hirdetés
hirdetés

Szakértői útmutatás

Útmutató a járványhelyzethez kapcsolódó új rendeletekhez

Bár a járványhelyzet okozta bizonytalanságból még nem lélegezhetünk fel, a legfrissebb szabályozás több engedményt is tartalmaz. A HRFeed összegyűjtötte ezeket.

November 11-től ismét veszélyhelyzet van érvényben, amely számos munkáltató életébe hozott változást, idén immár másodszor fókuszba emelve a biztonságot, miközben a munkahelyvédelem szintén kiemelt szerepet kap. A legutóbbi kormányrendelet a távmunkavégzés kereteit definiálta újra, a legfrissebb szabályok pedig az ÁFA mértékét, az okmányok érvényességét és a vállalatok működését érintik: a Hargittay és Tóth Ügyvédi Iroda szakértőinek útmutatása következik.

Csökkentett ÁFA

Sok cégnek jelent könnyítést az ÁFA szabályoktól való eltérés, amelyről a november 17-étől hatályos jogszabály rendelkezik: „Az egyelőre 2020. december 11-ig tartó veszélyhelyzeti speciális rendelkezések (pl. kijárási tilalom) időtartama alatt az elvitelre vagy házhoz szállítással értékesített étel- és italforgalomra az általános forgalmi adó mértéke öt százalék” – osztja meg a munkajogász.

Fontos kiegészítés azonban a fentiekhez, hogy a csökkentett ÁFA-mérték a szállítással kapcsolatos díjakra nem alkalmazható!

Érvényes okmányok

Az aktuális kormányrendelet kimondja, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt lejáró hivatalos okmányok (ideértve a gépjárművek műszaki érvényességét is) a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig érvényesek.

 „Ez a korábbi veszélyhelyzet megszűnésekor a törvény alapján meghosszabbított lejáratú okmányokra is érvényes. A korábbi törvény szerint ugyanis a 2020. június 17-ig lejáró okmányok érvényessége 180 nappal automatikusan meghosszabbodott. A meghosszabbítás jelenleg is automatikus, azt bejegyezni és az okmányon feltüntetni nem kell. Lényeges továbbá, hogy a tartózkodási engedélyek, valamint a letelepedési engedély és a bevándorlási engedély okmányok a veszélyhelyzet megszűnését követő 30. nappal járnak le” – fejti ki a szakember.

Amire a munkáltatóknak figyelniük kell

A történelem talán nem, a speciális szabályozás azonban ismétli önmagát: a jogi személyek működése kapcsán gyakorlatilag szó szerint a tavaszi rendelkezéseket vezették be újra.

Ha a jogi személy döntéshozó szerve vagy az egyszemélyes jogi személy tagja (alapítója, az alapítói jogok gyakorlására jogosult személy) a veszélyhelyzet idején érvényes kijárási korlátozások, illetve a védelmi intézkedések betartása mellett sem akadályozott a döntéshozatalban, az általános szabályok alkalmazandók. Minden más esetben viszont az ülések nem tarthatók meg olyan módon, hogy az a tag személyes részvételét igényelje, akkor sem, ha az ülést a rendelet hatálybalépésekor már összehívták” – tudjuk meg a szakértőtől.

És hozzáteszi: „A jogi személy törvényes működésének fenntartásához, a veszélyhelyzet miatt kialakult helyzet kezeléséhez szükséges, valamint az észszerű és felelős gazdálkodás körében felmerülő halaszthatatlan ügyekben, ideértve a számviteli törvény szerinti beszámoló elfogadását és az adózott eredmény felhasználásáról szóló döntést is, a jogi személy ügyvezetése határoz.”

Istók Nikoletta
a szerző cikkei

(forrás: HR Feed)
hirdetés
IRATKOZZON FEL
HÍRLEVELÜNKRE!
hirdetés
ÉRDEKES HÍRE VAN? KÜLDJE EL NEKÜNK!
hirdetés

Január végén ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol első kézből ismerkedhettek meg a 2020-as év kiemelkedő PR-kampányaival.

Február 4-én bemutatkoznak a HRKOMM Award 2020 nyertes pályázatai! Stay tuned! A programot folyamatosan frissítjük!

Milyen régi, új és régiúj, azaz a változásokkal együtt frissülő szolgáltatásokat tudnak nyújtani 2021-ben a HR-szolgáltatók? Február 16-án megtudhatjátok az év első szakmai rapid találkozóján!

Épülj, hogy építhess! – Alkalmazottpszichológia-tudás a hétköznapokra HR-eseknek, cégvezetőknek, coachoknak! Féléves képzés péntekenként: 10 oktatási nap + 9 konzultációs alkalom! 2021. februártól júliusig!

hirdetés