsó pillanatban leadott munka.

6. „Szervezd intelligensebben a munkáidat!” –Jó lenne minden feladatra idő- és energiamennyiséget tervezni.

 7. „A kevesebb néha több” – Sokan azt feltételezik, hogy termelékenységük növekszik, ha többet dolgoznak. Ilyenkor azonban fennáll a lassabb munkavégzés, a kiégés, az energiátlanság veszélye. Ha kevesebb idő áll rendelkezésre az adott munka elvégzésére, akkor fokozottabb figyelmet kell szentelni rá, nem érünk rá semmi „mellékesre”, hatékonyabbak lehetünk.

8. „Tudd, mikor vagy a leghatékonyabb!” – A BPT (biological prime time) az az időszak, amikor az emberek a legtöbb energiával rendelkeznek, a leghatékonyabban dolgoznak. A legfontosabb, leginkább kihívást jelentő munkát a BPT-ben végezzük!

9. „Határozd meg a BPT-d!” – A BPT felfedezéséhez figyeld az energiaszinted pár hétig vagy legalább néhány napig! Ezen időszak alatt kerüld a koffeint, az alkoholt, a cukrot és az esetleges további stimulánsokat, mert befolyásolják az energiaszintet! Ne használj ébresztőórát se! Feküdj le, amikor úgy érzed, és ébredj magadtól!

10. „Speciális munkanap” – A vásárlás, mosás, takarítás és egyéb házimunkák nem generálnak bevételt. Legyen egy nap a héten, amikor ezeket elvégzed!

11. „A legmagasabb hozadékú feladatok megérdemlik az időd, energiád, figyelmed nagy részét” – Add a legfontosabb munkákhoz az időd, a figyelmed és energiád javát!

12. „Csökkentsd le a lényegtelen feladatokkal töltött időt!” – A lényegtelen feladatok könnyen elvégezhetők, gyorsan befejezhetők. Elégedettek lehetünk, ha végeztünk velük, de a termelékenység hamis érzetével. Nézd meg, csökkentheted-e azon találkozókat, telefonhívásokat és projekteket, amelyek nem lényegesek!     

13. „Az igazán lényegtelen dolgokat távolítsd el!” – Amikor csak lehetséges, a számodra lényegtelen feladatokat delegáld, (főleg, ha pénzügyileg is így éri meg jobban)!

14. „Az agy kiürítése” – Az agyunk „dolga” az, hogy kitaláljon új dolgokat, válaszoljon a problémákra és új ötleteket adjon. Ne használd mentális tárolóként feladatok, célok, tervek, ötletek tárolásához! Tarts magadnál jegyzetfüzetet, hogy azonnal lejegyezhesd ezeket!

15. „Forró pontok" – Nézd meg a feladataidat, céljaidat, terveidet „felülemelkedve” az egészen! Hét „forró pont” kategóriában vizsgálódj „madártávlatból” jelen és jövőbeli tervek dimenziókban: elme, test, érzelmek, karrier, pénzügyek, kapcsolatok, szórakozás!           

16. „Tudatosabbá válás” – Átlagosan az emberek csak az idejük ötvenhárom százalékában tudják összpontosítani figyelmüket. Edzd a „figyelem-izomzatodat”! Az agy gondolkodik, tervez, összpontosít és tudatosít, ezen funkciókat is lehet edzeni.

17. „Egy dologra koncentrálás művészete” – A figyelem tulajdonképpen összpontosítás egyetlen feladatra. Ez a multitasking ellentéte, amely soha nem lehet igazán produktív. huszonöt percig koncentrálj egy feladatra, majd tarts ötperces szünetet! Tedd ezt egész nap, és a hatékonyságod növekedni kezd!

