hirdetés
hirdetés

Kérdőívezés: hogyan ne legyen kútba dobott kő?

16 best practice, amelyek növelhetik a dolgozói részvételt a szervezeti felmérésekben

A vállalatok jelentős része küzd szervezeti felmérésekkor – például elégedettségmérés alkalmával – alacsony kitöltési aránnyal. Cikkünkben 16 hasznos tanácsot osztunk meg, amivel növelhető a munkavállalók kérdőívkitöltési hajlandósága, hogy a 80–90 vagy akár 100%-os kitöltési arány ne csak vágyálom legyen!

  1. Legyen rövid a kérdőív! – Fontos, hogy a kérdőíved a lehető legrövidebb legyen. Bizonyos források szerint egy 15 kérdéses kérdőív már hosszúnak számít. Valamelyest cégkultúrafüggő is, hogy mennyire válaszkészek a dolgozók, de általános szabály, hogy minél rövidebb a kérdőíved, annál magasabb lesz a válaszadási arány.
  2. Optimalizáld mobilra is a kérdőív felületét! – Ha így teszel, nem veszíted el a nagyon elfoglalt, vagy a mozgásban levő kollégáidat.
  3. Jó kérdéstípusokat használj! – Gondold át, hogy a Te vállalatodnál milyen kérdéstípusok működhetnek a legjobban. Van, hogy az egyszerűség a legjobb választás – ilyenkor használj csak egy fajta kérdéstípust (pl. skálát) az egyszerű és gyors kitöltés miatt; máskor tedd érdekessé, kognitív kihívássá a kérdőívet és használj változatos kérdéstípusokat (pl. kvíz, rangsorolás, sorting, pontelosztás stb.)
  4. Adj lehetőséget egyedi vélemény kifejtésére, de ne vidd túlzásba a nyílt végű, szabad szöveges kérdéseket!
  5. Fogalmazz meg egy világos, motiváló célt! – Szívesebben válaszolnak a munkatársak, ha azt érzik, hogy a visszajelzésükkel egy fontos ügyhöz járulnak hozzá.
  6. Kommunikáld előre, hogy hány kérdés lesz és mennyi időt vesz igénybe a kitöltés!
  7. Kommunikáld! – Kommunikáld a felmérést gyakran, több csatornán és hangsúlyozd ki a fontosságát – mindenki érezze, hogy ez több, mint egy ‘nice to have’ dolog!
    Benyovszky Tünde

