hirdetés
hirdetés

Magyar Recruiter Moodmap

Vihar előtti csend?! A recruiterek élete jelentős változás előtt áll

A Magyar Recruiter Moodmap az első átfogó hazai kutatás, melynek célja az volt, hogy felmérje a recruiter szakma elégedettségét, rávilágítson a legnagyobb kihívásokra, megmutassa a szakmában dolgozók jövőképét. Mi okozza ma a legtöbb fejtörést a recruitereknek? Milyen skill-ekre van szüksége annak, aki érvényesülni akar a fejvadászok között? Milyen utált feladatok várnak a toborzás szakértőire és hányadán áll ma a szakma az automatizáció kérdésével? A Talentuno és a HR feszt közös kutatása többek közt ezekre a kérdésekre kereste a választ. A felmérésben közel 500 szakmabeli vett részt!

Kelliár Zsolt, a Talentuno egyik alapítója és ügyvezetője szerint a recruitment iparág hatalmas változások előtt áll. „Képtelenség, hogy a toborzási folyamat lassul és drágábbá válik annak ellenére, hogy más iparágakban ennek az ellenkezője figyelhető meg. A recruiterek élete jelentősen meg fog változni – most a vihar előtti csend boldog, megnyugtató utolsó perceit élvezzük. A felforgató innováció a technológia és a crowdsourcing eszközeivel fog lecsapni. Elképesztően izgalmas lesz megélni ezeket a turbulens időket.

Kik a recruiterek? – A Recruiter Moodmap mintája

A recruitmentet jellemzően nők dominálta szakmának szokták nevezni, és ez a felmérés alapján beigazolódott: a válaszadók túlnyomó többsége, 88% nő volt, míg csak 12%-uk volt férfi. A kitöltők között a legnagyobb korcsoport a 26-30 év közötti korosztály, a 25 év alatti és a 30 év feletti csoport is egy-egyharmadot tesz ki. A kitöltők által betöltött pozíciók alapján a következő arányok figyelhetők meg: 34% junior, 25% mid level és 42% szenior munkakörben dolgozik jelenleg.

Szakmai sikerek és motiváció

Az általános hangulatot mérő kérdésekre többségében pozitív válaszok érkeztek: a kitöltők többsége sikeresnek érzi magát a munkájában és szereti is azt. Kifejezetten igaz ez a szeniorokra, akiknél persze közrejátszhat az az aspektus is, hogy azért dolgoznak évek óta ebben az iparágban, mert szeretik ezt csinálni.

Milyen skill-ek segítségével él meg a jég hátán is egy recruiter?

A jó kommunikációs készség toronymagasan került az élre, 85% szerint ez elengedhetetlen. A kitartás (37%) és az értékesítői véna (34%) mellett a határozott kiállás (30%) és a türelem (30%) merült fel. Ami még érdekesebb viszont, hogy a felmérés eredményeiből világosan látszik, a recruiterek nem csapatjátékosok – ez mindössze 9% szerint szükséges a sikeres toborzáshoz.

Mi okozza a legtöbb fejfájást a recruitereknek? Top 3 kihívás a jelöltek terén!

1. Túl magasak a fizetési igények.

Az biztos, hogy ma Magyarországon a munkavállalónak áll a világ, a cégek egymás elől szipkázzák el a képzett, tehetséges munkaerőt. Ezt a jelöltek is érzik, és nem félnek magukat az egekbe pozícionálni. A recruiterek pedig küszködhetnek vele, hogy balanszba hozzák az igényeket és a realitást.

2. Kevesen jelentkeznek egy-egy hirdetésre.

Régen elég volt 1-2 állásportálra, vagy Facebook csoportba posztolni egy álláslehetőséget, ma már nem ritka, hogy ezek nulla konverzióval futnak. A fókusz éppen ezért kezd a crowdsourcing megoldások felé kacsintgatni, hiszen itt olyan jelöltbázist lehet elérni, ami egyébként rejtett, illetve a személyes kapcsolatok által kiépülő bizalom a záloga egy-egy elhelyezés sikerének. Erre épít például a Talentuno platformja is, ahol a felhasználók saját ismerőseiket ajánlhatják különböző pozíciókra, és sikeres elhelyezés esetén a MatchMaker (szabadúszó fejvadász) jutalékot kap.

3. A passzív jelöltek felkutatása és megkeresése.

A Recruiter Moodmap eredményei alapján a passzív álláskeresőkkel való kapcsolattartás a szenior és a mid level szakemberek esetében jellemzőbb, mint a junioroknál, ami abból adódhat, hogy a szeniorok bátrabban keresnek meg olyan embereket, akik nem jelentkeznek álláshirdetésre, de a profiljuk alapján illenének az adott hirdetésre.

Automatizáció és digitális megoldások – Mit rejt a jövő?

A Recruiter Moodmap egyik leginkább tanulságokkal teli eredménye, hogy a hazai recruiter szcéna még mindig csak minimális szinten támaszkodik automatizációra. A kitöltőknek mindösszesen 17%-a számolt be arról, hogy használ ilyen eszközöket. 2019-ben ez a szám elképesztően alacsony.

A válaszadók 59%-a úgy gondolja, hogy soha nem lesz teljesen automatizálva a toborzás, ezzel szemben 19%-uk szerint ez 5 év belül be fog következni. Másik 19% szerint szintén reális elképzelés, de több mint 5 év kell még hozzá.

Tóth Gergely, a HR Fest alapítója szerint a technológiai fejlődés a HR területén belül a recruiter szakmában van jelen a legerőteljesebben. „A HR-esek a toborzás kapcsán szembesülhetnek először az automatizációval, a korábbi működésmódok disztrupciójával. Fontos, hogy nyitottan álljunk hozzá az új technológiákhoz, és a számunkra értékes és hasznos fejlesztéseket implementáljuk a mindennapjainkba. Ez azért kap egyre nagyobb szerepet, mert a hatékonyságnövelést nem téveszthetjük szem elől. Amire van digitális megoldás, működő automatizált know-how, arra nem szabad elpazarolnunk a kollégák idejét és energiáját.”

A felmérés szerint rengeteg olyan feladatot végeznek emberek a mai napig, például adminisztráció terén, melyeket rég rábízhattunk volna már egy algoritmusra. Ezzel szemben azt nehéz elképzelni, hogy egy recruitment folyamat 100%-ban emberi érintkezés nélkül menjen végbe. Mind a munkavállaló, mind pedig a munkáltató számára fontos lehet a személyes benyomás – legyen az élőben vagy épp egy videóhívás során –, amely mindkét fél számára elegendő biztosítékot nyújthat arra, jó döntést hoz, ha ajánlatot tesz vagy elfogadja azt.

hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON!

hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk augusztus 6-án online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdeti lehetőség, ingyen szövegezés

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

hirdetés