18. „Figyelem-eltérítők kiiktatása” – Rengeteg dolog szakíthat félbe egy adott feladat közben: e-mailek, üzenetek, telefonhívások, Facebook értesítések, stb. Minden alkalommal, amikor ezek közül bármelyik eltéríti a figyelmet, huszonöt percig tart, hogy teljesen visszanyerjük a fókuszt. A „termelékenység-gyilkosok” elkerülése érdekében kapcsold ki a figyelmeztetéseket, értesítéseket! 

19. „Tudatos elkalandozás” – Munka közben nem jó elkalandozni. Sokszor azonban a legjobb ötletek a zuhany alatt jönnek, vagy egy kiránduláson, amikor szabadon „kalandozhat” az agyunk. Próbálj tudatosan időt, lehetőséget adni ezen „elkalandozásoknak”!

20. „Az Internet megöli a termelékenységet” – Kapcsold ki, ha fontos feladatra vagy projektre kell összpontosítani, így sokkal kevesebb potenciális „figyelem-eltérítőd” lesz!

21. „Meditáció” – Ahhoz, hogy produktív legyél, tudatosnak kell lenned. A meditáció „felelős” a mentális folyamatokért, beleértve a figyelmet is. Meditálni, csendes helyet találni, ülni egyenesen egy széken, figyelmedet kizárólag a légzésedre fordítani – ezt is gyakorolni kell. Amikor a figyelmed „elkalandozik” a légzésről, megengedően fogadd el, és térj vissza a passzív légzésfigyeléshez!

22. „Étkezés” – Energikusnak kell lenni ahhoz, hogy termelékenyek legyünk. Az étel, amelyet megeszünk, energia. Két táplálkozási szabályt ajánl a könyv szerzője a jó egészség és a maximális energia érdekében: leginkább feldolgozatlan élelmiszereket egyél, és ha jóllaktál (vagy inkább picivel előtte), fejezd be az evést!

23. „Álenergia-adók” – A kávéfogyasztás átmeneti energiát kölcsönöz, ahogy az alkohol is. Az energia és az egészség megőrzéséhez igyál inkább vizet! 8 pohárral naponta!

24. „A mozgás fontossága” – Mozgással növelhető a termelékenység. Számos egyéb pozitív hatása is van, amelyek a munkánk során is érezhetők, (jobb hangulat, nagyobb koncentráció, gyorsabb reakcióidő, nagyobb elégedettség, megnövekedett motiváció és kreativitás, stb.).

25. „Az alvás fontossága”  – Az Egyesült Államok lakosságának fele szenved alváshiányban. Az energia fenntartásához mindenkinek hét-kilenc órát kellene aludnia. Az elektronikus készülékek fénye elrontja a nyugodt alvást, ezért néhány órával a lefekvés előtt ki kell kapcsolni ezeket! Ideális, ha minden nap ugyanakkor fekszünk és kelünk.   

25+1. „Légy boldog!” ­– A boldog emberek termelékenyebbek. Martin Seligman amerikai pszichológus alkotta meg a PERMA betűszót, amely szerint az emberek akkor boldogok, amikor jelen van életükben a pleasure (élvezetek), az engagement (vagy flow-élmény, az elmélyülés egy élvezetes vagy kielégítő tevékenységben), relationships (szociális kapcsolatok, amelyek a boldogság egyik legmegbízhatóbb fokmérői), meaning of life, (vagyis az élet értelme, valamilyen felsőbb cél vagy küldetés) és végül accomplishments (eredmények, vagyis valami kézzelfogható siker). Mindenkinek kívánok ezekből a lehető legtöbbet!

(Kiemelt kép: medium.com)

dr. Szabó Ágnes, egyetemi adjunktus, Budapesti Corvinus Egyetem; Legfittebb Munkahely Program külső szakértője
a szerző cikkei

hirdetés
IRATKOZZ FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Gyakorlati útmutató lépésről lépésre október 16-án.

2018. november 15. Az Employer Branding alapszabályai konferencia

A HR emberi oldala - hogy még többet tehess másokért! A hrpwr.hu és az Üzlet & Pszichológia konferenciája november 29-én.

hirdetés