  8. Jól válaszd meg a felmérés arcát! – Az ügyvezető/vezérigazgató vagy egy másik elismert, tekintéllyel bíró személy nevéről menjen ki a szervezeti bejelentés, akit a munkavállalók tisztelnek és akiben megbíznak. Még frappánsabb, ha nem egy emailt küld a vezető, hanem videóüzenetet hagy.
  9. Ha teheted, hagyd külsős cégre a felmérést! – Gyakori a cégeken belüli bizalmatlanság, egy külsős, független cég bevonása a diagnosztikába bizalomgerjesztő lehet, ami segítheti a vágyott válaszadási arány elérését.
  10. Gondoskodj az adatvédelemről! – Biztosítsd a munkatársaidat arról, hogy az adataik biztonságban vannak, és hogy semmilyen negatív következménnyel nem fog járni rájuk nézve a kitöltés.
  11. Küldj ki emlékeztetőket! – Folyamatosan monitorozd a kitöltöttségi állapotot, és néhány naponta küldj ki frappáns szövegezésű emlékeztető emaileket azoknak, akik még nem töltötték ki a kérdőívet.
  12. Jutalmazd a kitöltést! – Kevés munkavállalónak van belső motivációja kérdőívek kitöltésére, ezért nem árt rásegíteni külső incentívekkel. Ajánlj fel apró jutalmat minden kitöltőnek, vagy hirdess sorsolás-alapú nyereményjátékot az összes kitöltő között. Teremthetsz egy konstruktív versenyt is, felajánlva például egy csapatépítést annak a csapatnak, akik 100%-os kitöltöttséget tudnak felmutatni.
  13. Vond be a vezetőket! – Tarts külön tájékoztató fórumot a vezetőknek, ahol lelkessé teszed őket a felmérés iránt és ahol kommunikálod nekik, hogy mi az ő szerepük a folyamatban. Erősen javasolt, hogy a vezetőknek is legyen felelősségük abban, hogy a saját csapatuk kitöltöttségi aránya megfelelően alakuljon. Jó, ha a vezetőknek tájékoztató, monitorozó-szorgalmazó funkciójuk van a folyamatban, amire fel kell őket készíteni előzetesen. Anonim felmérések esetén néhány naponta küldd el a vezetőknek, hogy az ő területükön jelenleg mi a kitöltöttségi arány, hálózatelemzési felméréseknél viszont akár névsort is küldhetsz nekik a nem kitöltőkről. Innentől az övék a pálya, hogy “pingeljék” a kollégákat.
  14. Köszönd meg a részvételt nyilvánosan! – Kérdőívezés közben és után is érdemes nyilvánosan megköszönni a részvételt, ettől mások is mozgósítani fogják magukat.
  15. Csinálj sikerpropagandát! – Tedd nyilvánossá a statisztikákat, mutasd meg a munkatársaknak, hogy már milyen sokan részt vettek a felmérésben. Pszichológiailag a valahova tartozás szükséglete és a társadalmi bizonyítékok elve miatt még több kitöltőre számíthatsz ennek révén.
  16. Építs a csapatszellemre! – Tedd transzparenssé (pl. tedd ki intranetre, belső TV-kre stb.) a csapatszintű kitöltöttségi adatokat. Ha ajánlottál fel csapatszintű jutalmat, akkor innentől kényelmesen hátradőlhetsz, hiszen a kollégák egymást fogják biztatni, hogy teljes legyen a kitöltöttség és megkapják a 100% esetén járó csoportos jutalmat.

Kérdőívezéskor a magas részvételi arány rendkívül fontos ahhoz, hogy a felmérésünk valid és reprezentatív legyen (tudjunk a mintából megalapozott következtetéseket levonni a teljes állományra vonatkozóan), hiszen kizárólag így tudunk olyan akciókat implementálni, amelyek megtérülő befektetések a vállaltunk számára! Az alacsony válaszadási arányra épített beavatkozások ellenben kútba dobott – igen költséges – kövek.

A BESPOKE PRINCIPLES Magyarország egyik talán legkülönlegesebb szervezetfejlesztési és HR tanácsadó cége. A magasan képzett munka- és szervezetpszichológusokból, valamint közgazdászokból álló, impozáns referenciákkal rendelkező csapat abban segíti a vállalatokat, hogy egy jól működő szervezetük és megfelelően képzett személyzetük legyen. Szolgáltatásaik köre: szervezetfejlesztés, szervezetdiagnosztika (céges felmérések lebonyolítása pl. elégedettségmérés, hálózatkutatás, AC/DC-k), munkatársi készségfejlesztés és tréningek, HR programok kialakítása (pl. tehetségprogram).

További 11 tippért és a teljes cikkért kattints ide.

Egyéb szervezet- és személyzetfejlesztés témában íródott cikkekért pedig ide.

Ha Ránk vagy kíváncsi, vagyis a BESPOKE PRINCIPLES csapatára és szolgáltatásainkra, akkor itt tájékozódhatsz.

(x)

 

Benyovszky Tünde, BESPOKE PRINCIPLES Kft.
a szerző cikkei

hirdetés

Címkék

IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! Apex Toplistás pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2021. április 16.

Tarts velünk április 22-én, hogy megtudd, hogy mitől működik a mentoring és nagyköveti rendszer – és mitől nem!

Mindenkit meggyötört a pandémia, a motiváltságukat vesztett, kiégett és akár még fizikailag is megviselt munkatársak aránya lényegesen nőtt a szervezeteken belül. Milyen eszközei vannak erre egy vállalatnak? Gyere el ingyenes szakmai randinkra, ahol több tucat javaslatot adunk a kezedbe!

hirdetés